Gå til innhold

Ateisme, en mulig løsning?

Anbefalte innlegg

Jeg tror/vet at langt over 50% av alle som bor i Norge er ateister.

De er kristne på papiret, men ikke ellers. Jeg kjenner for Guds skyld nesten ingen heelt kristne. Norge ligger jo på bunnen i Europa når det gjelder religiøse folk og kirke besøk. Hvorfor har vi noe som heter borgerlig konfirmasjon, kristendommen faller da bort og da er det heller ikke vits i å konfirmere seg. Hvor mange minner om Jesus i Jula, og hvor mange er det som ikke har sex før ekteskapet...?

Kan tippe at tallet ordentlige kristne som virkelig går til kirka ligger på 30%-40%. Det er faktisk så lavt...

Endret av hulder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet at du tar helt feil. Dessuten fins det ikke noe som "gode" eller "dårlige" kristne. Enten tror man, eller så tror man ikke. Dette borgelig konfirmasjons greiene synes jeg bare er tull.. Hva konfirmerer man da?

Hvordan veit du det, hvis du ikke går i kirka selv..? Tror faktisk ikke det var så dårlig gjetning, men har det noe å si?

Edit: Leif

Endret av anietsoj
Lenke til kommentar
Jeg vet at du tar helt feil. Dessuten fins det ikke noe som "gode" eller  "dårlige" kristne. Enten tror man, eller så tror man ikke. Dette borgelig konfirmasjons greiene synes jeg bare er tull.. Hva konfirmerer man da?

Hvordan veit du det, hvis du ikke går i kirka selv..? Tror faktisk ikke det var så dårlig gjetning, men har det noe å si?

5589272[/snapback]

Er du kristen hvis du sex før ekteskapet, misbruker alkohol, konfirmerer seg borgerlig eller ikke gå til kirka?

Enten er du kristen eller så er du ikke, det er helt riktig, men ingen gidder å innrømme at de er ateister. Hvis en undersøkelse viser at 30% går til kirka i Norge, da er det mange ateister i dette landet, rent praktisk.

Lenke til kommentar
Jeg vet at du tar helt feil. Dessuten fins det ikke noe som "gode" eller  "dårlige" kristne. Enten tror man, eller så tror man ikke. Dette borgelig konfirmasjons greiene synes jeg bare er tull.. Hva konfirmerer man da?

5589272[/snapback]

Er du kristen hvis du sex før ekteskapet, misbruker alkohol, konfirmerer seg borgerlig eller ikke gå til kirka?

Enten er du kristen eller så er du ikke, det er helt riktig, men ingen gidder å innrømme at de er ateister. Hvis en undersøkelse viser at 30% går til kirka i Norge, da er det mange ateister i dette landet, rent praktisk.

5589300[/snapback]

Ja, ja, uvisst, ja.

Dette var svarene jeg fikk etter en diskusjon med en prost.

Det som er viktig er å tro og å prøve å være grei med andre. En person som har vokst opp under "uheldige" omstendigheter kan ikke nødvendigvis anklages for alle sine gjerninger senere i livet. Ihvertfall innen kristendommen.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke jeg vil kalle de Ateister. Det å være en Ateist, er i og for seg ganske hardt for mange.

Men jeg tviler ikke et sekund på at det er mange Agnostikere her i landet.

5591460[/snapback]

Agnostikere ja, det er fleste parten av Norges befolkning :yes:

Lenke til kommentar
Religiøs: "Vet det finnes en Gud"

Agnostiker: "Vet ikke hverken det ene eller det andre"

Ateist: "Vet at det ikke finnes en Gud"

Eller har jeg gått glipp av noe?

Jeg tror nok det er flest Agnostikere i Norge sånn generelt sett ja.

5592348[/snapback]

Du må endre det til "tror".

Om man ikke klarer å ta et standpunkt, så vet man ikke. Agnostikere er også kjent som "tvilere" blant religiøse.

Selv er jeg ateist, men vil ikke gå ut og benekte at det finnes en gud. Jeg tror rett og slett bare ikke at det gjør det.

Lenke til kommentar
Religiøs: "Vet det finnes en Gud"

Agnostiker: "Vet ikke hverken det ene eller det andre"

Ateist: "Vet at det ikke finnes en Gud"

Eller har jeg gått glipp av noe?

Jeg tror nok det er flest Agnostikere i Norge sånn generelt sett ja.

Du trenger ikke å benekte guds eksistens for å være ateist. Ateisme fins i 2 forskjellige grader. Svak ateist som ikke 'tror' på gud. Og sterk ateist som 'vet' at gud ikke eksisterer.

Lenke til kommentar

Fra ordboka:

ateisme utt ate-is>me; av gr atheos 'uten gud', se teisme lære, tro som går ut på at det ikke fins noen (personlig) gud, gudsfornektelse

agnostisis'me -n lære, syn som avviser at mennesket kan vite noe om det oversanselige, f eks om Guds eksistens

religio'n m1 (fra lat.) gudsdyrkelse, guds- el. gudetro; hellig overbevisning

kristendom -men (norr kristinn dómr)

1 religion som anser Jesus Kristus som Guds åpenbaring

isla'm subst (fra arab 'overgivelse' (til Gud)) monoteistisk verdensreligion som oppstod i Arabia på 600-tallet

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Ateisme er helt og holdent det klart beste alternativet,

Desverre er mennesker dumme, naive og forvirrede og finner på sine egne eventyrhistorier som andre gladelig blir med på.

Alle som sier noe annet tar feil.

5565518[/snapback]

Ja, dessverre er mennesker dumme, naive og forvirrede, så de blir ofte enten religiøse eller ateister. Jeg tør påstå at ethvert virkelig intelligent menneske velger å være agnostiker, ettersom vi faktisk ikke har muligheten til å vite noe annet enn at vi ikke vet. En ateist utelukker fullstendig sjansen for en høyere makt, mens de egentlig ikke kan bevise det - på samme vis som de religiøse ikke kan bevise det motsatte.

Agnostiker venner, det er veien å gå! :yes:

Endret av Alprausch
Lenke til kommentar

5589272[/snapback]

Jeg kan faktisk skjønne kategoriseringen "gode" og "dårlige" kristne, hvorav jeg mener fundamentalistene er de gode. De såkalte dårlige kristne kan betegne den gruppen mennesker som kaller seg kristne, men som ikke annet enn at de står for Jesus og Gud... Hvis du elsker, frykter og tilber din gud, vil du ikke da lese hans ord? Og vil du ikke vite hva du står for? Det får en jo bare vite skikkelig ved å lede Bibelen selv. Dårlige kristne kan være en definisjon på de som er lite gjennomførte i sin tro.

Lenke til kommentar
Ateisme er helt og holdent det klart beste alternativet,

Desverre er mennesker dumme, naive og forvirrede og finner på sine egne eventyrhistorier som andre gladelig blir med på.

Alle som sier noe annet tar feil.

5565518[/snapback]

Ja, dessverre er mennesker dumme, naive og forvirrede, så de blir ofte enten religiøse eller ateister. Jeg tør påstå at ethvert virkelig intelligent menneske velger å være agnostiker, ettersom vi faktisk ikke har muligheten til å vite noe annet enn at vi ikke vet. En ateist utelukker fullstendig sjansen for en høyere makt, mens de egentlig ikke kan bevise det - på samme vis som de religiøse ikke kan bevise det motsatte.

Agnostiker venner, det er veien å gå! :yes:

6380251[/snapback]

Alprausch kommer med et fint eksempel på hvordan agnostikere argumenterer. Siden vi ikke kan verken bevise eller motbevise en Gud bør vi holde spørsmålet åpnet - om det er en Gud eller ikke. Men dette slår tilbake på seg selv, skal vi holde alle slike spørsmål åpen? Skal vi tro at det finnes flyvende grønne mus i verdensrommet? Ingen kan verken motbevise eller bevise det.

Hvorfor ikke vite det vi kan observere? Hvorfor skal en tro på det en ikke kan observere?

Men for all del, religiøse skal få lov til å være religiøse. Så lenge de holder det som en privat del av livet sitt og ikke forventer at verden skal gjøre de selv og tro emd de.

Lenke til kommentar

Du over her sier: "Hvorfor ikke vite det vi kan observere?"

Men greia er at de av oss som ikke har observert noe som helst som kan bekrefte eller avkrefte guds eksistens, ikke har noe grunnlag for å trekke slutninger! Alle heller vel over til en eller annen side, men du er ikke enten ateist eller religiøs for det! Det handler om å akseptere at vi bare er mennesker...

Lenke til kommentar

"Hvorfor skal en tro på det en ikke kan observere?"

:w00t:

Vi må lære oss å godta at det ikke er alt vi kan få svar på, og passe oss for å ty til lettvinte og etter min mening lite kloke løsninger som å konvertere til en eller annen religion.

Og lære å tror på tilfeldigheter, mes amis. Det er faktisk mulig :)

Jo, det er mulighet for en skjebne også, men den fungerer i tilfelle rart, tar man en titt på verden slik den har vært og er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...