Gå til innhold

Har 6000,- kr.. hva vil gi best ytelse til gaming?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  oyoy skrev:
Trenger ikke tastatur, mus, skjerm eller kabinett. Alle forslag mottas med takk.

Hilsen Øyvind

5564740[/snapback]

Forslag på komponenter til spillmaskin:

San Diego CPU 2.2 GHz (3700+ 1Meg Cache) kr 1800

7800 GT kr 2700

Geil Ultra X Dobbelkanal 2x512MB 400MHz CL2 2 2 5 1T kr 1200

Et eller annet hovedkort og CPU-kjøler.

Man får jo Sapphire hovedkort med Radeon Express 200 fra 500 kr.

Ellers får du nForce 4 fra rundt 1000 kr og Sapphire Radeon Express Toppmodell fra 1500.

Om du må ha harddisker, og optiske stasjoner som DVD spiller mm må du kanskje gå ned til 6600 GT grafikkort.

En bra harddisk er Seagate Barracuda 7200.9 160 GB.

Denne har en plate på 160 GB, mens andre disker gjerne bare har 80-120GB platetetthet.

1 plate = mindre støy, mindre vibrasjon, mindre varmeutvikling, mindre fare for hodekrasj. 160GB tetthet gir bra ytelse. Disken koster ca 600 kr.

I tillegg vil jeg anbefale montering av NVsilkencer 5 Rev.3 på 7800 GT for å redusere støy, men dette kan gjøres siden.

Dette er bare en mulighet.

Om det blir knapt med 6000 kr kanskje du bør spare opp ett til to tusen til slik at du får sikret bra minne med lav latens, en grei CPU og et 7800 GT, så varer maskinen lenger enn om du må kjøpe 6600GT. Om du starter med et rimelig hovedkort nå, kan du kanskje bytte det ut til høsten dersom det ikke er tilstrekkelig. Da har det muligens komemt noen nye modeller og. En slags siste generasjon 939 før det fases ut. (Bare spekulasjoner fra min side.) Dog har det hendt seg at siste generasjon kort har blitt svakere og simplere enn tidligere kort. Dette skjedde feks på Socket A da det kom hovedkort som var beregnet for Sempron CPU. Hovedkort med NFII Ultra 400 chipset, men som ikke engang mulighet for å justere multiplier, spenninger eller minnetiminger i bios. Jeg kjøpte et slik og det gikk raskt på angrerett. Det er selvsagt lov å håpe på det beste. Du kan kjøpe flott minne, cpu og skjermkort nå, men et moderat hovedkort til 500 nå. Så kan du slå ordentlig på stortrommen og legge 1500 kr i et hovedkort til høsten. Da har du en flott maskin på alle mulige måter. ASRock har visst også noen hovedkort i prisklassen 500.

Det beste er kanskje å strekke seg til 7-8000 nå, men om det ikke går så er vel ikke de delene jeg har satt opp så mye over 6000. Det blir ikke så dyrt å starte med et enkelt hovedkort og vokse senere, men det blir fort dyrt å kjøpe for lav CPU eller grafikkort. Det går også an å kjøpe rimeligere minnebrikker, men prisforskjellen er så marginal at jeg ikke vil anbefale det.

Bare spør om det er noe du lurer på.

Lykke til :thumbup:

Endret av TA-Millman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...