Gå til innhold

Hva trenger jeg av HW til HTPC ell stue pc

Anbefalte innlegg

Hei

Kanskje litt feil og spørre om det, men kan ikke si jeg ser noen tråd med akkurat

dette.. derfor spør jeg:

Hva trenger jeg av HW (hardware)?

Cpu

HK

Ram

HD

Er jo selvfølgelig noe man må ha.. men hva trenger man videre av tv kort etc..

Trenger man grafikk kort da man har tv kort, eller hvordan er dette..

Har lest man kan ha flere "tv kort" slik at man kan ta opp flere programmer samtidig, hvordan fungerer dette...

Og hva er miste kravene til dette liksom, av CPU og ram osv

Mvh

Petter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei si det... Det er et godt spørsmål... Har jo en Pc stående, Asus Hk P4PDl og 3,2 Ghz

P4 Prescott, 512 Ram og nok HD, denne kan jo være aktuell og bruke hvis jeg skal kunne spille på den kanskje?

Men klarer denne seg hvis jeg ikke skal kunne spille på den?:

HK litt usikker (har ikke sjekket egentlig), med en AMD 1700+ CPU, integrert grafikk kort. 512 Ram. HD=nok.

Vil vel egentlig bygge ut av en av disse, men er liksom ikke sikker...

Lenke til kommentar

For det første: Når du skal ha HTPC, så er det for at den er ment til stue bruk.. Hvertfall for de aller aller fleste som skal ha HTPC. Det betyr at den skal stå i stua og være stille. MUSEstille!! og da kan den ikke brukes til spilling, for da må du dytte i et skjemkort som klarer å dra spill og det betyr skjermkort MED vifte = støy = IKKE stille. :nei: Hvertfall ikke så stille som en HTPC skal være. Et glimrende skjermkort til HTPC bruk er GF6200 som er vifteløst.

For det andre: skal du bruke MCE må du ha et av tv-kortene som står på lista over kompatible tvkort for MCE. Den lista har ikke jeg, og du finner den sikkert på nett, men Hauppage pvr-150 mce, 350mce og 500mce kan brukes. Og det er gode kort.

Når du snakker om "flere tv-kort" så er det du sikter til flere tunere på tv-kortet. Dvs ETT kort med flere tunere. 500mce kortet har 2 tunere. Det du også kanskje bør vurdere er om du skal kjøpe et kort som har både analog og digital tuner. i så fall ville jeg kanskje sett litt på dette kortet, som har en analog og en digital tuner. Du får også med fjernkontroll :)

Noe du bør bestemme deg for er om du vil ha mulighet til å se HDTV på den, og da er lista over hva som kreves ganske stor, men med utgangspunkt i den 3,2GHz CPU'n din så blir det nok bra.

Lenke til kommentar

Oki, nå er det vel lenge til Hdtv kommer for fult, eller tar jeg helt feil der også?

OKI, min TPC trenger ikke være så stille, med tanke på at den skal srå i rom som

kun skal brukes til film, altså ikke noe stue i seg selv, men alltid godt med en

stille pc, nå har jeg en Radeon 9600XT hvis jeg ikke husker feil til skjermkort.

Har ikke planer om og skifte dette med det første, da jeg ikke spiller hele tiden.

HTPC`n vil bli brukt absolutt mest til dvd, og ta opp programmer.

Vurderte og bruke den til server i samme slengen, men da bir det vel kanskje litt

vel mye og jobbe med for den....

Så da lurer jeg på igjen da, om det kanskje vil holde og bruke en AMD 1700+ CPU,

kjøpe et nytt og billig skjermkort som duger, en HD, litt mere ram (har 512),

og da Tv kort.. og sef nettverk...

Eller vil ikke dette holde i det hele tatt....

Hvis ikke, hva bør man ha som minste krav til:

CPU

HD

Ram

Grafikk kort/Skjermkort

HK

TV kort

(noe mer består vel egentlig ikke en pc av, som jeg kom på nå,,, hehe)

Takekr for all hjelp, på forhånd....

Petter

Dette ble jo nesten en ny topic da men... Ikke helt meningen det da....

Lenke til kommentar

Bare så det er sagt så koster det GF6200 kortet rundt 500kr, så det er ikke den store utgiften..

Men, med tanke på krav så ville jeg tenkt igjennom hvor lenge du har planer om å beholde den HTPC saken du snakker om jeg. HDTV er delvis tilgjengelig idag både på HD-dvd og via satelitt. Jeg ville hvertfall bygget en maskin som kunne vise HDTV. Og da har jeg vært så snill å finne lista til deg her. :thumbup:

Lenke til kommentar

takker for liste, men står desverre ikke noe om hvordan tv kort ell noe i den duren slik i bunn og grunn.... men det gir noen specs man må ha, så der røyk da sef og bruke 1700+en, hehe..

OKI.. Hva må jeg koste på den masinen jeg har da, hvis jeg kan bruke den?

HK: Ausus P4P800E DL

CPU: 3,2 Ghz Prescott

Ram: 512

HD: nok, men på IDE ikke S-ATA

Skjermkort: Radeon 9600XT (Kanskje det går ann og gjøre dette stille?)

Lydkort: Innebygd, med digitalt, kanskje nytt?

Dette er da det jeg har, hva må gjøres og hva trenggs?

Lenke til kommentar

Er en fordel med nytt lydkort kanskje ja...

Du vil trenge et tv-kort, evt. dvd-spiller/brenner..

Jeg ville ha kjøpt 512 ram til hvertfall..

og da kan den ikke brukes til spilling, for da må du dytte i et skjemkort som klarer å dra spill og det betyr skjermkort MED vifte = støy = IKKE stille.  Hvertfall ikke så stille som en HTPC skal være. Et glimrende skjermkort til HTPC bruk er GF6200 som er vifteløst.

Bare for å nevne det finnes f.eks 7800GT med passiv kjøling.. man trenger ikke det for å game eller..

Lenke til kommentar

Så dere mener altså at jeg trenger mere ram, tv kort sef, DVD brenner er jo en sef det også da... hehe.... Skjermkort hvis jeg vil ha den mere rolig?

Ser det er mange som selger TV kort med fjernkontroll, men jeg tenkte kanskje

jeg skulle skjøpe den som er fra microsoft da den er laget for Win MCE, eller er dette

bare tull?

Petter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...