troutmaster Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Dette hovedkortet og denne prosessoren ligger fast. Men for å få hele systemet til å kjøre med 800 Mhz så må jeg vel også velge PC 6400 minne? Er det noen som har noen kommentaren rundt dette og kanskje har noen anbefalinger om hvilket minne som er best med tanke på pris ytelse. Tenker litt på denne, men er noe usikker på dette med CL4 og CL5. Hadde vært fint med noen forklarende råd om dette og det med FSB på 800 Mhz og om valget av minne spiller inn. Dette skulle kanskje vært postet under RAM, hvis så er, gi beskjed så skal jeg flytte tråden. Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Hei om du ikke har planer om å overklokke. vil Pc2 3200 være minnet for å kjøre 1:1 800mhz PC2 3200, 400mhz 200fsb devider 1:1 PC2 5400/5300, 666mhz 333fsb @1:1 evt 166fsb @ 1:2 PC2 6400, 800mhz 400fsb @ 1:1 evt 200sb @1:2 Pc2 7200, 900mhz 450fsb @ 1:1 evt 225fsb @ 1:2 Pc2 8000, 1000mhz 500fsb @ 1:1 evt 250fsb @ 1:2 Hovedkortet har også deviderne 2:3 og 3:4 så det er ganske fleksibelt når det kommer til minnehastighet... Siden det er bare å glemme å kjøre noe spesielt over 280-300 fsb vil jeg påstå at pc2 6400 vil være ok, spesielt om du ikke skal klokke og minnet vil da kjøre på 1:2 devoider som gir en pen ytelsesøkning... men men.. anng prosessor bør du ta en titt på 930 som er produsert på 65nm og skal være litt kjørligere enn 830.. samt den kokker sansynligvis bedre. Håper dette hjalp, noe uklart så bare spørr, ska prøve å finne svar til deg-- Lenke til kommentar
troutmaster Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Hm! Det er mulig jeg er noe trang i nøtta. Er det slik å forstå at fra PC2 3200 og oppover så har det ingenting med hvilken FSB Mhz prosessoren har? Jeg snakker her da ikke om noe overklokking. Skal jeg forstå det slik at f.eks PC2 3200 minne ikke hindrer/begrenser systemet å kjøre på 800 Mhz slik prosessoren gjør? Eller er det slik at ved dette eksemplet at man må inn i bios og "klokke" opp minne? Grunnen til at jeg stusser litt over dette, er jo fra "gamle" dager så kjøpte man ikke SDRAM med 100Mhz hvis man hadde en Pentium 111 prosessor som kjørte på 133Mhz. Da kjørte jo systemet på 100 Mhz. Følgelig kjøpte man SDRAM 133Mhz. Eller er jeg som sagt litt trang i nøtta her? Det jeg er ute etter er at prosessor og minne skal være mest mulig tilpasset hverandre, slik at hovedkortets bios automatisk setter beste konfigurasjon uten å overklokke noe som helst. Men skal helt klart tenke på å bytte med en 930 prosessor. Den kjører vel også på 800 Mhz? Lenke til kommentar
troutmaster Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Ingen som kan forklare nærmere? Npvk_X har jo prøvd, men er ikke så mye klokere. Når jeg først skal handle, har jeg lyst til å kjøpe så "riktige" komponenter som mulig. Særlig når de er så dyre som de er. Dette. er totalpakka jeg skal ha, foreløpig. Skal ikke dumpe mer, jeg lover. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Jeg hadde heller tatt 2 GB med disse brikkene: Kingston HyperX 2GB 900MHz DDR II DIMM og de koster ca 2000 kroner mindre enn 800 Mhz brikkene. CL innstillinger osv, kan du gjøre i BIOS for å få de ned på like CL innstillinger som 800Mhz brikkene. Ikke noe problem at brikkene kjører på 900 Mhz, Hovedkortet klokker ned. Jeg har 1000Mhz brikker på mitt P5WD2 hovedkort, uten problem. Men de brikkene ser ut til å være vanskelig å få tak i nå. Endret 8. februar 2006 av myhken2 Lenke til kommentar
troutmaster Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 2000 kroner billigere? Du mener vel omtrent samme pris? De jeg tenkte på er rundt 2-300 kroner dyrere. De er linket til i den første posten. Men takker så mye for tipset, til de andre RAM brikkene. Står jo ikke noe i specsa til at hovedkortet støtter PC2 7200, men RAM er jo bakoverkompatibel så akkurat det går jo greit. Men har fremdeles ikke fått noe svar på om komponentene må henge sammen i specsa hvis FSB skal bli den samme. Hva jeg mener er eksempelfisert litt lenger oppe på siden her. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Ja sorry, så nå at du skulle ha 4 GB. På ASUS P5WD2 kortet kan du stille slik at FSB blir optimal uansett hvilken type RAM du har. Men selvsagt, det er bedre å klokke ned enn klokke opp. Jeg kjører PC8000 RAM på mitt ASUS P5WD2 kort og har gjort det siden august. Så du vil ikke få noen problemer med Pc7200 RAM på ditt kort. Når det gjelder FSB, du vil få en ratio på 1:2 når RAM kjører på 800Mhz. Dette skyldes vel dobbel kanal funksjonen. (DDR). Får alle fall det når jeg sjekker i CPUZ. Trodde jeg ville få en ratio på 1:1, men da måtte jeg ned til 400 Mhz, og da ble ikke PCMark05 resultatene så veldig gode..... Siden du skal bruke så mye penger nå, kan du ikke vurdere dette hovedkortet? Asus P5WD2: S-775 I975X ATX Da få du det nyeste brikkesettet til Intel, og dette kortet er mer fremtidsrettet. Noen andre små ting er også bedre, og prisen ligger på ca 2000 kroner. Det er også på lager i flere nettbutikker. Hvorfor kjøpe noe som kom tidlig i fjor, når du kan få noe mye nyere, og litt bedre til samme pris? Lenke til kommentar
troutmaster Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Takker så mye for tipset. Kommer helt klart til heller å velge det brikkesettet. Er det noen som har noen erfaringer med det kombinerte wifi og tv-kortet som man kan få tak i til dette hovedkortet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå