Gå til innhold

Chip Wars V - 939 strikes back (Ønsker 939-tips)

TA-Millman

Anbefalte innlegg

Ønsker gjerne tips vedrørende 939-hovedkort og plattformen forøvrig.

Jeg bygde for litt siden et 939-basert system med Opteron 150 og DFI LanPartyUltra-D og 2x512MB SAMSUNG TCCD 600MHz CL2.5 3 3 7.

(Testet også med BH5 500MHz CL2 2 2 5 3.4 volt)

7800GT

Dette var et sorgens kapittel. Blåskjerm flere ganger i døgnet, tilfeldige frys, lankortet bygget, data ble korrupt osv. Så etter en retur av hovedkortet vedvarte problemene. Dog i noe mindre grad. Derfor sendre jeg hovedkort og skjermkort på angrerett og bestemte meg for å ta et par måneder tenkepause.

Det er sikkert jeg som var max uheldig og kom opp i en dårlig produksjonslinje av hovedkortet, men ingen kan komme bort fra at nF4 har diverse bugs og koker egg om man pumper HTT. I tillegg bråkte den chipsetviften mer enn mine ører likte.

Selv om jeg er borts addonlydkort av god kvalitet må jeg si at det lydcodecet på DFI LP er noe av det råtneste jeg har hørt.

Det er synd å si det, men siden nFORCE har så stor markedsandel, har de blitt sløvere og sløvere på å lage chipset. Når det På tross av at mange brukere har ønsket Soundstorm tilbake, gir de bare blaffen.

Vel, vel, hver sin smak.

Nå har heldigvis funent redningen for meg.

Man kan jo få griserask 939 uten å ty til nFORCE 4 som blir alt for varm, er full av bugs og har elendig lydchip. I tillegg kommer det råtne referansedesignet med chipsetkjøler under grafikkort.

Radeon Express 200 med SB450 er et helt genialt chipset.

High Definition lyd

Funksjonalitet er spredt over flere chips mot alt i en på nF4. Dette fordeler varmen og kjølingen er derfor passiv.

4V VCore, likt med DFI LP

Gode overklokkingsmuligheter.

http://www.sapphiretech.com/en/products/ma...ns.php?gpid=117

Med mitt stødige BH5-minne på 500MHz cl2 2 2 5 (7 gir best båndbredde på Radeon Express) eller min vakre TCCD 600 MHz cl2.5 3 3 7 :love::thumbup:

Kan jeg griseklokke

Opteron 150 2.4 (San Diego 2.4 hadde også funket, men nå har jeg en Opteron)

til det tar fyr.

Inn med et 7800GT og en NVsilencer5 Rev3

4 disker Seagate Barracuda 7200.9 160GB på en plate.

2 i raid 0 og 2 i raid 1

På raid 0 bruke 4 Gb ytters på hver disk for os og 16Gb for programmer. Dette gir maksimal ytelse pga diskens ekstreme platetetthet, så kan man bruke resten av plassen til midlertidig lagring.

Det er jo ikke anbefalt å bruke mer de ytterste 8-12 GB da disken blir tregere mot senter av platen, men dette var på plater med 80GB tetthet. Det burde gå fint å bruke 20 GB på en plate på 160 GB. Resteb av plassen er rett og slett for treg. Til annet en midlertidig lagring, og på raid1arrayet så spiller ytelse ingen rolle, så der bruker man hele disken.

Da burde et raskt og stabilt system være sikret for de neste to år.

Hovedkort og skjermkort + 4 disker kommer i posten ;):thumbup:

Jeg gleder meg. :w00t:

Ønsker gjerne tips og ideer til å få maskinen god som gull.

Orker ikke å legge mer penger i grafikkort enn 7800GT da det er CPU som er begrensningen i dag og ikke GPU. Dessuten kommer det nye grafikkort til sommeren og

da kan man i værste fall kassere det og kjøpe nytt.

Takk for din dyrebare tid. Håper på gode tips fra deg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Maskinen er ferdig.

Det ble bare Opteron 148.

Høyeste stabile klokkefrekvens ble 2.933 GHz.

Kjører maskinen på 2.8 for å ha litt å gå på.

8356 i 3DMark 05:

http://www.teamabove.com/images/bliss7800gt.gif

Må si meg veldig fornøyd for 6500 kr.

Skal kjøpe UCCC minne 2x1GB for 2000 kr og bruke isteden for TCCD. Under halve prisen og nesten lik ytelse. Synes TCCD er veldig oppskrytt. Mulig det er et #must have" ved ekstremklokking, men for folk flest er det bare penger ut av vindu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...