perpyro Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 I boretslaget jeg bor er har det blitt montert røykkassevifter på pipene for 4-5 år siden, vet ikke eksakt når ettersom jeg flyttet inn i leiligheta i mai i fjor. Problemet er at de som bor øverst klager på støy fra denne vifta og stenger den av for å få det stille. For min del spiller det liten rolle om den går eller ikke, ettersom trekken er god nok for min del. Desværre så sier vaktmestertjenesten i boretslaget at det kan medføre pipebrann å stoppe viftene fordi de kan gå tett , noe som vil føre til varmgang inni pipa med pipebrann som resultat, noe som vistnok har skjedd i boretslaget før. I samtale med andre beboere i blokka har vist viftene i vår oppgang vært avslått i 4 år uten problemer. Er det da en reel risk for pipebrann når man slår av slike vifter over tid? Har en naturlig redsel for å brenne opp så vil derfor at disse viftene går på permanent grunnlag, så om noen hadde fakta om røykkassevifter så blir jeg veldig glad. Han som plages med støyen har vistnok snakka med produsenten av viftene som sier at det ikke skal medføre brannå stoppe de mens vakmesteren sier at da gror de igjen. De rengjøres faktisk med meisel 2 ganger i året. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Vil ikke det største problemet være tilbakeslag av røyk? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Det er faktisk et reelt problem. Må være forsiktig med bruk av kjøkkenventilator når vifta ikke går. Har dratt vakum i pipa mere en én gang. Endret 6. februar 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Ring feiern, denne skal vite om slike ting, og blir kanskje til og med glad for at du spør. Alt for mange gjør farlige/ulovlige endringer uten å forvisse seg hvorvidt det er OK, noe feierne misliker intenst. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Pipebrann oppstår når avleiringene i pipeveggen (som oppstår ved fyring ved liten trekk) tar fyr - gjerne ved sprengfyring. Vifta er nok montert for å oppnå bedre trekk. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Huset vårt er ca. 15år gammelt, og det har aldri vært ei sånn vifte eller brann her. Og vi fyrer veldig ofte... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Så lenge det ikke er vifte på pipa så er faren for pipebrann mindre fordi da er det ingenting som hindrer røyken på dens vei ut. Har snakka med et firma som blant annet driver rehabilitering av piper og han jeg snakka med kunne bekrefte at stans av avtreksvifta vil gjøre at røyken i pipa vil samle seg opp mere en om vifta ikke var der og derfor avsette mere avleiringer som i sin tur vil føre til pipebrann. Når det er sagt så skal ei godt bygget pipe tåle pipebrann, det er bare å stenge spjeldet for de som bor der. Avtrekket på pipa er satt der for å hindre at avtrekket på badet å trekker vakuum i pipa, noe jeg selv har gjort et par ganger med kjøkkenventilatoren. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Avtrekket på pipa er satt der for å hindre at avtrekket på badet å trekker vakuum i pipa, noe jeg selv har gjort et par ganger med kjøkkenventilatoren. 5710301[/snapback] Vakum i pipa ?? Hvem faen er`e du har på taket som stå og tetter igjen utløpet da? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Når mekanisk avtrekk fra leiligheta blir kraftigere en det naturlige suget i pipa så trekkes lufta motsatt vei, altså fra taket og ned, noe som skaper mye røyk inne om man fyrer. Dette er selvsagt ikke noe problem når vifta på pipa går, det er jo derfor den er satt der. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Huset vårt er ca. 15år gammelt, og det har aldri vært ei sånn vifte eller brann her.Og vi fyrer veldig ofte... 5709455[/snapback] Men pipelengde har vistnok en del å si her - lang pipe => trenger ikke vifte, kort pipe => trenger vifte. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Når mekanisk avtrekk fra leiligheta blir kraftigere en det naturlige suget i pipa så trekkes lufta motsatt vei, altså fra taket og ned, noe som skaper mye røyk inne om man fyrer. Dette er selvsagt ikke noe problem når vifta på pipa går, det er jo derfor den er satt der. 5710376[/snapback] Enig med deg der. Men dette har jo ingen ting med vakuum å gjøre Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Mulig litt klumsete formulert men når jeg greier å trekke luft/røyk fra pipa og inn i leiligheta så blir det undertrykk i pipa feil vei. Undertrykk=vakum. Var det jeg tenkte i allefal. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Vakuum (latin vacuus, «tom») er i fysikken definert som fravær av materie i et gitt volum av rommet. Så hvis luften strømmer ned i pipa istedet for å gå opp, så er det jo ikke fravær av luft Ergo IKKE noe som helst vakuum. Absolutt vakuum er forresten 1 kg. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 Da tenkte jeg feil, skyt meg for det! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå