NoseBleeD Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Jeg har en gammel toyota corolla (84-modell) jeg desverre ikke lenger har råd til å ha.. Er en fattig student:( Det jeg lurte på var om det lønner seg å fikse bilen slik at den blir eu-godkjent før jeg legger den ut for salg, eller om vinningen går opp i spinningen slik at jeg burde selge den sånn den er i dag. For at den skal bli eu-godkjent så må det fikses en del ting, blant annet klunking når jeg svinger til høyre og venstre og gir litt gass samtidig. Har hørt at dette mest sannsyneligvis har noe med drivakslingene å gjøre? samt at ruten på førersiden er helt låst fast. Jeg har bare tatt et lite grovt overslag på hvor mye dette kan bli, og da kom jeg til ca 3000-3500 kr inkl matr. og jobben (får noen jeg kjenner til å fikse den) inkludert bytte av olje, plugger osv.. (som sikkert hadde vært litt lurt, siden det er en stund siden det har blitt gjort). Virker overslaget mitt helt på jordet, hvis det dreier seg om drivakslingene + litt annet div? Legger man sammen overslag på rep. og eu-kontroll blir det rundt 4000.. Det jeg da lurer på er om det er like lurt å bare selge den som den står uten å reparere den først.. Jer er ikke akkurat den som har peil på bil, men håper noen her kan komme med sine meninger om hva jeg burde gjøre og evnt. hvor mye den er verdt sånn den står nå, og ved en evnt. rep. Jeg regner jo med at bilen er mye mer attraktiv hvis den er eu-godkjent for to nye år, så håper dere kan hjelpe meg med dette. Annen info om bilen: Den har gått ca 90 000, lite rust og ellers i god stand utenom det jeg har nevnt her. Håper på noen gode svar:) Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 84-modell som har gått 90 000? Tja...... glemte du et ett-tall eller muligens et to-tall først? Tror uansett du vil få problemer med å selge en en bil med manglende PKK-godkjenning. Hva hadde du tenkt å ta for den? T'Weed Lenke til kommentar
NoseBleeD Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 Det er sant at den bare har gått 90 000.. Har arvet den etter min bestfar, så den har ikke akkurat blitt kjørt all verden nei. Vet ikke helt hvor mye den er verdt, men rundt 8 000- 9 000 i topp stand kanskje.. Men er den ikke eu-godkjent så er man vel heldig om bare får solgt den... Men hva vet jeg Litt derfor jeg spør her da:) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Ville nok kosta på den utbedringene og en PKK-godkjenning ja Lettere å få solgt den for en akseptabel pris da.. Bilder? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Ville nok kosta på den utbedringene og en PKK-godkjenning ja Lettere å få solgt den for en akseptabel pris da.. Bilder? 5564573[/snapback] Det er ikke sikkert.. Jeg solgte min Golf 2 med reperasjoner for minst 5.000 (bare for å passere EU-OK), samt opprettingskostnad (etter krasj) på 13.000, for 4.000.. Dvs at jeg måtte ha solgt den for 22.000 om jeg skulle hatt samma økonomisk resultat om jeg hadde fikset alt før jeg solgte den. Og det får man ikke for en 1989-modell med 275.000 på tellern og en del rust og pirk.. Lenke til kommentar
NoseBleeD Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Ville nok kosta på den utbedringene og en PKK-godkjenning ja Lettere å få solgt den for en akseptabel pris da.. Bilder? 5564573[/snapback] Ville du ha bilder for at du er interessert eller? Ser det er litt delte meninger her. Men som jeg ser på det så kan jeg kanskje maks få 4 000 (vet ikke om dette er reelt) for bilen slik den er nå, uten godkjenning. Med godkjenninger og rep. til for ca 4 000 (som jeg fortsatt bare tipper på) må jeg da få over 8 000 etter at den er reparert og godkjent for at det skal kunne lønne seg. Var det noen som gjenkjenner den klunkingen? Er det drivakslingene? Og hvor mye vil disse koste ved f.eks. et høggeri eller noe? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Kan være drivknuter, men høres ikke helt sånn ut.. Sjekka ballangseringstag? Bare tenkte så vi kunne få kikket på interiør, eksteriør, osv, osv Litt lettere å sette en verdi på bilen din, og sorry, ikke interesert da jeg har nok Opel'er å holde på med Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) For at den skal bli eu-godkjent så må det fikses en del ting, blant annet klunking når jeg svinger til høyre og venstre og gir litt gass samtidig. Har hørt at dette mest sannsyneligvis har noe med drivakslingene å gjøre? samt at ruten på førersiden er helt låst fast. 5564382[/snapback] Jeg undres litt....har du hatt PKK og fått påpekt mangler? I tilfelle skal det fremgå ganske tydelig hva som må utbedres. Hvis du ikke har hatt PKK er det slett ikke sikkert at feks slitne drivnuter blir påpekt som mangel. Kanskje blir du positivt overrasket etter PKKen. Forøvrig er jo dette en lettsolgt bil, selv om den er litt gammel. (lettsolgt = prisantydning under 10 000,-) T'Weed Edit: Klunking kan også være slitne lager i dempertårnene foran. Endret 7. februar 2006 av Tumbleweed Lenke til kommentar
NoseBleeD Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Bare tenkte så vi kunne få kikket på interiør, eksteriør, osv, osv Litt lettere å sette en verdi på bilen din, og sorry, ikke interesert da jeg har nok Opel'er å holde på med 5565954[/snapback] Hehe.. Du skal få lov til å ikke være det.. Men kan gjerne ta noen bilder hvis det gjør det lettere å annslå verdien på bilen. Har heller ikke sjekket ballangseringstag.. Kan ikke si at jeg helt hva dette er Er rimelig blank når det gjelder å skru på bil... Jeg undres litt....har du hatt PKK og fått påpekt mangler? I tilfelle skal det fremgå ganske tydelig hva som må utbedres. Hvis du ikke har hatt PKK er det slett ikke sikkert at feks slitne drivnuter blir påpekt som mangel. Kanskje blir du positivt overrasket etter PKKen. Nei jeg har ikke hatt noen PKK på den enda. Så du tror ikke de vil påpeke det? Men uansett ved et evnt. salg så er det jo ikke så bra at det "klunker" i bilen mens man svinger hardt og gass kanskje? Men det med at ruten på førersiden ikke går hverken opp elller ned er vel en mangel på PKK? Endret 7. februar 2006 av NoseBleeD Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Ville fått kjørt den til et verksted å fått de til å gått over bilen for å se etter feil Mye av evt. småproblemer ordner du selv, bare å spørre her vet du Lenke til kommentar
NoseBleeD Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Ville fått kjørt den til et verksted å fått de til å gått over bilen for å se etter feil Mye av evt. småproblemer ordner du selv, bare å spørre her vet du 5566476[/snapback] Ja, kunne nok sikkert vært lurt det. Hvor mye er det for en sånn undersøkelse? Hadde det vært lurere å tatt den på en PKK bare for å finne ut hvilke mangler den hadde, og så utbedret disse privat. Så kan man ta den på kontroll igjen å få den godkjent? Men man har vel ingen garanti for at de da ikke finner evnt. nye feil med bilen, som gjør at man må ta enda en PKK etter de "nye" feilene er utbedret. Det beste er vel kanskje fått et verksted til å ta en PKK for så å utbedre manglene etterpå. Men da er man jo tilbake til der jeg startet... Om det lønner seg å ta en rep. og få den eu-godkjent, eller om man bare skal selge den slik den er i dag.... Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 En PKK koster rundt 500,- (pluss/minus) Det er kun de påpekte manglene som skal etterkontrolleres. Selv har jeg god erfaring med NAF (5 - 6 kontroller). Uansett vil det muligens være smart å kunne sende med PKK-kontrollen ved salg, da vet ihvertfall kjøper hva han/hun har å utbedre. T'Weed Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Klunkingen kan også være slitte endeledd.. Ta en PKK, og se hva som kommer frem, lettere å bestemme seg når man kjenner omfanget av en beslutning. Lenke til kommentar
NoseBleeD Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Det høres fornuftig ut å ta en PKK ja og se hvilke mangler det er, og evnt. legge ved denne ved et salg. Takk for all hjelp så langt Lenke til kommentar
NoseBleeD Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 Oppdatering.. Da ble bilen jammen meg eu-godkjent. Ble veldig positivt overrasket Så da blir bilen lagt ut for salg om ikke så lenge Da får jeg se hvor mange som er interessert i en Corolla fra 84, med noen små skavnaker... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Oppdatering.. Da ble bilen jammen meg eu-godkjent. Ble veldig positivt overrasket Så da blir bilen lagt ut for salg om ikke så lenge Da får jeg se hvor mange som er interessert i en Corolla fra 84, med noen små skavnaker... 5610901[/snapback] Var det mykje å pirke på? Lenke til kommentar
NoseBleeD Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Oppdatering.. Da ble bilen jammen meg eu-godkjent. Ble veldig positivt overrasket Så da blir bilen lagt ut for salg om ikke så lenge Da får jeg se hvor mange som er interessert i en Corolla fra 84, med noen små skavnaker... 5610901[/snapback] Var det mykje å pirke på? 5610904[/snapback] Nei det var ikke så mye. Hadde tre ener feil. - Parklyset på høyre side funket ikke (fikset den i dag -> ny pære ) - foraksel -defekte drivakselmansjetter: venstre og høyre side - Eksoslekasje: bakre (har ikke hørt det jeg, men var veldig lite visst) Samt det var noe aksialslakk i nedre opphengingskuler foran på begge sider. Så det var nok en sammenheng mellom de mansjettene og slakken som fører til den klakkingen jeg har nevnt før her. Ellers sa han ingenting på ruten på førersiden som sitter bom fast. Så tror ikke jeg fikser de små tingene før jeg selger den Edit: Fikk utført PKK på NAF. De var veldig hyggelige og det kostet bare 500,- Så de anbefales.. Endret 15. februar 2006 av NoseBleeD Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Gratulerer! Bør være en svært lett bil å selge! Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Fikk utført PKK på NAF. De var veldig hyggelige og det kostet bare 500,- Så de anbefales.. 5611036[/snapback] Er det medlemspris, eller noe sånt? Lenke til kommentar
ingelamoy Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) EDIT: Feilpost Endret 16. februar 2006 av ilamoey Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå