Gå til innhold

3dmark06 med x2 prossesor noe er galt

magnusr

Anbefalte innlegg

Damn sjekka akkurat min egen cpu score i 3dmark 2006:

fikk 815 med x2 4200+ noe er galt spør du meg. De fleste med tilsvarende cpu ligger på 1500 - 2000

http://service.futuremark.com/compare?3dm06=103416

Satte opp nytt system

ny installasjon av windows xp

la inn directx 9.0c

la inn nyeste chipset drivere fra nvidia sin hjemme side

la inn nyeste skjermkort drivere fra nvidia sin hjemmeside.

.Ser 2 stk cpuer under task manager. Alt ser ut til å virke bra.

hjelp hva er galt? Ser ut som testen går på 1 stk core og ikke 2.

HW info: abit kn8 sli, 2gb kingston value ram 3-3-3-8 1t, athlon 64 x2 4200+, 2x r36gb raptor i raid 0, pov 7800 gtx.

Endret av magnusr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Damn sjekka akkurat min egen cpu score i 3dmark 2006:

fikk 815 med x2 4200+ noe er galt spør du meg. De fleste med tilsvarende cpu ligger på 1500 - 2000

http://service.futuremark.com/compare?3dm06=103416

Satte opp nytt system

ny installasjon av windows xp

la inn directx 9.0c

la inn nyeste chipset drivere fra nvidia sin hjemme side

la inn nyeste skjermkort drivere fra nvidia sin hjemmeside.

.Ser 2 stk cpuer under task manager. Alt ser ut til å virke bra.

hjelp hva er galt? Ser ut som testen går på 1 stk core og ikke 2.

HW info: abit kn8 sli, 2gb kingston value ram 3-3-3-8 1t, athlon 64 x2 4200+, 2x r36gb raptor i raid 0, pov 7800 gtx.

5566249[/snapback]

Sliter med det samme problemet jeg også, bare at jeg har x2 3800 av type CPU. Får ca den samme score`n i 3dm06 som det du får. Jeg sliter også med at maskina plutselig restarter seg under spilling. Etter å ha testet alt av temp,RAM,hdd,skjermkort,HK,PSU, ja alt sammen... + oppdatert kontrollere/drivere + directx 9.0c, tror jeg at jeg har kommet til riktig løsning: I et 939-system sitter minnekontrolleren ikke på HK, men i CPU. Det ser ut til at denne ikke klarer å kvitte seg med data/informasjon, eller at den ikke håndterer dette på riktig måte. Jeg fikk forresten ikke til å oppgradere BIOS, fikk akkurat den samme feilen da som når jeg kjørte memtest86(minne-test program). Jeg og en ansatt hos mpx ble enige om at jeg skulle sende inn både HK og CPU, så får de testet ut hva som er galt, og om det er evt. CPU`n. Jeg bør kanskje informere om at jeg har prøvd ut flere typer RAM, og får den samme feilen. Jeg har forresten et ASUS SLI PREMIUM HK.

Lenke til kommentar
Sjekk cpu bruk i task manager for å se om begge kjernene er helt ledige. Så kjører du 3d mark cpu test med task manager åpen slik at du kan se om begge kjernene benyttes.

Edit; så ikke at du allerede hadde sjekket

5566689[/snapback]

Uansett om bare den ene kjernen brukes, så bør man få høyere score enn det der. Jeg regner med at 3dmarks06 støtter CPU`er med 2 kjerner i sine beregninger, eller?

Lenke til kommentar
Sjekk cpu bruk i task manager for å se om begge kjernene er helt ledige. Så kjører du 3d mark cpu test med task manager åpen slik at du kan se om begge kjernene benyttes.

5566689[/snapback]

Uansett om bare den ene kjernen brukes, så bør man få høyere score enn det der. Jeg regner med at 3dmarks06 støtter CPU`er med 2 kjerner i sine beregninger, eller?

5566858[/snapback]

Oppgraderte bios til nyeste (versjon 14), samme resultat.

La inn amd drivern. Samme resultat.

Testa i sisoft sandra. Av og til leverer sandra dual core resultat. Noen ganger for singel core. Som oftest for singel core.

Snodige greier. Er det dette windows hotfixen er til for å fikse?

Lenke til kommentar

5566689[/snapback]

5566858[/snapback]

Testa i sisoft sandra. Av og til leverer sandra dual core resultat. Noen ganger for singel core. Som oftest for singel core.

5568086[/snapback]

Det er godt mulig at det er dette hotfixen fikser.. Burde jo være noe med operativsystemet siden det ikke ser ut til å være hk avhengig. Så her gjelder det ikke å ha piratversjon av windows.. (for å få tak i hotfix.) Eller kanskje du har prøvd den allerede?

Lenke til kommentar

5566689[/snapback]

5566858[/snapback]

5568086[/snapback]

Det er godt mulig at det er dette hotfixen fikser.. Burde jo være noe med operativsystemet siden det ikke ser ut til å være hk avhengig. Så her gjelder det ikke å ha piratversjon av windows.. (for å få tak i hotfix.) Eller kanskje du har prøvd den allerede?

5568261[/snapback]

Jeg har den liggende. Har bare ikke testa den enda.

Lenke til kommentar

testa å legge inn hotfix. Det hjalp ikke. Testa også oppgradere bios til siste versjon. Det hjalp heller ikke.

Så satte jeg opp et helt likt system for en kompis bare med x2 4400+ hoss han virka cpu testen slik det skulle.

Er det noe med disse x2 4200+ corene?

Er vel litt annerledes de +4400 corene med dobbelt så mye cache?

Lenke til kommentar

Løste problemet mitt. Svarer på engelsk siden jeg nettop svarte på en annen engelsk tråd så paster jeg inn her:

Disabling FanEQ setting in the bios fixed my low performace problem. Did heavy testing. Rebooted and tested again 2 times to make sure it stayed.

Before i disabled FanEQ: http://home.c2i.net/micropop/cpu_bad.jpg

After i disabled FANEQ: http://home.c2i.net/micropop/cpu_good.jpg

My 3dmark06 cpu score before i disabled faneq was 815. After i disabled it 1641 :)

Its fixed. Very bad bios bug for the x2 4200+ with the kn8 sli motherboard.

Endret av magnusr
Lenke til kommentar
Løste problemet mitt. Svarer på engelsk siden jeg nettop svarte på en annen engelsk tråd så paster jeg inn her:

Disabling FanEQ setting in the bios fixed my low performace problem. Did heavy testing. Rebooted and tested again 2 times to make sure it stayed.

Before i disabled FanEQ: http://home.c2i.net/micropop/cpu_bad.jpg

After i disabled FANEQ: http://home.c2i.net/micropop/cpu_good.jpg

My 3dmark06 cpu score before i disabled faneq was 815. After i disabled it 1641 :)

Its fixed. Very bad bios bug for the x2 4200+ with the kn8 sli motherboard.

5581355[/snapback]

Så bra at det ordnet seg da! Idiotisk at abit faktisk gir ut en ny bios der dette svineriet er skrudd på som default :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...