tuppetroll Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Innstillinger osv.? sitter og leser bruksanvisning nå, men går litt tregt inn. Noen tips til hva jeg MÅ gjøre? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Du bør nok sette deg litt mer inn i kameraet før du spør oss om noe. Kom med litt mer spesifikke spørsmål, så kan vi svare. Vanskelig å svare om speilrefleks på generelt grunnlag. Men ok... noen få tips: -Sjekk at oppløsning/format står på optimalt, og helst ikke RAW om du er nybegynner. Beste .jpg kvalitet er bra. -Prøv gjerne kameraet på AUTO først. Da kan du vanskelig gjøre mange feil. Eksperimenter med program og andre innstillinger når du er blitt litt mer varm i trøya. -Husk at dårlig lys er en fotografs verste fiende (med mindre det dårlige lyset spiller en rolle i bildet). -Ha det gøy! Ellers er det bare å komme med mer spesifikke spørsmål om du lurer på noe. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Kør blændeprioritet Blænde er åbningen som slipper lyset ind til sensoren. Jo lavere tal, jo større blænde og mere lysstærk optik (f.eks. f/2,8 eller f/1,8) På teleoptik i den "billige" ende f.eks. Canon 28 -105 mm f/3,5-4,5 ser man ofte, at blændetællet stiger, jo mere der zoomes. Deraf 3,5-4,5 (brændvidden forøges, og dermed skal der større hul til for at få samme blænde = der skal mere lys til samme billede) Vil man have fast blænde i hele zoomområdet f.eks. Tamrons 28-75 f/ 2,8 så koster det væsentligt mere. De fleste objektiver er skarpest nedblændet 1 -2 blænde under den største blænde og derunder (mindste tal = største åbning). Vælg blændeprioritet (AV), største blænde (laveste blændetal f.eks. f2,8), fokuser på en bogreol, et hegn eller lignende i en vinkel på 45 grader og tag billedet. Prøv nu at gå ned på blænde 20 eller deromkring (mest lyskrævende blænde) og gør det samme. Du vil nu se at der er flere ting foran/ bag fokuspunktet, der er skarpt, samt at din lukketid bliver meget langsommere. Det er hurtigt gjort, og så har du en ide om hvad blænden gør. iso: Angiver lysfølsomheden på sensoren. Jo mindre iso (f.eks. iso 100) jo mere lys kræves, og jo skarpere billeder. Høj ISO kræver mindre lys, men giver grovere billeder med mere støj (kornede billeder). Lukketid:' Uden image stabiliser er en gylden regel, at din lukketid skal være mindst 1/ "Brændvidden". (f.eks. brændvidde 300 mm = mindst 1/300 i lukketid) gerne over 1½-2 x brændvidden. Jeg plejer at tilstræbe over 1/500 i lukketid til ting i bevægelse - flyvende fugle gerne 1/800-1000 .Jeg kører normalt blændeprioritet (AV) og tilpasser iso, så lukketiden passer til tommelfingerreglen. Lenke til kommentar
tuppetroll Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 Sett at jeg vil ta bilder av hundene mine i fritt løp i skogen med kameraet mitt - hva bør da isoverdien stå på i normalt dagslys? Har jeg skjønt det riktig hvis jeg tror at desto lavere isoverdi desto raskere tar kamera bildet og desto bedre blir bildet? Lenke til kommentar
brainware Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Sett at jeg vil ta bilder av hundene mine i fritt løp i skogen med kameraet mitt - hva bør da isoverdien stå på i normalt dagslys? Har jeg skjønt det riktig hvis jeg tror at desto lavere isoverdi desto raskere tar kamera bildet og desto bedre blir bildet? 5564296[/snapback] Nei det er ikke korrekt. Man kan heller ikke måle bildet i slik forstand. Men øker man ISO verdien mye, blir det ikke så rent gjengitt, derfor kan bildet bli bedre definert på lav ISO, men skarphet er også avhengig av optikken. Derfor kaller en det gjerne støy ved høy ISO. Når man fotograferer er det viktigste om eksponeringen blir korrekt, og et av virkemidlene er å stille opp ISO verdien, å øke følsomheten for lys. Men det finnes andre virkemidler som å bruke lengre lukkertid, eller å øke blenderåpningen. Disse to siste medfører ikke støyforurensing, en slik forringing er vanligvis ikke særlig forstyrrende opp til ISO 800 på de beste kameraene og EOS350D er bra på dette. Bruk av lang lukkertid (eks: 1/10 - 1/100 sek), er ikke å anbefale til bevegelige objekter, helt åpen blenderåpning (eks: f3.5 - laveste tall) medfører liten dybdeskarphet i bildet, noe som faktisk er å foretrekke hvis objektivet klarer å tegne helt skarpt fullt åpent, altså det er avhengig av kvaliteten på objektivet. En må ofte blende ned til neste trinn for å oppnå dette. edit: det er mulig å bruke helt seperat lysmåler og måle der motivet skal befinne seg, en kan bruke grått papir til dette, og lese av forskjellige kombinasjoner av blender og tid som gir korrekt eksponering, og dermed sjonglere bedre med ønskelige effekter av dybde og bevegelse i bildet ved hjelp av kameraets manuelle program, et kamera skal også ha innebygget måling som angir korrekt eksponering under manuelle instillinger, ellers er det vanlig å konsentrere seg om enten lukkerprioritet eller brenderprioritets automatikk . ISO er en seperat instilling som varierer hele opptaksmediets følsomhet her: billedbrikken. Endret 6. februar 2006 av brainware Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 du har delvist ret - jo laver iso jo bedre billedekvalitet, men jo mere lyskrævende .. så jo højerer iso jo højere lukketid får du med samme blænde. Først vælger du blænde (højt tal for stor dybdeskarphed og mindre tal for kun motiver skarpt) så ser du hva kameraet vælger af lukketid. hvis den er under 2-400 (til løbende hnde) så skruer du iso op til lukketiden passer. jeg tjekker jævligt hvad mit kamera vælger af lukketid under forskellige forhold og tilpasser iso til det. f.eks hvis du har gået på en åben mark så kan iso 100 være nok, men hvis du så går ind i skoven skal iso måske op på 800 for at få den samme lukketid. Du kan roligt "lege" jeg har taget mange gode billeder med iso 1600, så bare prøv dig frem. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Ikke vær for redd for støy i bildene dine i starten. Unngå de høyeste iso-innstillingen hvis du kan, men for å sikre deg skarpe bilder kan du godt bruke iso 400 under trening. Da har du litt ekstra hurtighet, samtidig som det er sjelden at støyen synes. Jeg bruker ofte den innstillingen som standard når jeg går meg en tur, for da slipper jeg ofte å skifte iso. Lenke til kommentar
tuppetroll Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Ikke vær for redd for støy i bildene dine i starten. Unngå de høyeste iso-innstillingen hvis du kan, men for å sikre deg skarpe bilder kan du godt bruke iso 400 under trening. Da har du litt ekstra hurtighet, samtidig som det er sjelden at støyen synes. Jeg bruker ofte den innstillingen som standard når jeg går meg en tur, for da slipper jeg ofte å skifte iso. 5564635[/snapback] Da har jeg prøvd meg litt frem med kameraet, la ut masse bilder på hjemmesiden min i går. Ble veldig fornøyd jeg, men etter mye lesing i bruksanvisningen skjønner jeg at jeg har mye å lære Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 ...og så er det selvfølgelig lurt å prøve å konsentrere seg ekstra om hvordan du opplever lys og andre forhold, for deretter å sammenlikne med det du kan lese ut av f.eks exif-informasjonen som lagres i hvert bilde. Mye av trickset med å ta gode bilder dreier seg jo om å vite hvordan kameraet fungerer i forhold til ditt synsinntrykk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå