Gå til innhold

Feil i krets?

Anbefalte innlegg

Heisann

Prøvde å bygge denne kretsen som skal fungere som en bryter til et bistabilt rele. Det er kretsen som heter bistable flip flop og jeg lagde kretsen til høyre under den artikkelen.

Men da jeg var ferdig, fikk jeg den ikke til å virke som den skulle. Istedenfor at den ene transistoren var av og den andre på og bare byttet når jeg trykket inn bryteren, så byttet transistorene hele tiden slik at når den ene var på så var den andre av og så motsatt uavhengig av om jeg trykket på bryteren eller ikke. :ermm:

Lurte på om det er noe feil i kretsen eller bare jeg som har bygget den feil?

I så fall, dersom det er en feil i kretsen så hadde det vært hyggelig å få vite hva jeg må gjøre for å få den til å virke :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den kretsen du har brukt som oppskrift, funker nesten.

jeg testet den med leds, i "multisim", (simulerings prog.) og den funket.

men den med relè, virka ikke som om den reagerte. I det simuløerings prog., så er den på hele tiden. ikke noe skjer hvis jeg trykker på knappen.

så, kanskje det er noe feil på kretsen, på den siden?

Lenke til kommentar

Den transistoren som leder, må ha så lav spenning kollektor-emitter att den

andre transistoren ikke får basis-emitter spenning nok til att den begynner

å lede. Prøv å kortslutte basis-emitter på en transistor samtidig med at du måler

kollektor-emitter spenningen. Er denne over ca 0,5V vil ikke kretsen virke.

Lenke til kommentar

Sjekket om det var over 0,5 volt over kollektor-emitter når base-emitter var kortsluttet. Fikk da at det var 0,75 volt. Men dette var når kretsen fikk 5 volt og ikke 12 volt som det står at den skal ha. Da jeg kjørte kretsen på 12 volt så fikk jeg 0,84 volt kollektor-emitter.

Men uansett, da jeg forsket litt nærmere og byttet ut de to motstandene på 2k7 med to motstander på 5k6, så fungerte det! Målte spenningen over kollektor-emitter når base-emitter var kortsluttet, og da fikk jeg 0,85 volt. Så jeg vet ikke helt hva som er skjedd, men siden kretsen fungerer så er jeg overlykkelig!! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...