Gullars Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Hei! Den 7. april 2005 kjøpte eg ein TV av typen PHILIPS 32PW8609 på elkjop.no til kr 5295,-. Eg valde at TV-en skulle betalast når dei kom med han på døra. Når dei kom var det ikkje muleg å betala, og sendebodet rekna med at eg skulle få rekning i posten. Den såg aldri ut til å koma, og eg ringte elkjøp to gonger og sendte dei ein e-post for å få saka ut av verda. Nå i dag (07.02.06) fekk eg rekninga på kr 5295,-. Greit for meg at tv-en skal betalast, men i mellomtida har eg oppdaga at han ikkje fungerer heilt som han skal. Det må vera noko galt inni tv-en, for enkelte stader på skjermen er det misfargar. Spesielt når bakgrunnen skal vera kvit, grøn eller blå. Dette kan til tider vera svært irriterande. Slik eg ser det har eg difor to alternativ: 1. Heva kjøpet etter forbrukarkjøpslova (FKL) § 32, og kjøpa ein ny TV. Er det i så tilfelle nokon andre apparat til under 5000,- de vil anbefala. 2. Krevja prisavslag etter § 31. Kor mykje meiner de då at eg har rett på å krevja? Som sagt kan feilen på tv-en bli ganske irriterande i blant. Eg vonar at de kan hjelpa meg litt her Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Er den feilen å finne på samtlige utgaver av TVen, eller kun din? Det enkleste ville vært å si at det er feil på TVen og få ny av samme modell. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Egentlig så tror jeg du kommer til å få beskjed av elkjøp om å levere inn TV'en til reperasjon. Vær forberedt på å vente leeenge. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Bare et lite spørsmål: Disse misfarvingene, er de plassert mot hjørnene av TV'n? I såfall så har jeg en anelse om at det kan være magnetiske forstyrrelser fra f.eks høyttalere eller lignende. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Bare et lite spørsmål: Disse misfarvingene, er de plassert mot hjørnene av TV'n? I såfall så har jeg en anelse om at det kan være magnetiske forstyrrelser fra f.eks høyttalere eller lignende. 5566173[/snapback] My thoughts exactly...og er det dette blir de borte om du slår tven helt av, ikke bare med remoten. Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Misfargingane er nede i høgre hjørnet og faktisk midt på skjermen. Dei går ikkje vekk, og dei kom før eg kjøpte høgtalarane mine. Reknar med å heva kjøpet. Er det då andre tv-ar (f.eks. på elkjop.no) de vil anbefala til under 5000 kroner? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg mener Philips leverer de beste TV'ene til den prisen. Har 2 stk Philips-tv'er og er meget fornøyd med de. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Betal regningen og lever inn TVen på garantien. Du har ingen rett til å heve kjøpet før gjentatte reparasjoner ikke har bedret tingenes tilstand. Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Loomy har rett. Du burde lese lovverket bedre, trådstarter. Du har krav på en reparasjon eller et bytte for en ny TV, men du har ikke krav på å få tilbake pengene (butikken kan selvfølgelig gi deg pengene tilbake mot at de får TVen, men du har ikke krav på det før du har levert inn TVen og fått tilbake en TV med det samme problemet, to ganger). Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 sorry, men eg trur de må lesa lovverket betre sjølv. me opererer med forbrukerkjøpslova nå - ikkje kjøpslova Lenke til kommentar
Hr. Jenssen Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Ja, jeg vet dette. Likevel er nå det faktum at du ikke kan kreve å heve kjøpet fra starten av. Har kun hatt rettslære på skolen en liten stund nå, men dette har vi nå allerede lært. Vil du påstå at læreren min, som er utdannet jurist, tar feil? Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) [iC,08/02-2006 : 10:57]Ja, jeg vet dette. Likevel er nå det faktum at du ikke kan kreve å heve kjøpet fra starten av. Har kun hatt rettslære på skolen en liten stund nå, men dette har vi nå allerede lært. Vil du påstå at læreren min, som er utdannet jurist, tar feil? 5571293[/snapback] Eg vil ikkje påstå nokonting om læraren din, ettersom eg ikkje veit kva han har fortald deg. Men eg vil med grunnlag i forbrukarkjøpslova §§ 26d og 32 hevda at du tar feil. § 26. Forbrukerens krav ved mangler Dersom det foreligger en mangel og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side, kan forbrukeren a) holde kjøpesummen tilbake etter § 28 b) velge mellom retting og omlevering i samsvar med §§ 29 og 30 c) kreve prisavslag etter § 31 d) kreve heving etter § 32 e) kreve erstatning etter § 33. Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende. For andre feil ved selgerens oppfyllelse gjelder bestemmelsene om mangler så langt de passer. Partene kan avtale en annen løsning. Avtalefriheten gjelder likevel ikke for installeringsforpliktelser som inngår i salgsavtalen. § 32. Heving I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Misfargingar på biletet på ein tv er ikkje ein uvesentleg mangel, då det einaste kravet ein stiller til ein tv er brukande bilete. Eg har forresten óg hatt toårig rettslære på vidaregåande, og tar i desse dagar diverse rettslærefag (ikkje forbrukarkjøpsrett) på ein høgare utdanningsinstitusjon. Min rettslærelærar var veldig klar på dette punktet. Du forvekslar nok forbrukarkjøpslova og kjøpslova, noko som veldig mange (inkludert dei fleste seljarar) gjer. Endret 8. februar 2006 av Gullars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå