ErlendP Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Hei. Igår satt jeg og laget film i premier pro, men da jeg hadde eksportert han og skulle til å sjå på han, så hakket den. Filmen blir jo eksportert i et .avi format, slik at min film på 6 min var på over 1 gb. Jeg prøvde etterpå og eksportere han som en DVD-film, og da ble ikke filmen større enn ca 250 mb, og denne filmen hakket ikke, når jeg spilte han av på samme pc. Hvorfor hakker filmen nå jeg spiller den av fra harddisken? Er film-filen for stor for min pc? Jeg har centrino 1,8ghz prosessor og 512 ram. Hvis det er dette som er problemet. Hvordan eksportere jeg filmen i ett mindre format til harddisken, slik harddisken greier å spille han, uten at den hakker. Mvh ErlendP Lenke til kommentar
BMP Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Siden du sier at du har Centrino går jeg ut ifra at du har bærbar. Bruker du en ekstern harddisk og i så fall hvilken? Når du eksporterer velger du Adobe Media Encoder, velg så windows media video 8 for bredbånd Encoding Passes: Two eks: Frame Rate [fps]: 25 Pixel Aspect Ratio: Square Pixels (1.0) Frame Width [pixels]: 400 Frame Height [pixels]: 300 Keyframe Interval [seconds]: 10 Buffer Size [seconds]: 5 Average Video Bitrate: 400.00 (low quality) Audio Format: 128 kbps, 44 kHz, stereo VBR Her er det nesten best å prøve seg frem. Vil du ha større visningsbilde/høyrer oppløsning så er det bare å stille det inn men du trenger ikke mer enn 25 fps. Lenke til kommentar
ErlendP Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 hei, nei jeg bruker ikke eksern harddisk. Jobber på den interne harddisken som sitter i pcen. Men tror vel det er en 5400 rpm harddisk, uten at jeg vet det sikkert. Ser du skriver at det går ann å justere ned pixel-ratio. Men blir ikke da filmen mindre. Skjønner jo da at filmstørrelsen blir mindre, men går det ann å eksportere filmen som en dvd-fil? Altså eksportere filmen slik at du får dvd-kvaliteten, men at filen ikke blir like stor som .avi filen blir? Mvh ErlendP Lenke til kommentar
BMP Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Da velger du MPEG2-DVD Velg den som heter PAL DV 4X3 High Quality 7MB CBR 1 Pass. Da kommer film og lydfil hver for seg, men dette fixer du ibrenneprosessen. Lenke til kommentar
ErlendP Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Hei, er det noen mulighet for å få dvd-kvaliteten uten å splitte lyd og bilde. Målet er altså å eksportere filmen som èn fil på harddisken, uten at den skal hakke når jeg spiller den av i media player etterpå. Det er nemlig dette som skjer når eksporterer filmen nå! Jeg tror kanskje at det er for lite minne på maskinene (kun 512) som er årsaken til at filmen hakker. Er det noen som har noen formening om det er dette som er problemet, eller om det er andre måter jeg kan fikse det på. Filmen hakker altså IKKE når jeg ser den i preview i premier pro Mvh ErlendP Lenke til kommentar
BMP Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Skal du se filmen på pcen eller på TVen? Det er vel ikke helt vits å lage DVDkvalitet til bruk på PCen når du kan lage kjempekvalitet i WMP e.l. Vanskelig å si hva som er årsak til hakkingen for en 1,86 gHz Centrino skal jo ikke være problemet, heller det at du har for lite minne. Derfor ville jeg ha prøvd å brenne ut en DVD å se den på en ekstern spiller. Endret 7. februar 2006 av BMP Lenke til kommentar
ErlendP Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 SKal se filmen begge deler. Har brent ut filmen og den hakket ikke når jeg spilte den på pcen i etterpå, men det er ikke alle som har dvd-spiller, så i derfor ønsker jeg også å eksportere den til pcen. Hvis jeg skal eksportere filmen til harddisken, hvilke innstillger skal jeg da bruke for at filmen skal bli i bra kvalitet, uten at filen blir på flere gb? Mvh ErlendP Lenke til kommentar
BMP Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Hei! Har prøvd meg litt frem nå men det tar så lang tid at det beste tipset jeg kan gi deg er: Prøv med de WMPinstillinger i mitt første innlegg og gjør om til det som er på vedlagt bilde. En 7 minutters film ble da på 153 MB, men da er filmkvaliteten passe dårlig. Skal du ha full oppløsning med 768x576 må du bare justere bitraten. Prøv på 4000, så 5000 etc. Til slutt blir du nok fornøyd. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Hvorfor hakker filmen nå jeg spiller den av fra harddisken?Er film-filen for stor for min pc? Det kunne ha vore so enkelt som at PCen ikkje klarer å spele av fila, fordi det krevjer for mykje ressursar, men eg klarer å spele av på mi (P4M, 478MB RAM), so skulle ikkje tru det var problemet. Ser du skriver at det går ann å justere ned pixel-ratio. Men blir ikke da filmen mindre. Lågare oppløysning vil gje ein mindre film ja. Pixel Aspect Ratio er noko anna, som ikkje påverker storleiken til filmen på noko vis.Hvis jeg skal eksportere filmen til harddisken, hvilke innstillger skal jeg da bruke for at filmen skal bli i bra kvalitet, uten at filen blir på flere gb? Bruk Adobe Media Encoder, som BMP har sagt. Ettersom fila berre skal spelast på PC, er det ikkje sikkert MPEG2 er det beste valget. Prøv eit av preseta for Windows Media, eller H.264 under QT. Ein vil kunne få filer som er ganske mykje mindre enn 150MB for eit klipp på 6min. Lenke til kommentar
ErlendP Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Takk for svar. Skal hjem og sjå om eg ikkje kan få detta til å funke. Mvh ErlendP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå