Heilage Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2006 Ser det er endel fokus på kit optikk her. Da er jo dobbelkitten til olympus e-500 med 14-45 og 40-150 til 7000,- helt uslålig. Vet ikke hvor godt du kjenner til viktigheten av lysstyrken på objetiver, Marley, men siden oly har en cropfaktor på x2 blir teleobjektivet på 80-300mm med f 3,5 ved 80 og f 4,5 ved 300mm.Sjekk ut i produktguiden hva et liknende objektiv vil koste fra canon og nikon! Skarpheten er også råbra iforhold til pris(testet av bladet fotografi). Minuset med olympussystemet er svake iso-prestasjoner ved 1600 (der er uansett ikke nikon D70s særlig bra), men objekitvene er råbillige og bra sammenliknet med nikon og canon. Skal man kjøpe de 2 objektivene i kitten løst, koster de 4000, så bedre pakke finnes ikke!! 5577580[/snapback] Hmm... Spør du meg virker dette litt for godt til å være sant.. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Hmm... spør du meg virker dette litt for godt til å være sant.. 5577748[/snapback] Det er det. Sammenlikninga gjelder for fullformat. De aktuelle konkurrentene til E-500 har 1.5/1.6 crop. Derfor blir et Nikon-objektiv for D50/D70 som svarer til Oly 40-150mm på 55-200mm, og i dette området fås litt av hvert, også veldig billige saker. Det beste alternativet er nok Sigmas 70-200/2.8. Et godt billigalternativ med enda sterkere tele er Sigmas 70-300 4-5.6, denne svarer jo til 105-450mm. Nikon har jo et alternativ 18-200 med bildestabilisering der du får kombinert de to objektivene i ett, trolig med bedre optisk ytelse, og vel så god mekanisk utførelse, og med gatepris på drøyt 6000 nå. Men det er sant, en får (litt) mer lysstyrke for mindre penger med Oly-optikken, og byggekvaliteten er bedre enn konkurrentenes tilsvarende tilbud. Høy-ISO-egenskapene på E-500 er en god del dårligere enn konkurrentenes, som flyter på større brikker. Men ikke alle bruker høy ISO mye. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Man kan jo kjøpe det kit'et, og satse på å finne en fint brukt E1 når etterkommeren snart kommer på markedet. Det er det minst støyende kameraet man kan finne, som ikke knuser bankkontoen og veier et tonn. 5mp på 4/3-sensor gir en pixelstørrelse på 9 micron, som er samme data som vidunderlige Mamya ZD til 100k opererer med. Ikke at det kan sammenlignes med mellomformat, men det er grunn til at Mamya har valgt 22mp, og ikke 29mp. 9 micron er pt den optimale pixelstørrelse. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Kan legge inn mine erfaringer og valg. Mitt første SLR ble innkjøpt for snart 30 år siden, et Pentax. Ble byttet en gang, men ønsket om UW-hus betød nytt kamera med autofokus og motorfremtrekk. Etter mye prøving valgte jeg Nikon F-80 som et mer prisverdig alternativ enn Pentax samt at utvalget i UW-hus var størst for Nikon. Når min "digitale" overgang kom, var Nikon det mest naturlige valget grunnet optikken, så det ble D70. Har nesten utelukkende erfaring fra slides, sv/hv og det siste år digitalt. Når det gjelder Pentax vs Nikon ble jeg litt skuffet av Nikon. Sammenlignet en del bilder tatt av 50 f1,8 på Nikon og Pentax og jeg våger påstanden om at originaloptikken til Pentax er noe bedre enn Nikon sin. Har også en søster som har Canon og en far som har Pentax.....hehe. Bildene er helt klart forskjellige, men det er mer avhengig av hvem som tar bildene og hvem som redigerer dem enn type kamera som blir brukt. Ser da bort fra åpenbare forskjeller i optikken. Jeg tror at uansett hva du velger vil ikke kameraet være din begrensing og du blir like fornøyd. Ta det som du føler "sitter" best. Alle som skriver eller sier noe, er fornøyde med sin Canon, sin Nikon D50/D70, sin Pentax. Viktigste er å kunne sitt kamera.............om det er til 200.000,- eller til 100,- Lenke til kommentar
kawak Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Er sant!! Alltid mest riktig å prate om faktisk/reell brennvidde, i hvert fall når vi snakker om digitale prosumer modeller (altså hvilken brennvidde et objektiv har sett iforhold til 35mm systemet). Det må da være den eneste måten og sammenlikne optikk på? Kanskje jeg ikke forklarte meg godt nok, men poenget er at olympus sin lille prikke fører til lett, billig og meget bra optikk(indirekte). Les testen av kameraet med dobbelkitten hos digit.no eller bladet fotografi. Minuset er som sagt mer støy ved høy iso. Har vurdert lenge hvilket speil jeg skal kjøpe, landet for en stund siden på KM dynax 5D, men solgte det igjen da KM la ned kameraproduksjonen. Nå blir det Oly E-500 etter mye reserch. Det jeg vil savne er fast brennvidde optikk som canon og nikon har(men det kommer nok etterhvert). På en annen side kan jeg spare til 14-54mm f 2.8-3.5(altså 28-104mm pga x2 cropfaktoren til oly). Det er optikk som hadde vært verdt pengene til og med hvis det hadde kostet dobbelt så mye.... Ville i hvert fall anbefalt å lest tester på E-500 og satt deg inn i 4:3 formatet til oly, og hvilken optikk de har. Hos digit fikk nikon D70s 83%, samme fikk canon 350D, mens E-500 fikk 82% i tester........ Lenke til kommentar
kawak Skrevet 9. februar 2006 Del Skrevet 9. februar 2006 Nikon sin 18-200 mm kan ikke optisk måle seg. Er vel bred enighet on at 10x zoom ikke kan bli særlig bra(på speilrefleks). Når det først kom, var det mange lovord, men etterhvert sees det på som en god x10 zoom med bildesatbillisator(selvsagt er stort poeng). Kan lese endel om det i nikon forumet hos http://www.dpreview.com/. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Nikon sin 18-200 mm kan ikke optisk måle seg. Er vel bred enighet on at 10x zoom ikke kan bli særlig bra(på speilrefleks). Når det først kom, var det mange lovord, men etterhvert sees det på som en god x10 zoom med bildesatbillisator(selvsagt er stort poeng). Kan lese endel om det i nikon forumet hos http://www.dpreview.com/. 5579699[/snapback] Jeg synes vi skal ha litt større ambisjoner på presisjon og dokumentasjon her enn argumentasjon av typen "er vel bred enighet om...". Når det fins data å støtte seg på, og det er stor forskjell mellom modellene som omfattes av utsagnet. Hvis en ser på de publiserte MTF-kurvene for 18-200-Nikkoren, så indikerer de høy ytelse, og dette har vært bekrefta i tester der den faktisk slår 18-70-kit-objektivet (noe som også MTF-kurvene indikerer). Så en påstand om at dette objektivet "kan ikke optisk måle seg" mangler basis i testresultater, eller er en generalisering ut fra enkeltresultater som ikke er representative. Det som er åpne spørsmål, er hvor stor individuell variasjon det er, og hvor langt unna spesifikasjonene gjennomsnittet av objektiver ligger. Her er det foreløpig lite data, og det er vanlig med endel kvalitetsvariasjon tidlig i produksjonen. Mitt ganske så subjektive førsteinntrykk var at handelseksemplarene i snitt ligger noe under spesifikasjonen, men ikke svært mye. Det er også vanskelig å bedømme kvalitet ut fra bidrag i diskusjonsfora, ettersom de som er jamt fornøyd, har en tendens til ikke å si noe, mens det er de imponerte og de misfornøyde som gjerne hører av seg. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. februar 2006 Del Skrevet 10. februar 2006 Det er også vanskelig å bedømme kvalitet ut fra bidrag i diskusjonsfora, ettersom de som er jamt fornøyd, har en tendens til ikke å si noe, mens det er de imponerte og de misfornøyde som gjerne hører av seg. 5582812[/snapback] Det er sant. Man kan gjerne mene at den superzoomen ikke kan slå to, tre gode zoomer som dekker samme området til sammen, men faktum er (så vidt jeg har lest) at den omtalte zoomen er minst like god som 18-70 i dens eget område, og brukbar oppover også. Da kan man jo si at man får en bra pakke til prisen, men det vil altid være noen som finner feil å klage over i det øverste området. De som henger seg opp i svakheter vil stadig nevne dem, mens de som er kjempefornøyd også vil blande seg i koret. De som har et nøkternt forhold vil stort sett holde munn, som capri skriver. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 I dag var jeg nedom min lokale forhandler, og fikk ta i noen Pentax kameraer. Jeg tok i DS og DL, og fant ut at dette er kameraer av høy kvalitet. Fikk også et tilbud: Pentax *istDL Kamerahus Pentax 18-55 standard objektiv SD Minnekort 512 MB LowePro veske med plass til kamera, to ekstra objektiver og smålommer til brikker etc. Alt dette for 8300,-. Burde jeg slå til? Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 I dag var jeg nedom min lokale forhandler, og fikk ta i noen Pentax kameraer. Jeg tok i DS og DL, og fant ut at dette er kameraer av høy kvalitet. Fikk også et tilbud: Pentax *istDL Kamerahus Pentax 18-55 standard objektiv SD Minnekort 512 MB LowePro veske med plass til kamera, to ekstra objektiver og smålommer til brikker etc. Alt dette for 8300,-. Burde jeg slå til? 5599899[/snapback] Ta med eller lån et minnekort, og prøv det med en liten serie bilder tatt på ulik ISO og med ulik opptaksteknikk, så du får med både "lette" og "vanskelige" forhold. Se på bildene i ro og mak - hvis følelsen da fortsatt er den samme - hvorfor ikke dette kameraet? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 Da var det kjøpt! Pentax *istDL Pentax 15-55mm Kit-objektiv Hoya UV-filter SanDisk 512MB minnekort LowePro halvstor bæreveske med ekstra plass til oppttil to objektiver eller et objektiv og blits. :!: Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Og vi gleder oss å se fruktene av kjøpet i Bildekritikken. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2006 Og vi gleder oss å se fruktene av kjøpet i Bildekritikken. 5659144[/snapback] Vel, jeg farer til alpene på mandag, så jeg håper jeg ikke skuffer. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. februar 2006 Del Skrevet 24. februar 2006 Reiser til Roma på tirsdag, så jeg håper å gjøre retur med noen gode bilder selv. God tur. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Alt dette for 8300,-. Ikke la deg styre av om andre, eller du selv, synest kjøpet er godt eller dårlig - enda. Selv angret jeg når bildene kom ut både uskarpe og mørke i begynnelsen, men etter å ha lest, lært og eksperimentert - og ikke minst benyttet RAW-formatet, har jeg etter hvert blit veldig glad i DS'en min. Jeg fikk "bare" kropp og kit-linse for rett over 9.000 kroner. Så tross i ferre fokuspunkter, mørkere søker og et par andre småting, så har du nok fått en del for pengene. Men hamstre inn minnebrikker, når du tar helt av er i underkant av 50 bilder litt lite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå