xRisenx Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Hei jeg har en Toyota Corolla 1.6DX og jeg har kjøpt meg anlegg.. men må ha større dynamo.. noen forslag? trenger 100-125 amp dynamo.. sitter 45 eller 50 der nå.. Mvh Hans Christian Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Trenger nok ikke så stor dynamo, men gå på tilsvarende bil og finn en med diesel, sjekk målene på festene og flytt over.. Er ikke sikker på om D'en i DX sier at det er diesel, men i så fall har du nok mer enn 45-50Amp nå Nærmeste hogger er et greit sted å begynne leitinga.. Jeg greier meg forøvrig med 90A dynamo Lenke til kommentar
xRisenx Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 dynamoen min holder ikke til 2 forsterkere.. en på 6900watt og en på 1000watt den gjør battriet flatt på under 2min.. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Du har en forsterker som trekker 6900 Watt? Du er klar over at dette tilsvarer 500 Ampere ved 13,8 Volt? Tviler på om det hjelper noe særlig med en 125A dynamo da. Hva slags sikringer og strømkabler bruker du egentlig til den riggen din? Lenke til kommentar
Keiseraas Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 6900W Da trenger du en bedre dynamo og muligens et ekstra batteri. og kansje en kontensator i tillegg. Lenke til kommentar
xRisenx Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 ikke noe nå... får ikke brukt den:S Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Du trenger nok mer enn bare en dynamo da ja.. Stinger bygger jo custom for deg, men det koster deretter.. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
pndjo Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 uansett effekt ampen din er på så skal det være nok med et 50Ampers batteri til å få forsterkeren på..... de 7000wattene den kan levere er ikke en konstant trekk... da hverken mussik eller høyt spilling gir deg konstant trekk, bare ved dBDrag og med sinus toner kan du få en konstant trekk. De fleste forstekere til og med EKTE 2x800watter bruker 2-4Amper ved tomgang og ved moderat nivå kan fort komme opp i 6-15Amper. Ellers skal den ampen være EKTE klasse A for å ha så stor strøm forbruk da strømsforsyningen til den må jobbe maksimalt helle tiden for å oppretholde den høye tomgans strømmen til forstekeren. Fortell oss hvilken merke/modeller er forsterkerne, aldri opplev en amp som tømmer et batteri på et par minutter bare om det er feil i den så kan godt trekke mye strøm men da vil du se en eller annen form for røyk utvikling og Lenke til kommentar
audi s4/a4 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hei oioioioi.... her er det nokk mye som må gjøres for at dette skal bli bra. Vært litt greit å vite hva slags subber du har tenkt å bruke og hvilken type forterkere du har tenkt på. Skal du få dette til å fungere bra må du nokk ha en dynamo på 300 ampær,og en kondensator som er på rundt 50 farad, du må også bytte ut til et batteri som tåler denne påkjenningen,her blir ikke maxsima batteriet sterkt nokk en gang. Du må jo også selvsakt finne deg kabler som klarer å levere nokk,her er jo alt merkebevist. det er det jo med det meste innen stereo. Det koster deg nokk fort noen kr for å få dette til å bli bra,rekner med at du bygger for at det skal bli bra og ikke bare hallveis. At bateriet ditt blir tømt på et par min er ikke så rart nei, tror deg gjerne på den. det er nokk ikke noe feil her nei. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 50F kondis? Det er det strengt tatt ikke behov for, nødvendigheten av kondensator er sterkt overvurdert og er egentlig å anse som en siste finnish på et allerede oppegående strømopplegg. Rent teoretisk vil nok en stor kondis ha noe for seg, men desverre kun i teorien i et utopisk homogent miljø hvor en neglisjerer flere variabler.. Det er skrevet mye tull om dette og ingen har greid å komme frem med en enkel forklaring, rett og slett fordi dette er et dynamisk forhold med så mange variabler at en helst bør ha stålkontroll på diffligninger før en begynner å utlede noe som helst. Slik er det med de fleste ikkehomogene flerdimensjonelle systemer Større dynamo, større batteri, oppgradering av originale kabler i hht til batteri og dynamostørrelse samt godt dimensjonerte kabler til forsterkerne er det som trengs. Kondis kan en spandere på seg når alt annet av demping, høyttalere +++ er på plass Lenke til kommentar
audi s4/a4 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 50F kondis? Det er det strengt tatt ikke behov for, nødvendigheten av kondensator er sterkt overvurdert og er egentlig å anse som en siste finnish på et allerede oppegående strømopplegg. Rent teoretisk vil nok en stor kondis ha noe for seg, men desverre kun i teorien i et utopisk homogent miljø hvor en neglisjerer flere variabler.. Det er skrevet mye tull om dette og ingen har greid å komme frem med en enkel forklaring, rett og slett fordi dette er et dynamisk forhold med så mange variabler at en helst bør ha stålkontroll på diffligninger før en begynner å utlede noe som helst. Slik er det med de fleste ikkehomogene flerdimensjonelle systemer Større dynamo, større batteri, oppgradering av originale kabler i hht til batteri og dynamostørrelse samt godt dimensjonerte kabler til forsterkerne er det som trengs. Kondis kan en spandere på seg når alt annet av demping, høyttalere +++ er på plass 5573299[/snapback] er nokk ikke enig med deg her. det er for en grunn at kondensator er laget,sikkert mange forskjellige meninger her,MEN skal du bygge for å få det bra må du ha kondensator. Grunnen til kondensator er for at du skal få kortere vei til strømmen før den går til forsterkeren.dette er for at forsterkeren skal få strøm raskere,slik at subbene skal klare å spille i takt med resten av anlegget og fordi at subbene skal overleve en slik påkjenning. Spiller du med for lite strøm "dreper" du subbene. Spolene tåler nemligen ikke dette. Han kan også bruke to 25 farad istede for 50, blir raskere å ladde opp disseto istede for en på 50. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg tror vel at Jalla vet hva han prater om her.. Kondensator er jo bare der for å levere helt på toppen når ikke batteriet rekker å pumpe ut nok strøm.. Se på en digital kondis, den står stort sett på 13,8 hele tia (litt avhengig av spenninga du har i bilen, men det er det min står på) Lenke til kommentar
audi s4/a4 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg tror vel at Jalla vet hva han prater om her.. Kondensator er jo bare der for å levere helt på toppen når ikke batteriet rekker å pumpe ut nok strøm.. Se på en digital kondis, den står stort sett på 13,8 hele tia (litt avhengig av spenninga du har i bilen, men det er det min står på) 5573644[/snapback] [/quo Ja men da må du være snill og fortelle meg hva slaks annlegg du har,for det står det ikke på min når jeg spiller. kan du fortelle meg at det kommer jam strøm fra bilen din hele tiden når den står å går,og at det ikke kommer strøminpulser fra den? Greit jalla vet hva han snakker om men ikke døm meg på forhond når du ikke vet hvem jeg er. Og det er snakk om ganske mye strøm som skal igjennom her til han som har bilen og forsterkerne. Det er også utrolig rart at de som driver med bilstereo bygging har kondensatorer. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Jeg deler Jallas syn på kondensatorer. Det er kun dersom alle de andre komponentene i strømkjeden allerede er optimalisert og fremdeles ikke er tilstrekkelig at man kan forsvare kjøpet av en kondensator. audi s4/a4: Ja, kondensatorer blir laget av en grunn. Men det hjelper lite at de blir laget, så lenge de færreste bruker dem riktig. Bilstereokonkurrerende bruker kondensatorer ja, men opp igjennom tidene har vi også sett senterkanaler (utdødd), rearfill (delvis utdødd), boostere (forgjengerne til dagens forsterkere) pluss pluss. Bilstereobransjen har vært (og ER) befengt med en mengde usannheter, og jeg beklager å si at du lister opp en dem av dem her. Innenfor DB-dragracing kan kondensatorer absolutt ha noe for seg, samt i virkelig kraftige "vanlige" systemer. En kondensators oppgave er ikke å sørge for at elementene får "nok" strøm. Det er heller ikke spenningsvariasjoner som dreper elementene, spenningsvariasjonene medfører bare at forsterkeren produserer mindre effekt (med mindre den har regulert strømforsyning). Det som dreper spoler er forvrengning, og inntreffer når forsterkeren blir presset til å levere mer enn den makter. Jeg mener forøvrig at trådstarter bør kunne gi oss navnet på forsterkeren. Før det er på plass ser jeg ikke helt vitsen i å komme med ytterligere råd, ettersom man faktisk bør ha litt mer informasjon enn bare "6900W" for å kunne gi brukbare råd Endret 8. februar 2006 av epifant Lenke til kommentar
audi s4/a4 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Får du forvregning har du enten forliten forsterker, forlite strøm eller subber som ikke tåler dit bruk. For dere som sitter å motsier meg her,det er faktisk utrolig mye strøm her,jeg nekter å tro at han skal bruke disse forsterkerne for å drive 1 12" boss,lightning audio,eller biltema subber for å nevne noen. Har jeg skulle bruk noe slik ville jeg ha brukt subber som krever dette. rart at ingen er såpass at de vil svare på hva slags stereo de har? er det noen som driver med db drag som svarer meg, som jobber med stereo te vanlig. eller er det bare dere som bygger stereo til hobby. det er stor forskjell på en 12 boss og en 12" juggernaut, det er også forskjell på mmats og en pyle forsterker. Akkurat slik som det er her,jalla,epifant og pluggen har dere prøvd og bygge anlegg med en slik forsterker selv? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) rart at ingen er såpass at de vil svare på hva slags stereo de har? er det noen som driver med db drag som svarer meg, som jobber med stereo te vanlig. eller er det bare dere som bygger stereo til hobby. det er stor forskjell på en 12 boss og en 12" juggernaut, det er også forskjell på mmats og en pyle forsterker. Jeg har faktisk ingenting å spille på for øyeblikket. Det jeg har hatt hjerte til å selge er solgt, til fordel for en skikkelig "inne-rigg" som vil kreve mye penger før den er komplett. En svært trist situasjon som jeg håper ikke varer lenger enn den absolutt må Diskantene (Morel Supreme 130) er handlet inn, nå gjenstår bare mellomtoner, basser, en liten gjeng klasse A-forsterkere.. en DAC... pluss pluss.. Akkurat slik som det er her,jalla,epifant og pluggen har dere prøvd og bygge anlegg med en slik forsterker selv? 5574433[/snapback] Nei, og jeg har ingen interesse av det heller. Jeg er såpass glad i både hørsel og musikk at 6900 watt er å skyte mygg med antiluftvernskyts. For min del. Poenget mitt: Det er en grusom forskjell på å skulle dimensjonere strømopplegg til en 2x500W Zapco og en "2x500W" usCARVOR. Skjønner du hvor jeg vil? Endret 8. februar 2006 av epifant Lenke til kommentar
Defus Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 audi fyrn, kondensator er i grunnen litt oppskrytt.. Eg hadde kondensator på ett par he rockford subber, å en kenwood forsterker. Lysan i bilen blinka som en helt, men det hadde mest med at eg hadde for små ledninger fra bateriet, og et varta bateri som kunne ha passa bedre i en micra. No har eg kjøpt et orntlig batteri, exeide maxima, husker ikke specs bare at eg ga 1200-1500 en gang i tiden. Å setta inn 50mm kabler til en blokk som deler ikke lengre enn 20 cm unna forsterkerne. Eg klarte uten problema å spille uansvarlig høyt med broren min sin tsunami 2100 forsterker og mine 15 toms mtx subber. broren min kjøre med tsunami å en elemental designs a subb 13 tommer, og ingen av oss har hatt bruk for kondensator, med mindre vi brukte rockford. *begynner å se en sammen heng her no* Har du råd, å gjort alt anna som jalla sier, så kan det hende du merke forskjell av kondensator. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 ...men ikke døm meg på forhond når du ikke vet hvem jeg er. Vil bare presisere at det ikke er dømming eller flaming på gang fra min side Den værste forsterkern jeg har hatt på suben var en Crown XTI4000, det var aldeles flette sjukt. Det jeg har på suben i dag er en DynaBel BF1702. Til daglig får nok ikke suben mer enn ~200 - 300W til vanlig lytting, men om det kreves så kan jeg lett guffe på så en blir rar i kroppen og synet flekser ørlite. Det sier kanskje mer om suben enn ampen, hehe Forsterkeren står klar for utskifting, det blir nok mest sannsynlig Sinfoni. Foran har jeg også endel oppgraderingsplaner, foreløpig så kjører jeg nå med Boston Acoustics PRO 4.5 sett på dashen på to av kanalene til en PA704 aktivt delt på ~300Hz. Mellomtonene BA PRO 6.5 LF på de to andre er delt fra ~300 Hz igjen ned til 50Hz der suben, en 1. gen SI Magnum D2 tar over. Alt i alt er jeg ganske happy med lyden, men diskantene er en smule for anemiske så det skal bli godt å få stappa på plass et Morel Elate 6 treveissett etterhvert. Enig at det er mye strøm, men tviler på at forsterkern yter rene 6900W, det er mye grums med klistermerkewatt i dagens marked. Det er ikke majoriteten av merkene der ute som holder hva de lover. Og skal han ha strøm, tenk på hvor mye mer han får om han f.eks moterer et slikt bak kontra en kondis En Ladac laderegulator og et egnet skillerele, gjerne fra Ladac det også, vil nok gjøre susen. Lenke til kommentar
audi s4/a4 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 audi fyrn, kondensator er i grunnen litt oppskrytt.. Eg hadde kondensator på ett par he rockford subber, å en kenwood forsterker. Lysan i bilen blinka som en helt, men det hadde mest med at eg hadde for små ledninger fra bateriet, og et varta bateri som kunne ha passa bedre i en micra. No har eg kjøpt et orntlig batteri, exeide maxima, husker ikke specs bare at eg ga 1200-1500 en gang i tiden. Å setta inn 50mm kabler til en blokk som deler ikke lengre enn 20 cm unna forsterkerne. Eg klarte uten problema å spille uansvarlig høyt med broren min sin tsunami 2100 forsterker og mine 15 toms mtx subber. broren min kjøre med tsunami å en elemental designs a subb 13 tommer, og ingen av oss har hatt bruk for kondensator, med mindre vi brukte rockford. *begynner å se en sammen heng her no* Har du råd, å gjort alt anna som jalla sier, så kan det hende du merke forskjell av kondensator. 5574634[/snapback] En ting skal du ha klinken klart for deg, at kaller du meg for audifyr en gang til,tror jeg det tilter for meg. Hvis du følger med littegrane så har du kansje fått med deg at jeg har skrevet navnet mitt under til tider og at jeg har presentert meg på forumet. For jeg er ingen FYR!!! jeg er fakti Jente/dame/kjærring. kaill det ka du vill,men en ting er værtfall sikkert det er ikke mannsformer her!! Ja men at du hadd en kondensator og det andre ikke var rett si jo ingen ting om kondensatorn,mest om deg som putta det inn uten å fullfør resten. Og forsterkeren din er jo ikke akkurat på 6900w heller da. det er her dere missforstår meg. Sitter ikke å sier at du trenger noe kondensator på stereon din,jeg anbefalte han som la ut tråen,hvor han nå enn er? Han har jo kunne begynt med å svar hva han har, jeg vet værtfall at jeg ville ha brukt kondensator på dette området,men jeg vet med meg selv at jeg har aldri kommet til å bruk forsterker på 6900w. Liker det som det er nå jeg. og til sommern blir det vel nytt(nei nå datt jeg utom litt her ) Det har bestandig vært maxima batteri eller tesvaranese merka her Du kain godt få te å spæll bra med he subban,men for min del så er det ikke det vi stiler på når vi bygger,kompis av meg hadde fire stk av de,spilte knall bra det. Liker godt rockford jeg,så det er ikke ment som skikkanering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå