Gå til innhold

Hvor er Core og Memory på et skjermkort?

Sonic^^

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om noen vet hvor core er og hvor memory er på dette kortet?

Grunnen er fordi jeg skal plassere en vifte der core og memory er, slik at jeg kan klokke mere skjermkortet.

200510020201.jpg

Framsiden

image002.jpg

Baksiden

Det er et XFX GeForce 6800XT AGP

Og hvor myr volt kan jeg ta før det blir fare for at jeg kan ødelegge kortet? Volten står på 1.5 nå.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvor mye volt kan jeg ha?

5565870[/snapback]

Du kan eventuelt voltmodde eller flashe bios for å øke volt styrken. Tror det skal gå an å sette volten til 1,5v. Men hvis du ikke vet helt nøyaktig hvor GPU prosessoren (core) eller minnebrikkene (memory) er, så ville jeg holdt meg langt unna det foreløpig :) Det er en ganske risikabel operasjon som krever litt kunnskap og at du har tunga rett i kjeften.

Lenke til kommentar

Jeg fikset litt på tittelen på tråden.

Her er forresten bilde av det første skjermkortet med minnet merket av i rødt og kjernen merket med grønnt (ca plassering under kjøleren)

.post-3851-1139317494_thumb.jpg

Sonic^^  post i dag, 13:36]Men hvor mye volt kan jeg ha?

Spenning mener du vel? Du kan ofte øke spenningen med 10% uten at det effekten øker alt for mye og uten at levetiden forkortets alt for mye.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Her er forresten bilde av det første skjermkortet med minnet merket av i rødt og kjernen merket med grønnt (ca plassering under kjøleren)

.post-3851-1139317494_thumb.jpg

Sonic^^  post i dag, 13:36]Men hvor mye volt kan jeg ha?

Spenning mener du vel? Du kan ofte øke spenningen med 10% uten at det effekten øker alt for mye og uten at levetiden forkortets alt for mye.

5566007[/snapback]

OT : Og forskjellen på Volt og spenning er? :)

Lenke til kommentar

5566138[/snapback]

Spenning er navnet på det fysiske fenomenet. Volt er måleenheten på dette fenomenet.

Akkurat som forskjellen på lengde og meter.

Man sier ikke "meter'n er 5 lengde" eller meter'n er 5 meter" men "lengden er 5 meter".

Akkurat som forskjellen på temperatur og grader Celsius.

Temperaturen kan være 5 grader celsius men celsiusen kan ikke være 5 temperatur.

Lenke til kommentar

5566138[/snapback]

Spenning er navnet på det fysiske fenomenet. Volt er måleenheten på dette fenomenet.

Akkurat som forskjellen på lengde og meter.

Man sier ikke "meter'n er 5 lengde" eller meter'n er 5 meter" men "lengden er 5 meter".

Akkurat som forskjellen på temperatur og grader Celsius.

Temperaturen kan være 5 grader celsius men celsiusen kan ikke være 5 temperatur.

5566157[/snapback]

Hehe, ante ikke det var den store norsk-dagen her, men når han spør så kan han vel si både : "hvor mange Volt kan jeg gi kortet?" Eller "Hvor høy spenning tåler kortet?" Osv.. :)

Vi blander hvertfall både navn og måleenhet i mitt arbeid, og gassen er ikke antent enda.. ;)

Er nok bare kverulerende, men om du har en elsk for norsk så kan jeg jo alltids lære noe nytt i dag også.. :)

Lenke til kommentar

5566007[/snapback]

Hmm, lurer på om han har skjønt det nå. Kanskje vi kan få en eksplisitt bekreftelse fra trådstarter om at plasseringen er forstått. Hvis ikke vurderer jeg å legge inn labels og navn i bildet(i tillegg til fargekoding selvsagt) slik at det skal bli lettere å forstå. :lol:

Lenke til kommentar

Det var ikke for å kverulere men for å rydde litt i begrepene som er i ferd med å rote det til forståelsen for veldig mange.

Det er forsåvidt ikke noen fornorskelse jeg driver med siden det spesifikt ble spurt om de to norske ordene spenning og volt. På engelsk heter disse henholdsvis voltage og volt.

Det er helt greit å bruke de setningene du nevner. Det kan lett sammenlignes med tilsvarende setninger om temperatrur: "Hvor mange grader Celsius tåler denne GPUen" og " Hvor høy temperatur tåler denne GPUen".

At dere blander benenvning og navn på jobben er greit så lenge dere holder styr på hva som menes. Men så snart det kommer en ny person og ikke har like kontroll som dere på hva som menes så kan det fort bli forvirrende og rotete. Det beste er derfor å holde seg til de korrekte ordene. Det er ikke vanskelig eller noen ulempe, men det kan være vondt å vende en gammel uvane.

Lenke til kommentar

jepp, forstår nå:) Takk for hjelpen.

Nå kjører jeg volt på 1.5 og har disse klokkefrekvensene 400/800. (stock 325/700)

Idle tempen er 55. er der for høyt eller? Men når jeg skal prøve 450/850 henger windows seg opp, da har 1.8 volt. Kan jeg gå lengre på volten eller?

Lenke til kommentar
Du bør heller se hvor mye du får ut av hver av delene først, så klokke hele kortet.

Altså, finn max clock på gpu, så på mem, så finner du fort grensen for hva kortet tåler.

5566632[/snapback]

Hva mener du med hele kortet?

Lenke til kommentar
jepp, forstår nå:) Takk for hjelpen.

Nå kjører jeg volt på 1.5 og har disse klokkefrekvensene 400/800. (stock 325/700)

Idle tempen er 55.  er der  for høyt eller? Men når jeg skal prøve 450/850 henger windows seg opp, da har 1.8 volt.  Kan jeg gå lengre på volten eller?

5566551[/snapback]

IKKE gå lengere på volten!! Tviler på at et 6800 kort tåler så mye som 1.8v. Du kan fort svi hele kortet hvis du presser for mye volt inn i kjernen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...