Gå til innhold

IDE-device not found

Anbefalte innlegg

Har fått en kloss av en laptop som jeg skal reparere for en kamerat.

Det som skjer når den booter opp, er at den stopper opp før windows starter.

Har prøvd å sjekka litt i biosen, og der er det noe som heter hdd-test ogf hvis jeg starter den, står det bare IDE-device not found.

Så det det virker som er at hele harddisken har dævva.

Har opplevd at den ikke er lesbar, eller at partisjontabellen er ødelagt og sånn, men aldri dette. Har prøvd å ta opp luka med harddisken og satt den ordetnlig på plass igjen, siden det kan virke som et kabel-problem, men det hjalp ikke.

Det kommer også en tikkelyd fra harddisken når den kjører. (altså er den ikke heil dau)

Har skaffa meg en 2.5" til 3.5" adapter for å sjekke om det er no liv i harddisken. Vil dette ødelegge garantien?

Og er dette noe som typisk går på garantien.

PCen er en HP av mursteinstypen til rundt 6000,- da den ble kjøpt for litt over 1,5 år siden.

PCen har falt i bakken noen ganger, og med den massen den har førte det til at det ene hjørnet er "knust", men det skjedde for ca 12 mnd siden. Med endel riper på topplokken bærer det preg av å være ganske brukt. Vil det være negativt for en evt reklamasjon?

(sorry at jeg blander garanti og reklamasjon, men jeg mener reklamasjon)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil ikke være noen bremse for reklamasjon/garanti å ta ut harddisken og teste den i en stasjonær PC.

Men at PCen har vært mistet i bakken vil nok være et stort hinder for reklamasjon/garanti. Dette må ansees å være brukerfeil og dekkes ikke av reklamasjon og skjelden av garanti. Hvis det er en (dyr) spesial-forsikring på PCen kan det hende det dekkes.

Mest sansynlig tipper jeg at harddisken har fått seg et slag for mye og har fått hodekræsj. Altså en ren brukerfeil.

Hvis det er noe ekstremt viktig på harddisken så kan sikkert IBAS gjenopprette det ut for en håndfull tusenlapper. Hvis ikke det er verd pengene å hente det ut så tror jeg det er lurest å kjøpe ny harddisk + en polstret bæreveske så man slipper å skade PCen like mye hvis man mister den i bakken senere.

Lenke til kommentar

OK. så jeg kan glemme reklamasjon da... :(

Men det jeg syns er rart, er at den ikke detecter harddisken i det hele tatt? Ville den ikke gjort det hvis det var hodefeil? Ville det ikke bare ført til at den ikke kunne leses fra?

Som sagt tidligere er det lenge siden den har fått seg no ordentlig slag :)

Jeg skal sette inn harddisken inn i min stasjonære, og er den dau da, så må jeg vel bare kjøpe en ny.

Ser de billigste ligger på 530 kr...

Innholdet på harddisken er nok ikke verdt å ofre no Ibas for.

Endret av claus erik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...