Gå til innhold

Trenger HIGH-END lydkort til Musikk/Film/Spill

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter i dag med et Creative GigaWorks S750 surroundsystem og et Creative Audigy 2 ZS.

Jeg er gjevnt over strålende fornøyd med ytelsen til høyttalerene. Bassen er fenomenal og det spiller så høyt at jeg må holde for ørene mine på fullt volum!

Diskanten, derimot, er et problem. Jeg søkte litt på nettet og fant denne testen. Jeg opplever akkurat det samme som de gjør der. Diskanten blir skarp og plagsom for ørene grunnet titanium tweeteren i høyttalerene. Dette lydkortet er rett og slett ikke bra nok. Å koble anlegget til en solid cd-spiller gir et helt annet lydbilde enn en datamaskin med mitt lydkort.

I tillegg har jeg store problemer med Creative's CMSS (og CMSS2) funksjoner, som rett og slett nekter å fungere ordentlig. Den eneste måten jeg kan få stereo lyd til å upmixes til alle høyttalerene er ved CMSS (1) på -80%. Jeg har vært i kontakt med Creative's support i lengere tid angående dette, og de er rett og slett ikke i stand til å finne ut hvorfor CMSS ikke virker ordentlig med dette oppsettet.

MERK: Uten å reinstallere windows eller noe kan jeg fint plugge inn mitt gamle 4.1 høyttaler-sett, og CMSS fungerer ypperlig. Til og med CMSS2 fungerer, og på bare -20% gir det fin lyd i bakhøyttalerene.

Testen hos xbitlabs.com foreslår et Creative Professional E-MU 1820 til kr. 3250,- Dette er et kort beregnet på opptak, og det er ikke det jeg ønsker å bruke maskinen til. Dessuten ligger det et godt stykke over det jeg har lyst til å betale for et lydkort.

Så til poenget... Kan noen anbefale et virkelig kvalitetslydkort som IKKE ER BEREGNET PÅ OPPTAK? Dette er det jeg trenger:

* god lyd til musikk (uten plagsom, skjærende diskant)

* god lyd i film

* hvertfall ålreit lyd i spill, trenger ikke støtte absolutt alt av effekter

* solid og FUNGERENDE upmix av lyd som ikke er 7.1 til 7.1, helst med mulighet for å stille volumet på hver kanal individuelt.

* Noe annet enn Creative? (ikke essensielt, men jeg vil nødig støte på problemer med CMSS igjen)

Endret av gothtec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lydmessig nøler jeg ikke med å anbefale M-audio, det er vel Revolution 7.1 som er nærmest det du er på jakt etter, se fx http://procom.no/infoShop/isProductDisplay...p/details/22902

(bruker et annet M-A kort selv (audiophile 2496), men R. 7.1 har visst samme D/A)

edit: Ser jo ut for at du har sterke krav og meninger, så ikke ta mine ord for god fisk uten å få testet ting selv (men det er du vel allerede klar over...)

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du får noe bedre lyd ved å bytte lydkort, bruk heller pengene på et billig hifi-anlegg (stereo). Lydkort av høyere kvalitet kan være enda hissigere i diskanten enn de billigste, så jeg vil ikke anbefale deg å bytte. Hvis du likevel bestemmer deg for nytt lydkort, ville jeg ikke kjøpt noe dyrere enn X-fi xtreme music, el M-audio revo. 7.1, begge disse kortene leverer lyd av mye bedre kvalitet enn høyttalersettet ditt klarer å formidle, og den harde diskanten vil sannsyligvis ikke forsvinne. (du kan imidlertid prøve litt EQ i winamp e.l., men dette påvirker bare lyden for avspilling av musikk, ikke spill o.l.)

Lenke til kommentar

High-End? Vel, tror nevnte E-MU 1820M ville vært det beste valget rent lydmessig ( i prisklassen under Lynx Two B, som koster ca. 8000-10000)

Siden du vil ha et godt lydkort til en billig penge tror jeg ESI Juli@ er et bedre alternativ enn M-Audio.

ESI Juli@

Test i Digit-life

Edit: Ellers helt enig i radiated sine kommentarer. Det er nok høytalerene som er flaskehalsen, selv med ditt eksisterende anlegg. Ville nok heller lagt pengene i bedre høytalere (og forsterker).

Endret av kikkian
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du får noe bedre lyd ved å bytte lydkort, bruk heller pengene på et billig hifi-anlegg (stereo).  Lydkort av høyere kvalitet kan være enda hissigere i diskanten enn de billigste, så jeg vil ikke anbefale deg å bytte. Hvis du likevel bestemmer deg for nytt lydkort, ville jeg ikke kjøpt noe dyrere enn X-fi xtreme music, el M-audio revo. 7.1,  begge disse kortene leverer lyd av mye bedre kvalitet enn høyttalersettet ditt klarer å formidle, og den harde diskanten vil sannsyligvis ikke forsvinne. (du kan imidlertid prøve litt EQ i winamp e.l., men dette påvirker bare lyden for avspilling av musikk, ikke spill o.l.)

5566109[/snapback]

Helt enig :)

Har selv Gigaworks S750 og Audigy ZS 2, og det er anlegg for kresne lyttere. tenker da spesielt ved musikk avspilling, man merker at det er et stort savn etter mellomtone. Bassen og diskanten er der, men kvaliteten er ikke så all verden.

Derfor skal jeg selge hele dritten, satser heller på et stereo system med gulv høytalere til prisklassen 4000 kroner. Det bare er så mye tøffere lyd enn småe satelitt høytalere og en dårlig subwoofer.

Lenke til kommentar

Det er definitivt noe som ikke stemmer enten med lydkortet eller høyttalerpakken din. Lydkortet ditt er bra nok i lange baner til et slikt rimelig høyttarsett som du har. Nytt lydkort kommer neppe til å gi deg noe forskjell i lyden av dine høyttalere. Du bør heller feilsøke mer hva drivere, firmware og annen software for å løseproblemene.

Lenke til kommentar
Det er definitivt noe som ikke stemmer enten med lydkortet eller høyttalerpakken din. Lydkortet ditt er bra nok i lange baner til et slikt rimelig høyttarsett som du har. Nytt lydkort kommer neppe til å gi deg noe forskjell i lyden av dine høyttalere. Du bør heller feilsøke mer hva drivere, firmware og annen software for å løseproblemene.

5566283[/snapback]

X-bit labs sier jo de hører en klar forskjell i lyden...

"A majority of standard widely spread sound cards stress your ears at high frequencies, spoiling those frequencies altogether. It was about the same with a Creative Audigy2 ZS card. The titanium tweeter is the one to blame here, as it was conscientiously reproducing everything, including high-frequency noise."

Jeg synes det de sier høres logisk ut, da "vanlige" høyttaler-sett til PC ikke reproduserer frekvenser opp til 40kHz. Jeg merker ikke denne diskanten i andre høyttalere på samme lydkort. Den gir meg samme ekle følelse i ørene som en TV i mellomklassen. Den plagsomme, kjempelyse lyden som kommer selv om den står på mute. Lett å høre i Elkjøp's TV-avdeling.

Hva drivere og slikt angår, har jeg prøvet alle versjoner av Creative's drivere og testet alt annet supportfolkene deres klarte å komme opp med. Firmware-oppgradering av lydkort er vel ikke noe mange driver med. Av annen software har jeg testet flere forskjellige medieavspillere og diverse lydforbedringsplugins til de som støtter det.

Mellomtonen har jeg ikke noe problem med, og folk flest synes anlegget mitt spiller svært bra. Det er bare jeg som reagerer på de lyse lydene her. Jeg har ikke tenkt å erstatte det med et stereo system, da surround er viktig for meg både i spill og DVD-film.

Jeg vet også at det ikke er noe galt med selve høyttalerene, da de fungerer ypperlig sammen med andre lydkilder enn pc'n. Lydkortet kan det være noe galt med, særlig fordi CMSS, uavhengig av drivere, ikke virker som det skal i annet enn 4.1, som jo bruker færre fysiske porter på kortet. I så fall vil det uansett lønne seg å bytte det ut.

Tror kanskje jeg prøver Revolution 7.1, selv om jeg synes prisen på dette kortet nesten virker litt for lav. Da kan jeg hvertfall finne ut om jeg hører forskjell. Dessuten ser jeg i tester at de har et helt annet system for å sette opp det Creative ordner med CMSS, som kanskje gjør ting bedre på den fronten i alle fall.

Endret av gothtec
Lenke til kommentar

Jeg synes det de sier høres logisk ut, da "vanlige" høyttaler-sett til PC ikke reproduserer frekvenser opp til 40kHz. Jeg merker ikke denne diskanten i andre høyttalere på samme lydkort. Den gir meg samme ekle følelse i ørene som en TV i mellomklassen. Den plagsomme, kjempelyse lyden som kommer selv om den står på mute. Lett å høre i Elkjøp's TV-avdeling.

Du hører ikke opp til 40 khz, neppe noe særlig over 20 khz, og "tv-piping" er også et godt stykke under 20 khz. De fleste ok høyttalere klarer vel også fint å lage lyder på 20 khz, prøvd med høretelefoner?

AtW

Lenke til kommentar
prøvd med høretelefoner?

5566926[/snapback]

I SVARTE HELVETES BALLESLIKKENDE CREATIVE-JÆVELSKAP! :mad: (hvor mye av det der blir sensurert?)

Jeg prøvde litt frem og tilbake med hodetelefoner og kom plutselig borti CMSS-greiene igjen. Når jeg skrur av CMSS, så jeg bare har lyd i front og sub, har jeg plutselig nydelig lyd igjen, som banker dritten ut av både Koss Portapro og Sennheiser headsetene mine. Denne CMSS greia må dø!

Likevel vil jeg ha upmixing så jeg får lyden mer adskilt og spredt i rommet enn jeg får med bare front. CMSS ødelegger musikken min, dog.

I hw.no's test av Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS skriver de:

X-Fi-kortene er dessuten befridd fra oppsamplingsproblemene fra sine forgjengere [...]

Betyr dette at det er en ny og bedre CMSS funksjon på X-Fi-kortene som kanskje fungerer med mitt oppsett? Jeg hadde, som tidligere nevnt, et 4.1 anlegg, og der fungerte CMSS2 på -20% (litt høyere lyd bak, grunnet større avstand) helt glimrende. Med 7.1 høyttalere oppmixer den fortsatt bare til 4.1 (ingen lyd bak) på CMSS2, og jeg får ikke ordentlig lyd bak før på -80% på CMSS., hvorpå jeg likevel må skru ned lyden på front og side for å høre de bak. I spill og slikt som gir fra seg 7.1 lyd i utgangspunktet funker alt glimrende. Det er CMSS som er synderen her.

Ser jo at X-Fi har et helt separat sett med drivere...

Jeg har likevel ikke lyst på alt det dillet som følger med FPS-versjonen, så dersom jeg skulle velge mellom Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic og M-Audio Revolution 7.1, hvilket er best til mitt bruk (for det meste musikk og film, men også litt spilling, hvor god surround er viktig)?

Endret av gothtec
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...