Beetlejuice Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Når man snakker om støy, vifter og decibel kan det være greit å vite at decibelskalaen er en logaritmisk skala, og ikke en linær skala. Dvs. 40 db er ikke dobbelt så høyt som 20 db. På samme vis er en økning fra f.eks. 80 til 90 db, mye større enn en økning fra 10 til 20. Et siste poeng: Endring i lydnivået må være ca. 3 db for at du skal høre forskjell. Derfor om en vifte er oppgitt til 17 eller 19 db vil det ikke være forskjell. Et aller siste poeng: Oppfattelsen av støy (og lyd generelt) er subjektiv. Det som er plagsomt for noen kan være helt ok for andre. - Beetlejuice - Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Jeg stemmer for annonsering av denne tråden. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Nyttig, men det finnes vel mer og skrive om dbA? Isåfall vil jeg og foreslå sticky på denne. Lenke til kommentar
mofopop Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Noen som har kjennskap til hva et apparat som måler db koster? Endret 7. februar 2006 av mofopop Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Litt om logaritmisk regning (dvs. summering av dB) og summering ved konstruktiv interferens finnes her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5300935 Litt mer om sammenhengen mellom lydtrykksnivå og lydtrykk, samt effekt: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=3296151 Dessuten finnes det en del hos Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel Endret 7. februar 2006 av moskus Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Når man snakker om støy, vifter og decibel kan det være greit å vite at decibelskalaen er en logaritmisk skala, og ikke en linær skala. Dvs. 40 db er ikke dobbelt så høyt som 20 db. Det stemmer. Dobbelt så høyt (ukorrelert) til 20 dB er 23 dB. Akustikkvits: "2dB + 2dB = 5 dB". På samme vis er en økning fra f.eks. 80 til 90 db, mye større enn en økning fra 10 til 20. Hva mener du her? Fra 10 dB til 20 dB og fra 80 dB til 90 er det en tidobling av kvadratet til lydtrykket. Med andre ord er det fra 10 dB til 20 dB og fra 80 dB til 90 en økning på 3.16 ganger det opprinnelige lydtrykket Et siste poeng: Endring i lydnivået må være ca. 3 db for at du skal høre forskjell.Derfor om en vifte er oppgitt til 17 eller 19 db vil det ikke være forskjell. Med normal hørsel er man i stand til å merke forskjeller rundt 1dB (noen klarer enda mindre, ned mot 0.5 dB). Dessuten er forandringer i frekvensspekter og fase merkbare, selv om det ikke er nivåforskjeller. Et aller siste poeng: Oppfattelsen av støy (og lyd generelt) er subjektiv. Det som er plagsomt for noen kan være helt ok for andre. Lyd og støy er subjektivt, men det er relativ bred enighet i hva man tollererer. Skremmende nok prosjekteres det med at ca. 20% av befolkningen vil oppleve støyen som plagsom, selv om den er innenfor gjeldene krav (Klasse C). Lenke til kommentar
Beetlejuice Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Beklager - var noe upresis Om forskjellen mellom 10 og 20 db, i forhold til fra 80 og 90 db: Mange vil vel oppfatte endringen fra 80 til 90 som større enn økningen fra 10 til 20? Ettersom lydnivået går fra plagsomt til kanske veeldig plagsomt om du øker fra 80 til 90? Samtidig, hvor plagsom det evt. vil være avhenger jo også av frekvens, evt. transienter osv. Om du er på rockekonsert og du liker bandet kan jo også 100 db være helt ok. - men dette har jo ikke så mye med støydemping av kabinetter å gjøre lenger... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Om forskjellen mellom 10 og 20 db, i forhold til fra 80 og 90 db:Mange vil vel oppfatte endringen fra 80 til 90 som større enn økningen fra 10 til 20? Ettersom lydnivået går fra plagsomt til kanske veeldig plagsomt om du øker fra 80 til 90? Nå snakker vi om ekstreme sider av skalaen. Ved 90 dB begynner det å bli plagsomt høyt (hvis det oppleves over en periode) og man blir trøtt. Det skal en del til at man blir trøtt av 20 dB, uansett hvor lang tidsperiode det er snakk om. Selvfølgelig kan det finnes unntak: En ren sinus-tone opplever iallfall jeg som plagsom over tid, selv om den er på bare 20 dB. Men la oss si at økningen er mellom 40 dB og 50 dB, og 60 dB til 70 dB. I begge disse tilfellene vil nok flesteparten oppleve økningen som en dobling. Samtidig, hvor plagsom det evt. vil være avhenger jo også av frekvens, evt. transienter osv. Om du er på rockekonsert og du liker bandet kan jo også 100 db være helt ok.Klart det, og det er også forskjell på støykilden og bruksområder for hva som aksepteres. En vifte i en PC er kanskje for mye men er den i et ventilasjonssystem så oppleves det kanskje som lite. - men dette har jo ikke så mye med støydemping av kabinetter å gjøre lenger...Nei, men en lyd og støy er noe alle har en mening om (og mange mener de har peiling på). Noen klargjøringer er av og til nødvendig. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Om noen har lyst til å skrive en stor sammenhengende guide om lyd, så kan jeg gjøre den sticky. Men tråden slik den er nå er ikke nok til dette . Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 En sticky trenger da ikke være lang. Stickyer er tråder som fortjener ekstra oppmerksomhet. Om de er lange gidder ikke mange å lese dem, og dermed går mange glipp av den nyttige informasjonen. Jeg synes den kan være sticky til en lenger og mer utfyllende tråd kommer. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Jeg synes alt skal samles i første innlegg, sånn at man slipper å lete gjennom hele tråden etter hvert som den voksen. Mye mer oversiktlig. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Om noen har lyst til å skrive en stor sammenhengende guide om lyd, så kan jeg gjøre den sticky. Men tråden slik den er nå er ikke nok til dette . 5566795[/snapback] Er denne grei? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=535284 Jeg planlegger å legge til mer, men det må komme en annen kveld. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Om noen har lyst til å skrive en stor sammenhengende guide om lyd, så kan jeg gjøre den sticky. Men tråden slik den er nå er ikke nok til dette . 5566795[/snapback] Er denne grei? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=535284 Jeg planlegger å legge til mer, men det må komme en annen kveld. 5567832[/snapback] Ville prøvd å forklare litt mer der. For de som ikke har så mye peiling fra før, er det der gresk omtrent. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Det kommer, det kommer. Jeg må bare tone det ned litt. Lenke til kommentar
Beetlejuice Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Det kommer, det kommer. Jeg må bare tone det ned litt. 5568498[/snapback] Veldig bra om du skriver en liten innføring. Alle anti-støy fantaster burde ha nytte av å kunne litt om decibel, lydtrykk, frekvenser som gjerne oppleves som irriterende osv... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Sånn! Nå har jeg foretatt en liten rydding og har fått skrevet litt til. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=535284 Lenke til kommentar
Tha KillaBee Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 Er det noen som vet om en skala, som viser hvor mye dba forskjellige ting har? hadde et bilde i en n&m bok for et par år siden. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. februar 2006 Del Skrevet 11. februar 2006 (endret) En skala er beskrevet her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=535284 Endret 11. februar 2006 av moskus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå