Gå til innhold

Hvorfor vil ikke min P4 650 klokke?

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg har nå i flere dager grublet meg både blå og grønn over det som skjer når jeg prøver febrilsk å klokke min Pentium 4... Jeg har Corsair minne (twin2x1024-5400c4pro), MSI P4N Diamond og en P4 650 3.4 GHz. Jeg justerer opp både minne-spenningen og core-spenningen på prosessoren i BIOS, slik at disse skal takle OC. Setter FBS'en til til litt over 850 MHz (husker ikke helt hvor mye) mhz, og tilsvarende minne-hastighet til ca 730 MHz. I BIOS står det da at prosessoren kjører på 3.8 GHz. Det samme står det i windows under Min Datamaskin. Men til min store forskrekkelse da jeg kjører 3DMark05 og får 10 poeng MINDRE, skjønner jeg at noe er galt. Kjører CPU-Z og denne fastslår at cpu'en fremdeles kjører på kun 3.4 Ghz! Hva har jeg gjort som tydeligvis er så elementært galt? Håper noen kan hjelpe meg med dette :hmm:

Mvh Martin :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Speed Step Technologi er slått av... Tengte først at dette måtte være grunnen jeg også, men da jeg sjekket i BIOS, var denne avslått. Har også prøvd både med og uten Hyper Threading. Så rart at det står Pentium 4 3.4 GHz, Speed 3.82 GHz BÅDE når jeg starter maskina OG når jeg sjekker under kontrollpanel i Windows... Håper noen andre kan hjelpe meg :thumbup:

Lenke til kommentar
Speed Step Technologi er slått av... Tengte først at dette måtte være grunnen jeg også, men da jeg sjekket i BIOS, var denne avslått. Har også prøvd både med og uten Hyper Threading. Så rart at det står Pentium 4 3.4 GHz, Speed 3.82 GHz BÅDE når jeg starter maskina OG når jeg sjekker under kontrollpanel i Windows... Håper noen andre kan hjelpe meg  :thumbup:

5570534[/snapback]

Har du den nyeste versjonen av CPU-Z??

Har du prøv å oppgradere Bios??

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Prøvde idag nok en gang å klokke min lille P4, og fikk en stooor overaskelse! Jeg klokket den ikke like mye som sist gang, kun til 3.7 GHz, og da jeg testet med CPU-Z i windows så allt bra ut, cpu kjørte på 3774 MHz. Men etter ca 20 sek, stoppet maskina opp (jeg kjørte WinAmp, denne stoppet også opp), og da klokket prosessoren seg ned! Så nå kjører den på 3.4 GHz, og stopper opp ca et sek hvert 10'ende sekund. Hehe, IKKE BRA! Noen som vet noe om denne typen feil?

mvh Martin

Lenke til kommentar

Som skrevet i første post; Hovedkortet er MSI P4N Diamond, og jeg tror ikke kjølingen skal være noe problem :) Kjører med en Zalman CNPS7700-Cu, og prosessorer ligger på ca 45 grader maks load i windows når den ikke er klokket (mot godt over 55 med box-kjøleren)

Lenke til kommentar

Hadde vært fint om noen andre hadde delt erfaringer om akkurat dette hovedkortet med meg, jeg har prøvd alt nå... Hehe, klokker jo ikke i det hele tatt, eneste vellykkede klokken er med NWTweak i windows, som klokker skjermkortet til ca 570/1130 (500/1100)! Gainward 6600GT GS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...