Gå til innhold

Norske soldater under angrep!


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=182072
Betaler for drap på nordmenn

 

(VG Nett) En Taliban-kommandant lover fem kilo gull til den som dreper en norsk, dansk eller tysk soldat i Afghanistan.

 

 

Ja jeg synes virkelig synd på disse stakkars uskyldige muslimene. På tide å besvare ild med ild for å gjøre det klinkende klart at dette ikke er akseptabelt.

5573719[/snapback]

 

:no:

og er sikkert ganske mange der nede som er villig til og gjøre det....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror det er bra det bra at det ikke var flere som ble drept. Dersom de har befolkningen mot seg blir jobben deres værre, de styrkene som er der er jo fredsbevarende.

5579594[/snapback]

 

Om kulene kun kommer fra ene siden eller om de kommer fra begge sider spiller vel forsåvidt ingen rolle; har det først blitt avfyrt skudd så er det ikke mye fred.

Lenke til kommentar
Syns dette er toppen av ironi:

 

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301866

 

*ler*

 

Ikke nok med at de har brent ned bygniger og angriper folk, men nå skal de teste "ytringsfriheten" :p

 

Om ikke alt dette øker fremmedfrykt mot muslimer så vet ikke jeg...

5565324[/snapback]

 

Å herregud, så tragisk. De må vite at dems rykte i den vestlige verden allerede er ille, de gjør den ikke så mye bedre, i tillegg til at muslimenes regler av å leve et liv slik som muhammed gjorde, nemlig er fredelig og ærlig liv blir ikke vist så veldig. De prøver ikke akkurat så veldig hardt å følge sin egen religion.

Lenke til kommentar

Man skjøt med skarpt, noe som helt klart var riktig når man blir angrepet med folk som benytter skarpt.

 

I alle dager, skal familiene til soldatene sitte hjemme og innfinne seg med at man forsvarer seg med lekevåpen mot terrorister som er ute etter å drepe og skape ustabilitet i regionen? De menneskene som angrep styrkene er nettopp de menneskene styrkene er der nede for å ta seg av.

 

Om man kun skal benytte gummikuler vil gjerningsmenne komme igjen og igjen og igjen.

 

Her er det snakk om mennesker som ikler seg uniform og som er villig til å reise til et annet land for å bidra med å hjelpe lokalbefolkningen og for å skape stabilitet. Selvfølgelig skal de få lov til å forsvare seg med ethvert tilgjengelig middel, såfremt det er iht ROE.

 

Ellers kan man jo ta en Rwanda og trekke seg ut. For det var jo veldig vellyket...

 

Nei, våre soldater må få lov til å forsvare seg og den retten må vi ikke sette i tvil.

 

Om ikke soldatene skal få forsvare seg selv, hvordan skal de da kunne forsvare de sivile?

Lenke til kommentar
Jeg mener man burde brukt jagerflyene til å sprengt bygningen terroristene oppholdte seg i. Utryddet de fra jordens overflate. :)

5588835[/snapback]

Synes det var dårlig med hjelp fra den enden ja, dog skjøt jo jagerflyene "varselskudd" mot mengden. Men jeg tror det var før de tok kontroll over den ene bygningen. Denne gjengen med tullinger er etter det man hører underlagt en lokal krigsherre, og man kan dermed betrakte det som et militært angrep og ikke bare en "angry mob". Man burde helt klart ha angrepet bygningen deres med raketter eller annet tungskyts, men man vet jo at pilotene ikke alltid klarer å treffe der de skal så andre metoder kunne vel kanskje blitt brukt (for eksempel de amerikanske flyene som var på vei, A-10 om jeg husker rett, som i mye større grad er laget for denne typen angrep).

 

Må forresten si meg dypt skuffet over hvordan norske aviser skriver om at det ble skutt med skarpt fra PRT-styrken. Det virker som de mener det var fullstendig feil, og at man burde etterforske saken. Klart, man har en fri presse, men å rakke ned på norske soldater som forsvarte sine liv er etter min mening på vei mot landsforræderi.

Endret av eught
Lenke til kommentar
Jeg mener man burde brukt jagerflyene til å sprengt bygningen terroristene oppholdte seg i. Utryddet de fra jordens overflate. :)

5588835[/snapback]

Synes det var dårlig med hjelp fra den enden ja, dog skjøt jo jagerflyene "varselskudd" mot mengden. Men jeg tror det var før de tok kontroll over den ene bygningen. Denne gjengen med tullinger er etter det man hører underlagt en lokal krigsherre, og man kan dermed betrakte det som et militært angrep og ikke bare en "angry mob". Man burde helt klart ha angrepet bygningen deres med raketter eller annet tungskyts, men man vet jo at pilotene ikke alltid klarer å treffe der de skal så andre metoder kunne vel kanskje blitt brukt (for eksempel de amerikanske flyene som var på vei, A-10 om jeg husker rett, som i mye større grad er laget for denne typen angrep).

 

Må forresten si meg dypt skuffet over hvordan norske aviser skriver om at det ble skutt med skarpt fra PRT-styrken. Det virker som de mener det var fullstendig feil, og at man burde etterforske saken. Klart, man har en fri presse, men å rakke ned på norske soldater som forsvarte sine liv er etter min mening på vei mot landsforræderi.

5588878[/snapback]

 

Norske soldater er vant til å ha media mot seg. Takknemligheten er lik null og det er i det hele tatt forunderlig at man makter å ha et snev av motivasjon blant soldatene. Men dette hører med til jobben og man er trent til det. Det er også viktig at media har et skarpt øye til forsvaret, slik at man holder seg innenfor gitte rammer.

 

Dog er det trist med respektløse journalister og redaktører som overhodet ikke tar hensyn til soldatenes familier som må oppleve at media latterligjør og og vanærer mennesker som med livet som innsats prøver å hjelpe til i denne verden. Media og politikere som Kristin Halvorsen og co. er med på å bygge opp et bilde av soldatene som tanketomme kaldblodige mordere som kun løper USA sitt ærend. Det er skammelig.

 

Det er ikke landsforræderi, men det er latterlig og patetisk og direkte hensynsløst.

 

Men det er bare min mening, godt farget av det faktum at jeg selv er soldat. Så særlig "objektivt" er det nok ikke fra denne kanten :)

Lenke til kommentar
Må forresten si meg dypt skuffet over hvordan norske aviser skriver om at det ble skutt med skarpt fra PRT-styrken. Det virker som de mener det var fullstendig feil, og at man burde etterforske saken. Klart, man har en fri presse, men å rakke ned på norske soldater som forsvarte sine liv er etter min mening på vei mot landsforræderi.

5588878[/snapback]

 

Jeg er kanskje enig i at dekning av denne saken godt kunne vært bedre, å være soldat er en ganske presset situasjon, som ikke alltid er enkel. Men jeg er veldig uenig i at det er noe i nærheten av landsforæderi, jeg får en litt dårlig smak i munnen, og tenker til USA der man stadig blir beskylt for slikt, og lite hensyn til soldaters familie, når man kommer med legitim kritikk av feks en pågående krig. Nå er det en klar forskjell mellom å krtisere en krig, og soldaters opptreden i et enkelt tilfelle, men jeg mener allikevel dette er en rett avisene har, og at landsforæderi er et aaaalt for sterkt ord å bruke.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er kanskje enig i at dekning av denne saken godt kunne vært bedre, å være soldat er en ganske presset situasjon, som ikke alltid er enkel. Men jeg er veldig uenig i at det er noe i nærheten av landsforæderi, jeg får en litt dårlig smak i munnen, og tenker til USA der man stadig blir beskylt for slikt, og lite hensyn til soldaters familie, når man kommer med legitim kritikk av feks en pågående krig. Nå er det en klar forskjell mellom å krtisere en krig, og soldaters opptreden i et enkelt tilfelle, men jeg mener allikevel dette er en rett avisene har, og at landsforæderi er et aaaalt for sterkt ord å bruke.

 

AtW

5589269[/snapback]

Skal vel gjerne være enig i at landsforræderi er et veldig sterkt uttryk og at det sannsynligvis passer veldig dårlig i denne situasjonen. Det var dog det beste jeg hadde for hånden for å beskrive min mening da jeg skrev innlegget. Jeg har full respekt for mediene og deres "vaktbikkje-posisjon", og uten dem ville det nok vært mange flere problemer her til lands. Likevel synes jeg at de heller burde formulere seg på en annen måte når de skriver om norske soldater i utlandet, slik at de [soldatene] kan føle at de har folket bak seg når de er ute på oppdrag. Det er dessverre slik at man ofte anser det mediene sier som folkets mening, og dermed vil soldatene gjerne tro at det norske folk mener det var galt av dem å bruke skarpt. Selv om jeg synes det er interessant å lese, mener jeg også at denne saken burde forsvinne fra de store mediene nå. Jeg synes ikke at det er mer å hente der. Heldigvis har vi jo OL gående nå som leder mediene og folks oppmerksomhet bort fra slik. (Jeg mener ikke å si at folk ikke skal få vite om innsatsen til norske utenlandsstyrker, men at man ikke trenger å lage stor ståhei rundt saken om man skal gi ufortjent kritikk.)

Lenke til kommentar

Det eg synest er mest horibelt er at det ikkje kjeme fram i dei fleste artikklane korleis situasjonen faktisk var. Det er veldig enkelt å sitte trygt bak arbeidspulten sin, og kritisere soldaters (og andres) handlinger basert på både manglande og uriktige raporter om kva som faktisk skjedde, og ikkje minst, kva infromasjon dei involverte faktisk hadde. Det er veldig enkelt å være etterpåklok.

 

Eg har sjølv vert med på situasjoner der det har vert løsna varselskudd, og det er ikkje nokon lett beslutning å ta. Det er ikkje noko man gjør viss ikkje opdraget eller personer er ein absolutt kritisk situasjon.

 

At det ikkje vart fleire skadede/drepte enn det det vart, viser at situasjonen mest sansyneleg vart løyst på ein meget god måte. Det er mangen tilfeller der utfallet har vert eit heilt anna.

Lenke til kommentar
At det ikkje vart fleire skadede/drepte enn det det vart, viser at situasjonen mest sansyneleg vart løyst på ein meget god måte. Det er mangen tilfeller der utfallet har vert eit heilt anna.

5601355[/snapback]

 

Nettopp.

Ville det vært bedre og bombet/skutt opprørerne, som det har blitt foreslått her. Bli voksen. Soldater kan ikke svare opprør fra sivile med å skyte vilt rundt seg. De blir trent til å takle slike situasjoner, noe de klarte utmerket, og ble hedret for over hele verden. Norske soldater er kjent som kremen i verden for fredsoppdrag, nettopp for de ikke er så triggerhappy.

Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant om mediekritikerne kunne peke på konkrete tilfeller av at "media latterligjør og og vanærer" norske soldater i utenlandstjeneste med grunnlag i artikler og dekning den siste uken . Jeg har tatt en titt gjennom hva som har skrevet, og har ikke funnet et eneste tilfelle av kritikk mot soldatenes handlemåte, annet en gjengivelse av hendelsesforløpet (og det er ikke kritikk).

 

Derimot har det vært særs rettferdiggjort kritikk rettet mot Forsvaret. Det er noe spesielt når det viser seg at en afghansk visepolitisjef er mer troverdig kilde til norske soldaters oppførsel enn landets forsvarssjef. Ingen har kritisert at det ble avfyrt 400 skarpe skudd (deriblant rettede), en har kritisert at en hevdet noe annet. Inger har kritisert at nordmennene ikke hjalp skadde afghanere, en har kritisert at det eksplisitt ble hevdet det motsatte.

 

Videre har det kommet kritikk mot kirurgberedskapen i Afghanistan, jeg kan ikke helt se at det skulle være noen kritikk mot soldater i utenlandstjenste, snarere tvert imot.

 

Den kritikken som har kommet mot Forsvaret er nettopp rettet mot Forsvaret, og ikke disse soldatene, og kritikken er absolutt rettferdiggjort . Informasjonen som har blitt presentert har kommet under kritikk, men om noen har sett norske medier som har kritisert soldatenes handlemåte tar jeg med glede i mot kildehenvisning. Og om det er det ovennevnte som er å "latterliggjøre og vanære" norske soldater tør jeg påstå det er en noe feil begrepsbruk, uten å kreve et definisjonsmessig monopol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...