Sonic^^ Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Hei! Jeg lurer på om noen vet hvor core er og hvor memory er på dette kortet? Grunnen er fordi jeg skal plassere en vifte der core og memory er, slik at jeg kan klokke mere skjermkortet. Framsiden Baksiden Det er et XFX GeForce 6800XT AGP Og hvor myr volt kan jeg ta før det blir fare for at jeg kan ødelegge kortet? Volten står på 1.5 nå. Endret 7. februar 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Core ligger under vifta, dvs. midt i den hvite firkanten som er tegnet opp på baksiden av kortet. Memory er de 8 firkantene som er dandert rundt vifta. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Finn en feil i bildene .. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Hehe. Godt gjort å lage et kort som er AGP på framsiden og PCIe på baksiden. Ny type SLI, kanskje? :!: Lenke til kommentar
Sonic^^ Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 ops:P Fant bare noen random bilder på google så Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 På første bildet kan du se 8 stk identiske (svarte) brikker som ligger rundt den vifta/kjøleren. Det er minnet. Kjernen ligger under vifta og kommer til syne når denne er tatt av. Lenke til kommentar
Sonic^^ Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Men hvor mye volt kan jeg ha? Lenke til kommentar
syntEltric Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Men hvor mye volt kan jeg ha? 5565870[/snapback] Du kan eventuelt voltmodde eller flashe bios for å øke volt styrken. Tror det skal gå an å sette volten til 1,5v. Men hvis du ikke vet helt nøyaktig hvor GPU prosessoren (core) eller minnebrikkene (memory) er, så ville jeg holdt meg langt unna det foreløpig Det er en ganske risikabel operasjon som krever litt kunnskap og at du har tunga rett i kjeften. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Jeg fikset litt på tittelen på tråden. Her er forresten bilde av det første skjermkortet med minnet merket av i rødt og kjernen merket med grønnt (ca plassering under kjøleren) . Sonic^^ post i dag, 13:36]Men hvor mye volt kan jeg ha? Spenning mener du vel? Du kan ofte øke spenningen med 10% uten at det effekten øker alt for mye og uten at levetiden forkortets alt for mye. Endret 7. februar 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
drseafood Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Jeg fikset litt på tittelen på tråden. Her er forresten bilde av det første skjermkortet med minnet merket av i rødt og kjernen merket med grønnt (ca plassering under kjøleren) . Sonic^^ post i dag, 13:36]Men hvor mye volt kan jeg ha? Spenning mener du vel? Du kan ofte øke spenningen med 10% uten at det effekten øker alt for mye og uten at levetiden forkortets alt for mye. 5566007[/snapback] OT : Og forskjellen på Volt og spenning er? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 OT : Og forskjellen på Volt og spenning er? 5566138[/snapback] Spenning er navnet på det fysiske fenomenet. Volt er måleenheten på dette fenomenet. Akkurat som forskjellen på lengde og meter. Man sier ikke "meter'n er 5 lengde" eller meter'n er 5 meter" men "lengden er 5 meter". Akkurat som forskjellen på temperatur og grader Celsius. Temperaturen kan være 5 grader celsius men celsiusen kan ikke være 5 temperatur. Lenke til kommentar
drseafood Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 OT : Og forskjellen på Volt og spenning er? 5566138[/snapback] Spenning er navnet på det fysiske fenomenet. Volt er måleenheten på dette fenomenet. Akkurat som forskjellen på lengde og meter. Man sier ikke "meter'n er 5 lengde" eller meter'n er 5 meter" men "lengden er 5 meter". Akkurat som forskjellen på temperatur og grader Celsius. Temperaturen kan være 5 grader celsius men celsiusen kan ikke være 5 temperatur. 5566157[/snapback] Hehe, ante ikke det var den store norsk-dagen her, men når han spør så kan han vel si både : "hvor mange Volt kan jeg gi kortet?" Eller "Hvor høy spenning tåler kortet?" Osv.. Vi blander hvertfall både navn og måleenhet i mitt arbeid, og gassen er ikke antent enda.. Er nok bare kverulerende, men om du har en elsk for norsk så kan jeg jo alltids lære noe nytt i dag også.. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Jeg fikset litt på tittelen på tråden. Her er forresten bilde av det første skjermkortet med minnet merket av i rødt og kjernen merket med grønnt (ca plassering under kjøleren) 5566007[/snapback] Hmm, lurer på om han har skjønt det nå. Kanskje vi kan få en eksplisitt bekreftelse fra trådstarter om at plasseringen er forstått. Hvis ikke vurderer jeg å legge inn labels og navn i bildet(i tillegg til fargekoding selvsagt) slik at det skal bli lettere å forstå. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Det var ikke for å kverulere men for å rydde litt i begrepene som er i ferd med å rote det til forståelsen for veldig mange. Det er forsåvidt ikke noen fornorskelse jeg driver med siden det spesifikt ble spurt om de to norske ordene spenning og volt. På engelsk heter disse henholdsvis voltage og volt. Det er helt greit å bruke de setningene du nevner. Det kan lett sammenlignes med tilsvarende setninger om temperatrur: "Hvor mange grader Celsius tåler denne GPUen" og " Hvor høy temperatur tåler denne GPUen". At dere blander benenvning og navn på jobben er greit så lenge dere holder styr på hva som menes. Men så snart det kommer en ny person og ikke har like kontroll som dere på hva som menes så kan det fort bli forvirrende og rotete. Det beste er derfor å holde seg til de korrekte ordene. Det er ikke vanskelig eller noen ulempe, men det kan være vondt å vende en gammel uvane. Lenke til kommentar
drseafood Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Hehe, antar at trådstarter fikk den hjelpen han trengte etter den siste on-topic`en til Simen1, ellers hadde jeg ikke tatt en OT.. Bildet burde jo være selvforklarende i seg selv.. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Edit: Leste feil, blandet trådstarter med en annen bruker. My bad. Endret 7. februar 2006 av skag1 Lenke til kommentar
Sonic^^ Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 jepp, forstår nå Takk for hjelpen. Nå kjører jeg volt på 1.5 og har disse klokkefrekvensene 400/800. (stock 325/700) Idle tempen er 55. er der for høyt eller? Men når jeg skal prøve 450/850 henger windows seg opp, da har 1.8 volt. Kan jeg gå lengre på volten eller? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Du bør heller se hvor mye du får ut av hver av delene først, så klokke hele kortet. Altså, finn max clock på gpu, så på mem, så finner du fort grensen for hva kortet tåler. Lenke til kommentar
Sonic^^ Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Du bør heller se hvor mye du får ut av hver av delene først, så klokke hele kortet. Altså, finn max clock på gpu, så på mem, så finner du fort grensen for hva kortet tåler. 5566632[/snapback] Hva mener du med hele kortet? Lenke til kommentar
syntEltric Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 jepp, forstår nå Takk for hjelpen. Nå kjører jeg volt på 1.5 og har disse klokkefrekvensene 400/800. (stock 325/700) Idle tempen er 55. er der for høyt eller? Men når jeg skal prøve 450/850 henger windows seg opp, da har 1.8 volt. Kan jeg gå lengre på volten eller? 5566551[/snapback] IKKE gå lengere på volten!! Tviler på at et 6800 kort tåler så mye som 1.8v. Du kan fort svi hele kortet hvis du presser for mye volt inn i kjernen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå