Gå til innhold

Nett tv med nrk1, nrk2 og tv3 gratis :D

VikinGz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan man se Prison Brake, Lost o.l på TV3 eller? Fotball også?

Og, må vi etter hvert betale for TVNoo? Det står: ''Senere vil det koste 1€ per dag''. Er det sant?

5785416[/snapback]

Du kan se hva om går på TV3 til enhver tid ja, alle serier osv..

Når det gjelder betaling så kan det dessverre se ut som de prøver å loppe oss for noen kroner ja, så hold deg bort fra det når de begynner å ta betalt! Det er i allefall min oppfordring!

Lenke til kommentar

Leste nettopp en artikkel i Dagbladet.no der de omtaler TVKoo. Tilbyr TV gratis på nettet

Der hevdes det at dette er ulovlig. Vi har vel kommet frem til at dette er lovlig. :hmm:

På grensen

TVkoo er ikke godkjent av TV-kanalene som gjøres tilgjengelig. Streamingen av kanalene er dermed i strid med opphavsrettsloven.

Dersom du benytter tjenesten, laster du samtidig opp filene, og er med på å gjøre dem tilgjengelig for andre - altså bryter dermed også brukerne opphavsretten.

Lenke til kommentar
Der hevdes det at dette er ulovlig. Vi har vel kommet frem til at dette er lovlig.  :hmm:

Nå har ikke jeg lest hele tråden (tross alt 33 sider), men hva i all verden er argumentet for lovligheten til dette?

5825286[/snapback]

Eg tviler på dette er lovelig. NRK må man ha lisens på og tv2 er gratis.

5568478[/snapback]

Feil. Man trenger ikke å betale lisens for å se hverken TV2 eller NRK. Man betaler heller ikke noe til NRK. TV-lisensen er en statlig avgift for å ha en TV-tuner. Dersom man ikke har en slik tuner så er man heller ikke lisenspliktig. Selve avgiften har ikke noe direkte med NRK å gjøre selv om det er de staten velger å vidreføre pengene til NRK og bruker NRK-ansatte til å drive inn avgiften.

TV3 tjener penger på massiv reklame og ikke på betaling fra seerne.

5568558[/snapback]

Jeg har undersøkt litt på lovligheten av dette nå og kommet frem til følgende:

Hva betaler man lisens for?

§ 1. Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

Man skal altså betale fjernsynsavgift for tuner-delen av TV'en, videoen eller andre apparater. Dette gjelder uavhengig av hvordan signalet kommer til tuneren:

Selv om du kun ser på kabel-TV eller satellitt eller om du ikke benytter fjernsynet er du like vel avgiftspliktig. Hvordan signalene mottas eller hvilke kanaler man har tilgang til eller ser på påvirker ikke avgiftsplikten.

Avgiften er ikke en avgift for å ha muligheten til å se på NRK, det er en offentlig avgift for å ha en TV-tuner:

Saken har vært oppe både i Stortinget, Kultur Departementet og hos Statens Medieforvaltning. Hos alle instanser har konklusjonen vært at Kringkastingsavgiften er en offentlig avgift forbundet med det å ha fjernsynsmottaker i bruk. Den er ikke en betaling til NRK for de kanaler man har tilgang til.

Alle disse kildene viser tydelig at man betaler avgift for selve TV-tuneren og ikke for tilgang til kanaler. Hvis man ikke har tuner men likevel tilgang til kanaler så er man ikke lisenspliktig. Det er altså fullt lovlig å bruke dette programmet for tilgang til NRK1 osv uten å betale lisens.

For ordens skyld prøvde jeg å finne ut om den som har tuneren og distribuerer signalet via internett gjør noe ulovlig. Jeg leste litt i kringkastingsloven og den gir ingen begrensninger for vidresending av dekodede signaler via internett. Kringkastingskonsesjonen gjelder kun trådløse sendinger (kreves konsesjon for å ta i bruk de fleste frekvenser). For vidresending via kabel er det tydeligvis rimelig fritt frem. (Med unntak av kanaler med reklame for alkohol/tobakk og andre ting som er ulovlige å reklamere for i norge og en rekke andre irrellevante unntak og krav). Uten å påstå jeg er noen jurist så ser det altså ut til å være fullt lovlig å distribuere det dekodede signalet via internett slik en eller annen gjør.

Hele greia ser altså fullstendig lovlydig ut og tråden ønskes et langt og aktivt liv :)

5571391[/snapback]

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Argumentene for at dette er lovlig er vel noe tvilsomme og litt naive. Tv kanalene kjøper seg rett til å videredistribuere serier og innhold de ikke produserer selv.

Dersom du kun ser på innhold som f.eks er produsert av NRK så kan du kanskje ha ditt på det tørre, siden dette er en allmennkringkaster. Dersom du deler ut innholdet ved p2p streaming bør du ha distribusjonavtale med NRK.

Det spekuleres i at kanalene som er reklamebaserte sikkert ikke har noe imot at flere ser på. Det er nok sant, men det er ikke kanalane som eier rettighetene til distibusjon av f.eks. Lost, Prison Break eller diverse filmer. Du må ha distibusjonsrettigheter for å videreformidle dette.

Dersom du og alle andre som streamer dette videre på nettet også har skaffet seg rettigheter for å distribuere innholdet så er det lovlig.

At du ellers betaler for og har rett å se på TV betyr IKKE at du automatisk har tillatelse til å videreformidle innholdet.

Edit: skriveleifer

Edit2: For å klargjøre litt min synsing: Selv om kringkastingsloven ikke legger bånd på videreformidling av uendrede signaler, betyr ikke det at lov om opphavsrett slutter å gjelde. Du kan sende signalet uten konsesjon, men innholdet (les:programmene) er sannsynligvis "copyrighted" opp og i mente

Forskjellen er altså: signal = lovlig, innhold = beskyttet

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar
Det spekuleres i at kanalene som er reklamebaserte sikkert ikke har noe imot at flere ser på.  Det er nok sant, men det er ikke kanalane som eier rettighetene til distibusjon av f.eks. Lost, Prison Break eller diverse filmer.  Du må ha distibusjonsrettigheter for å videreformidle dette.

Dessuten får jo ikke de reklamebasert kanalene "betalt" for seere på nett, da antall seere ikke blir målt. ;)

Lenke til kommentar
Det spekuleres i at kanalene som er reklamebaserte sikkert ikke har noe imot at flere ser på.  Det er nok sant, men det er ikke kanalane som eier rettighetene til distibusjon av f.eks. Lost, Prison Break eller diverse filmer.  Du må ha distibusjonsrettigheter for å videreformidle dette.

Dessuten får jo ikke de reklamebasert kanalene "betalt" for seere på nett, da antall seere ikke blir målt. ;)

5825417[/snapback]

det blir målt like masse som om du sitter å ser på vanlig TV.

Lenke til kommentar
det blir målt like masse som om du sitter å ser på vanlig TV.

5826050[/snapback]

Hvordan da? Så vidt jeg kan se tapper man ikke streamen fra stasjonen, men er avhengig av at noen streamer fra sitt TV-kort (TV3 streamer vel iallfall ikke, f.eks.). Man måler vel seertallet med statistikk (dvs. man bruker en forhåndsbestemt seergruppe med variasjoner forholdsvis lik befolkningen og måler hvor mange av dem som ser på den og den kanalen og det og det programmet. Kjører statistisk analyse og antar et seertall på bakgrunn av det), og ikke det faktiske antallet som ser på TV.

Da det i dette tilfellet bare er en tilkobling som brukes til å spre det på nettet, vil det ikke bli målt på samme måte, og man får da "mørketall" noe som vil resultere i mindre betaling pr reelle seer. Hadde jeg vært en eier av en TV-stasjon så ville jeg nok hatt de inntektene og.

Men kanskje jeg tar feil? Jeg har som nevnt ikke lest hele tråden. ;)

Lenke til kommentar
Hm ... tv3 fungerer ikke lengre på tvnoo ... fungerte tidligere idag, men nå får jeg ikke engang opp tv3 på lista :(

Noen som vet hvorfor eller hvordan jeg gjør noe med det?

5826373[/snapback]

At det spørsmålet skal gå igjen gang på gang skjønner jeg ikke.

DET ER IKKE NOE MAN KAN GJØRE NOE MED.

Nok en gang, om "seeden" ikke deler tv3, så kan dere heller ikke få opp tv3 i lista.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...