|AlieN| Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 Jeg er ganske ny når det gjelder Linux, og har spørsmålet (stilt i Emne!): SuSe Linux 8 og Windows XP Pro på samme HD?? *de to OS'ene vill selvfølgelig være på forskjellige partisjoner *men det jeg er red for er at lilo overskriver windows opp-starts info, og at om linux install skjærer seg at jeg ikke kan komme tilbake til winXP. *hva bør jeg gjøre før jeg installerer Suse 8???? sånt at jeg ikke får problem om det går galt! mvh Tore Lenke til kommentar
|AlieN| Skrevet 16. september 2002 Forfatter Del Skrevet 16. september 2002 hallo!!!!!!!! Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 Under install av linux velger du selv hvor Lilo (eller Grub) skal legges. Den ødelegger uansett ikke så du ikke får startet Windows. Legger du Lilo i MBR (som vel er det vanligste), kan du enkelt gjøre slik at Lilo også booter Windows. I lilo.conf gjør du noe slikt: blabla....blalba image = /boot/vmlinuz label = linux blabla... other = /dev/hda1 label = windows Du bytter selvfølgelig ut hda1 med noe annet hvis c: partisjonen til windows ligger et annet sted. Du trenger altså ikke ta noen spesielle forholdsregler på forhånd. Lenke til kommentar
marrern Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 Klarer Lilo å boote windows når denne ligger på en partisjon som er formatert med ntfs format? Lenke til kommentar
morbo Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 Selvfølgelig! Lilo (eller GRUB) ligger bare "foran" den vanlige bootloaderen og hvis du velger Windows (eller hva som helst annet OS du har installert) kaller den bare på det respektive OSet sin laster. Dette var kanskje litt vel oversimplifisert men da skjønner dere det da (kanskje) Cheers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå