Gå til innhold

Norske soldater under angrep!


Anbefalte innlegg

I den grad det var meningen å provosere: Ja! Den reaksjonen vi ser nå er nettopp grunnen til at det er så viktig å rette søkelyset på dette. Dersom man skulle slutte å "provosere" bare fordi vi vet at de reagerer sånn og sånn, er det i praksis en innskrenkelse av ytringsfriheten.

5567260[/snapback]

 

Lett å si man man ikke SJØL står i frontlinjen å må ta imot stein og håndgranater. Eller risikerer å komme hjem i en likpose.

 

Mulig du hadde sett anderledes på hvis en ekstremist her hjemme hadde sprettet etpar poser med miltbrand bakterier neste gang DU tar T-banen...

5568139[/snapback]

 

Jeg er sikker på at mange er villig til å sloss for sin frihet, om det blir nødvendig.

 

AtW

5568192[/snapback]

 

Hører du sier det, men tviler på at du er villig til å dø for noen tåpelige muhammed-tegninger skyld. (men jeg kan jo ha undervurdert deg)

5568242[/snapback]

 

Poenget er ytringsfriheten som helhet, en sakte uthuling er ikke gunstig, jeg er villig til å sloss i en krig for ytringsfriheten. Det var noe jeg tenkte nøye igjennom når jeg vurderte om jeg skulle være med i forsvaret eller ta siviltjeneste.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har vi noe i Afganistan å gjøre?

 

Ikke er det frivillig lenger heller, flere norske soldater er nå blitt tvangssendt dit mot sin vilje.

5568218[/snapback]

 

Dette har jeg aldri hørt om, har du noen klider rundt denne påstanden? Såvidt jeg vet så må man ha fått unna førstegangstjenesten før en kan ha utenlandstjeneste, og de folka som er igjen etter førstegangstjenesten vet hva de vil, og hva de kommer til.

Lenke til kommentar
Har vi noe i Afganistan å gjøre?

 

Ikke er det frivillig lenger heller, flere norske soldater er nå blitt tvangssendt dit mot sin vilje.

5568218[/snapback]

 

Dette har jeg aldri hørt om, har du noen klider rundt denne påstanden? Såvidt jeg vet så må man ha fått unna førstegangstjenesten før en kan ha utenlandstjeneste, og de folka som er igjen etter førstegangstjenesten vet hva de vil, og hva de kommer til.

5568392[/snapback]

 

 

Hotbox farer med løgn.

Ingen norske soldater blir sendt ut mot sin vilje.

5568405[/snapback]

 

Hørte det faktisk på NRK radio for etpar uker siden. Var ikke nok frivillige lenger som meldte seg til tjeneste.

Lenke til kommentar
jeg er villig til å sloss i en krig for ytringsfriheten.

Det er desverre mye mer nyansert enn det, en krig har flere forskjellige utfall og årsakene er ofte bestående av flere variabler. Det er viktig å merke seg at ytringsfriheten har blitt vunnet frem i flere land.... om man er villig til å dø for den? Jeg tror det var Albert Camus som sa noe lignende som "I see many people die because they judge that life is not worth living. I see others paradoxically getting killed for the ideas or illusions that give them a reason for living"

Endret av Nonzchi
Lenke til kommentar
jeg er villig til å sloss i en krig for ytringsfriheten.

Det er desverre mye mer nyansert enn det, en krig har flere forskjellige utfall og årsakene er ofte bestående av flere variabler. Det er viktig å merke seg at ytringsfriheten har blitt vunnet frem i flere land.... om man er villig til å dø for den? Jeg tror det var Albert Camus som sa noe lignende som "I see many people die because they judge that life is not worth living. I see others paradoxically getting killed for the ideas or illusions that give them a reason for living"

5569038[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til? Årsaken til en krig er sammensatt ja, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er relevant for mitt utsagn. Det er jo tross alt ytringsfriheten det er snakk om her, og hvor mye man er villig til å ofre for å beholde den.

 

AtW

Lenke til kommentar
Årsaken til en krig er sammensatt ja, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er relevant for mitt utsagn. Det er jo tross alt ytringsfriheten det er snakk om her, og hvor mye man er villig til å ofre for å beholde den.

En krig har flere forskjellige utfall, noen er positive og andre negative. I denne sammenhengen vil de negative utfallene føre til uønskede konskvenser. Jeg mener dermed at dette ikke er et egnet middel i kampen mot økt ytringsfrihet.

 

Ellers er denne debatten om ytringsfrihet i stor grad preget av orwellianske dogmer... synd at ikke flere har lest Aldous Huxley's Brave New World.

Endret av Nonzchi
Lenke til kommentar
Årsaken til en krig er sammensatt ja, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er relevant for mitt utsagn. Det er jo tross alt ytringsfriheten det er snakk om her, og hvor mye man er villig til å ofre for å beholde den.

En krig har flere forskjellige utfall, noen er positive og andre negative. I denne sammenhengen vil de negative utfallene føre til uønskede konskvenser. Jeg mener dermed at dette ikke er et egnet middel i kampen mot økt ytringsfrihet.

 

Ellers er denne debatten om ytringsfrihet i stor grad preget av orwellianske dogmer... synd at ikke flere har lest Aldous Huxley's Brave New World.

5569619[/snapback]

 

Hvilken sammenheng? Jeg uttaler at jeg er villig til å sloss i en krig for ytringsfrihet, dette er en tenkt situasjon, jeg ser på det som lite realistisk at en krig er noe som er nødvendig slik situasjonen er i dag. Om en slik krig skulle være aktuelt så er det jo dessuten mest sannsynlig at norge må forsvare seg.

 

Ellers vet du vel lite om hva de forskjellige deltagerene i debatten har lest og ikke lest? Personlig har jeg ikke for vane å liste opp alle bøkene jeg har lest i enhver debatt.

 

EDIT: jeg vil også påpeke at du skrev at årsakene var sammensatte, det var det jeg kommenterte.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

For å klargjøre rundt beordringsplikt: den gjelder for yrkesbefal, ikke vernepliktige, og det er for så vidt riktig at enkelte da har blitt sendt uten at de var kjempebegeistret for det. For å understreke igjen, dette gjelder de som er yrkesbefal, og dette er de klar over når de melder seg.

Lenke til kommentar

Cybbe har helt rett. Ingen mening eller korporal kan eller blir sendt ut uten samtykke.

 

At soldater verver seg frivilig vil jo ikke si at de gjør det fordi det er kult å "krige" og sånt. De fleste tror jeg nok gjør det fordi de har et ønske om å hjelpe. Stor forskjell der. Så jeg føler det blir litt feil å fnyse av det at norske soldater blir skadd og si at det nesten er deres egen feil siden de viste om faren.

Endret av 8ball
Lenke til kommentar
Utenlandstjeneste blir du ikke tatt opp i uten og ha søkt det på sesjon.

5568688[/snapback]

Tull, man kan søke til NRF eller ISAF under førstegangstjenesten.

 

Hotbox: Slutt og lyg. Ikke bare er ISAF frivillig, soldatene SLÅSS om å få dra ut.

5569381[/snapback]

 

Det er ikke mange ukene jeg fikk høre fra en fenrik som sto i "kø" for å komme til Afghanistan, samt at det ble bekreftet av beordringsoffiseren på Madlamoen, at det var totalt umulig for vernepliktige å komme til ISAF-styrken.

Lenke til kommentar
Hvilken sammenheng? Jeg uttaler at jeg er villig til å sloss i en krig for ytringsfrihet, dette er en tenkt situasjon...

Å delta i en slik 'krig' vil i de fleste tilfeller føre til konsekvenser som faktisk forverrer kampen for ytringsfriheten.

Ellers vet du vel lite om hva de forskjellige deltagerene i debatten har lest og ikke lest? Personlig har jeg ikke for vane å liste opp alle bøkene jeg har lest i enhver debatt.

Nå siktet jeg ikke til debatten i denne tråden, men heller den generelle debatten i samfunnet.

EDIT: jeg vil også påpeke at du skrev at årsakene var sammensatte, det var det jeg kommenterte.

Du siterte hele innlegget mitt og kom med spørsmålet: Jeg skjønner ikke helt hva du vil fram til? Dermed kommenterte du det nevnte, hvilket ikke var mitt poeng. Jeg presiserte dermed poenget mitt med uthevede bokstaver, og gjentok resten av setningen du kommenterte.

Lenke til kommentar
Hvilken sammenheng? Jeg uttaler at jeg er villig til å sloss i en krig for ytringsfrihet, dette er en tenkt situasjon...

Å delta i en slik 'krig' vil i de fleste tilfeller føre til konsekvenser som faktisk forverrer kampen for ytringsfriheten.

 

Javel? Utdyp? Norge har vel stort sett bare deltatt i en krig i det siste for å forsvare våre rettigheter, og det gikk da bedre enn alternativet. Mener du det er et bedre alternativ å bli innvadert?

 

EDIT: Hvordan vet du hvor mange av debattantene i samfunnet som har lest boka?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...