Gå til innhold

Kjøp av speilrefleks, *istDS, D70 eller 350D?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Nikon D70s kit slår Canon Eos 350D med et lysår i bildekvalitet"...'

Yeah RIGHT!

Canon EOS 350 D er helt klart å anbefale fremfor D70s når det gjelder bildekvalitet, - dette viser de fleste tester som er foretatt mellom disse kameraene.

Har selv 350D og er strålende fornøyd :-)

Mvh

Fready

Lenke til kommentar
"Nikon D70s kit slår Canon Eos 350D med et lysår i bildekvalitet"...'

Yeah RIGHT!

Canon EOS 350 D er helt klart å anbefale fremfor D70s når det gjelder bildekvalitet, - dette viser de fleste tester som er foretatt mellom disse kameraene.

Har selv 350D og er strålende fornøyd :-)

Mvh

Fready

5569008[/snapback]

Der tar du feil. Hvis du tar på brillene vil du se at jeg skriver kit, og da regner jeg med at Nikon leverer sin glimrende 18-70mm i kit'et. Det objektivet er lysår bedre enn den rukla som Canons 18-55 (hold munn, jeg har det søplet selv). Slik er det bare. Når alle husene har tilnærmet like bra bildekvalitet, er det optikken som bestemmer kvaliteten.

Hvorfor skal alle på død og liv forsvare sine investeringer? Er selvtillitten så lav at man må identifisere seg med døde gjenstander? Jeg er like kritisk til mine egne kjøp som andres, og forbanner den selgeren som sa til meg at EF-S 18-55 er egnet til noe annet soloppganger og solnedganger. Det er den nemlig egnet til. Ellers ligger den på hyllen i påvente av at all annen optikk skal forsvinne.

Innrømmelse: 18-55 mkII er et godt hakk bedre enn den mkI-varianten som kom med min 20D, men det er fortsatt et langt stykke igjen til den omtalte Nikkor-zoomen.

Er det ingen som har fått med seg at jeg er en lykkelig Canon-bruker? I så fall, er jeg den eneste med kritisk sans? Det siste vet jeg ikke stemmer....

Edit: Jeg trodde alle etterhvert skjønte at Canon har så stor reklamemakt (reklame=grunnlag for å overleve for nettsider og blader), at pressen er blitt korrupt. De er kjøpt og betalt, akurat som mange fotografer ble på slutten av åtti og starten på nittitallet. Morten Løberg ble sponset av Canon for å kutte ut Nikon i 1985, da han var fotograf. Tyske Colorfoto testet 20D opp mot D200 denne måneden. Selv om D200 vant bildemessig med klar margin (54,9/49 poeng mot 57,5/53,5 poeng), så ble 20D utropt til vinner av testen. Forstå det den som kan, men det er nok et klart forsøk på å ikke miste reklameinntekter fra Canon.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

5569008[/snapback]

Får vel irritere på meg Canon eiere igjen da ;)

De fleste tester har såkalte "tekniske" målemetoder. Pga. Canon 350D sine to megapixler mer, vil slike tekniske målinger vise testerne at de må gi 350D bedre karakter pga. høyere oppløsning. I realiteten vil ikke disse to megapixlene ha noe å si for den vanlige kamerabruker. A3 eller større er det sjelden man har behov for.

Samtidig er jeg meget kritisk til tester. Personlige preferanser, tilhørighet til merke, mange er kjøpt av visse produsenter og så videre, har alt for mye å si for karakteren et kamera får. Blant annet har jeg fra en venn av Steve (Steves digicams) fått høre at han gjerne tar i mot litt smøring for et godt review, og det gjelder nok veldig mange. Av tester på Din Side var Canon en periode fullstendig enerådende på førsteplassen, selv i en test av videokamera der Canon sitt fikk slakt for bildekvalitet... det kom på førsteplass allikevel på grunn av mest zoom (!). Fortsatt får denne videokameraserien mye skryt av Din Side... men ingen andre. Man kan jo lure på hvorfor. Det tyske bladet "Fotomagazin" hadde også en periode kun god omtale av Canon, men til gjengjeld var alt Canon kom med helt fantastisk. De har moderert seg nå... de skjønte vel at smøringen ble litt for opplagt. Av disse grunner ser jeg sjelden på enkelttester.

I tillegg synes jeg selve kit-løsningen til D70s gir mer for pengene enn Canon 350D sin kitløsning pga. bedre objektiv. Ikke misforstå, 350D er et fantastisk kamera og har bedre oppløsning, men jeg mener D70s med 18-70 allikevel gir bedre bildekvalitet enn Canon 350D med 18-55. Skal du ha et tilsvarende eller bedre objektiv til Canon, må du ut med en god del tusen for 17-85 IS USM, og da snakker vi 6-7000 kroner mer enn D70s kit'et. De færreste som kjøper 350D er villige til å betale dette, selv om man får IS på kjøpet.

Jeg har verken D70s eller 350D selv, men forhandler begge kamera der jeg jobber. Det første jeg ber kunder gjøre, er å holde begge kamera. De fleste foretrekker faktisk D70s pga. størrelse, selv om de i utgangspunktet hadde bestemt seg for 350D. De som har Canon utstyr fra før, eller ikke har tillit til Nikon, velger ofte å gå opp til 20D, fordi 350D blir for smått og puslete for de. 350D er "forhåndsvalgt" av mange pga. reklame og omtale. D70s forsvinner litt i mengden da Canon har en betydelig større pott til markedsføring. Mange får øynene opp for D70s først da de får prøve det. Jeg vil derfor anbefale ALLE som lurer på DSLR å prøve kamera i en butikk, og ikke ukritisk velge 350D eller D70s fordi alle sier det er best. Det er bra, men ikke nødvendigvis best for akkurat deg.

Derfor blir det for dumt å uten forbehold anbefale et kamera fremfor et annet, fordi det er veldig individuelt hvilket man selv foretrekker. Disse to er så like, at følelse faktisk bør være avgjørende.

Lenke til kommentar

Merkelig, jeg som trodde at vi kjøpte DSLR nettopp for å kunne bytte optikk også brukes altså kit objektivet som argument for hvilket hus man skal velge..

Stusset litt også på "lysår" uttalelsen som kom men unnlot å kommentere det da jeg visste hva som ville skje.. Drit i kitlinsa (Pmnormal sin må være et skikkelig mandagsprodukt siden han er så skuffet.. jeg kan poste noen 100% crops ubehandlet ved en anledning) og heller se på huset, objektiver kommer og går..

Enig med Alfseth om at man må være komfortabel med kameraet og at det er viktig at man føler og kjenner på dem.. litt mer skeptisk til uttalelser her om at alle tester hvor Canon kommer best ut er kjøpt og betalt.. Canon sin stilling i dag er ikke kjøpt og betalt som det blir antydet men kommer som et resultat av gode produkter til riktig pris og tid.

Canon har revolusjonert DSLR markedet med 10D, 300D og 350D med Nikon rett bak og denne konkurransen mellom disse to kommer oss forbrukere til gode. Derfor er jeg glad for at D200 kom nå etter D70s skuffelsen.

Lenke til kommentar

Ja, en av de største fordelene med DSLR er at man kan bytte objektiv. Men man må bare innse at de fleste som kjøper D70s eller 350D tar til takke med kit-objektivet og kanskje en zoom for resten av selve kamerahuset sitt liv. Personlig synes jeg Nikon 18-70 yter bedre enn Canon 18-55, og når kamerahusene i seg selv er så like, så mener jeg Nikon sin løsning er et bedre valg for de som uansett kommer til å sitte med kit-objektivet i lang lang tid fremover. Men som sagt, så er forskjellen også her liten nok til at man bør velge det som ligger best i hånden, og føles best.

Nå mente jeg ikke at alle tester der Canon vinner er kjøpt og betalt. Jeg bare fremhever det faktum at mange tester ER kjøpt og betalt, enten indirekte eller direkte. Canon er klart de som bruker mest penger på markedsføring av kameraprodusenter i dag, og er derfor muligens noe mer utsatt for gode tester som en følge av dette (ikke nødvendigvis Canon sin skyld), men det jeg mente å si med det, var at man ikke skal stole fullt på en test samme hvem som vinner. Vil tro, at om vi ser bort fra alle minus jeg nevner med tester, så ligger D70s og 350D likt. Kit-løsningen til Nikon D70s har jeg sett meget mye mer positivt om enn Canon 350D sin. Allikevel vinner 350D head-to-head i mange av de samme bladene/nettsidene pga. to megapixler mer. Objektiv er mer viktig enn to megapixler mer, er min mening. Her har ofte tekniske tester for mye å si. Mange mener Canons gode farger er viktige, andre mener Nikons noe mer nøytrale farger er best... dette er noe en test aldri kan avgjøre.

Ellers er jeg uenig i at D70s var en skuffelse. Hvorfor mener du det? Er det fordi det var en liten oppgradering fra D70? Jeg synes D70 var meget bra i utgangspunktet, og lå langt foran 300D på mange punkter. D70s var en liten oppgradering fra D70, mens 350D var en stor oppgradering fra 300D. Slik sett ligger nå disse to kamera dønn likt. Når de ligger så likt, så blir det feil å si at D70s var en skuffelse, mens 350D ikke var det, bare fordi 350D var en større oppgradering fra forgjengeren enn D70s var.

Men det er umulig å bli enige om hvilken løsning som er best. Alt ligger i ens eget hode og ens egne preferanser. Selv om jeg nå liker D70s bedre enn 350D personlig, kan en ny "20D" ligge mitt hjerte nærmere enn D200. Har ingen spesiell merketilhørighet da jeg har Nikon filmbasert SLR kamera, Canon kompakt digitalkamera, Nikon kompakt filmbasert kamera, Panasonic OG Canon videokamera og Canon printer og scanner... hmm... høres faktisk ut som jeg har Canon som hovedmerke :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Hvis man teller antall aparater, så er jeg en Rollei-mann. Kanskje det er derfor jeg lider av akutt munndiare i tastefingrene (contradiction in terms) i dag. Følte kanskje jeg har vært litt snill siden jeg blandet med inn i Bildekritikken. Avreagere, pust inn pust ut. Ahhhh, nå var alt så mye bedre :yes:

Det er forøvrig riktig, som Afseth sier, at i kit-form har Nikon D70 fått bedre kritikk i seriøse medier enn Canons alternative kit. Når det gjelder hus, så holder jeg en knapp på Eos 20D. Perfekt størrelse, og mulighet for et bra vertikalgrep kommer i tillegg til andre gode egenskaper. Glad i Canon'en min, jeg, men familiejuvelene er imponerende nok som de er.

Ellers har problematikken med omvendt smøring (jeg tar pengene fra deg, i steden for å gi deg pengene) et kjent problem også med kommersielle hi-fi blader. De store bladene våger aldri å riktig slakte et produkt fra enkelte produsenter. Slik er det bare, pengene rår. Trekker den største annonsøren sine kampanjer, så er det rett til skifteretten.

Lenke til kommentar
Men seriøst, jeg takker dypt for alle svar.

Men for hva det er verdt, jeg tvilholder fortsatt på *istDS eller D70s. :tease:

5570077[/snapback]

Like gode valg som alle andre. Et er kompakt, men med tilstrekkelig godt grep, det andre større og mer stabilitet med tyngre objektiver. Begge bruker samme DX-sensor. Jeg ville tatt D70s fordi prisen betyr noe, og jeg har i tillegg supplerende Nikkor-optikk. Uten den optikken ville jeg seriøst vurdert fordelen med Pentax ypperlige pentaprisme-søker. Best i klassen, uten tvil. Gammel fiin optikk har du åpenbart ikke, så jeg ville tenkt på den delen av ergonomi, søkeren.

Ps: Jeg liker å lokke de som vurderer dslr inn i uvanlige valg. En dag vil de sikkert henge meg :ermm: Mener likevel det jeg skriver om Pentax. Sympatisk produsent.

Lenke til kommentar
I dag prøvde jeg meg litt på Pentax *istDS, og jeg synes det er utrolig digg kamera. Det er godt å holde, tar bilder i greie hastigheter (etter hva jeg har erfart) og har mange objektiver som er kompitable.

Du nevnte kit-linsa såvidt jeg husker. Den er jeg til tider ikke helt fornøyd med, men prisen tatt i betraktning kan jeg egentlig ikke klage. Den er litt laus i fisken (fintfølende), og jeg har til tider problemer med å fokusere skikkelig. Det kan nok også ha sammenheng med synet, men det snakker vi ikke om. 8o)

Så godt som all optikk i Pentax-klassen kan benyttes og hvis du leser litt i DP Review forumet (dpreview.com) for Pentax SLR, så ser du fort at "ekstra" gode bilder har mye med linsen å gjøre. - Noen drar det vel langt, men det er noe i det.

Vet at de ihvertfall har Nikon D70s og Pentax *istDS der. Har egentlig tatt Canon EOS 350D ut av valgmulighetene, da jeg har følelsen av at dette kanskje ikke er det rette for meg.

Jeg har lekt litt med 350'en, og fant ikke helt instillinger og menyene til å være slik jeg liker (er vant med), så det føltest som et "rart/begrenset" kamera for meg. Når jeg var ferdig med mine 2 måneder med research stod det mellom D50/D50S og *ist'en. Til slutt valgte jeg sistenevnte og har vokst med det og lært meg å kjenne kameraet. Nå er vi gode venner og jeg har etter hvert fått mange flotte bilder ut av det - med kit-linsa.

Nå hører det med til historien at jeg er blitt glad i RAW-formatet, og er en "hyler" på etterbehandling. :p

Lenke til kommentar
I dag prøvde jeg meg litt på Pentax *istDS, og jeg synes det er utrolig digg kamera. Det er godt å holde, tar bilder i greie hastigheter (etter hva jeg har erfart) og har mange objektiver som er kompitable.

Du nevnte kit-linsa såvidt jeg husker. Den er jeg til tider ikke helt fornøyd med, men prisen tatt i betraktning kan jeg egentlig ikke klage. Den er litt laus i fisken (fintfølende), og jeg har til tider problemer med å fokusere skikkelig. Det kan nok også ha sammenheng med synet, men det snakker vi ikke om. 8o)

Så godt som all optikk i Pentax-klassen kan benyttes og hvis du leser litt i DP Review forumet (dpreview.com) for Pentax SLR, så ser du fort at "ekstra" gode bilder har mye med linsen å gjøre. - Noen drar det vel langt, men det er noe i det.

Vet at de ihvertfall har Nikon D70s og Pentax *istDS der. Har egentlig tatt Canon EOS 350D ut av valgmulighetene, da jeg har følelsen av at dette kanskje ikke er det rette for meg.

Jeg har lekt litt med 350'en, og fant ikke helt instillinger og menyene til å være slik jeg liker (er vant med), så det føltest som et "rart/begrenset" kamera for meg. Når jeg var ferdig med mine 2 måneder med research stod det mellom D50/D50S og *ist'en. Til slutt valgte jeg sistenevnte og har vokst med det og lært meg å kjenne kameraet. Nå er vi gode venner og jeg har etter hvert fått mange flotte bilder ut av det - med kit-linsa.

Nå hører det med til historien at jeg er blitt glad i RAW-formatet, og er en "hyler" på etterbehandling. :p

5570359[/snapback]

I dag prøvde jeg 350D. Wow. Beklager, til dere hardcore Nikon og Pentax fans, men dette kameraet synes jeg var fantastisk godt å bruke, særlig for meg som da er amatør uten så mye peiling på ting. Autofokusen var sabla rask (foretrekker allikevel manuell fokus), og man kunne ta bilder i en herlig hastighet.

Lenke til kommentar
Merkelig, jeg som trodde at vi kjøpte DSLR nettopp for å kunne bytte optikk også brukes altså kit objektivet som argument for hvilket hus man skal velge..

5569618[/snapback]

Selvfølgelig er bytte av optikk noe av det viktigste med et DSLR. Men fakta er at en veldig stor andel av kundene kjøper et kit - og kanskje en zoom eller en vidvinkel senere - mange gjør ikke det engang. Men de fleste ender opp med å beholde 'standardlinsen' som følger med kameraet og unngår i det lengste å bytte den ut.

Det er ikke tvil om at 18-70'en som følger med Nikon D70s er overlegen alt som finnes av kit med hus/linse i om lag samme prisklasse i dag.

Men en ting som er litt viktig (og ikke nevnt hittil?) er også å tenke på muligheten man har til å byttelåne utstyr med folk som er på samme plattform.

Jeg har selv et Nikon D70s med 18-70mm, 70-300mm og en Sigma 105mm macro og har da mulighet til å byttelåne linser med en kamerat som har en D70 med 18-70mm, 10-20mm vidvinkel og en 50-500mm zoom. Hvis jeg var på enn annen plattform en han ville jeg med andre ord hatt mindre å velge mellom (hvis jeg da ikke skulle svidd av 10.000+ selv for å eie de linsene jeg nå med litt planlegging kan låne istedet...)

Endret av Doogle
Lenke til kommentar
I dag prøvde jeg 350D. Wow. Beklager, til dere hardcore Nikon og Pentax fans, men dette kameraet synes jeg var fantastisk godt å bruke, særlig for meg som da er amatør uten så mye peiling på ting. Autofokusen var sabla rask (foretrekker allikevel manuell fokus), og man kunne ta bilder i en herlig hastighet.

5574689[/snapback]

For min del er det et like godt valg som noen, som jeg tidligere har nevnt. Har du budsjett for det, så kjøper du hus med en bedre zoom.

Jeg kan neppe kalles hardcore fan av noe merke, siden jeg anbefaler Pentax, men foretrekker Canon dSLR, Nikon aSLR, samt bruker Rolleiflex, Zorky og Kiev analoge aparater :D . Kanskje jeg er den minst merkeopphengte brukeren av forumet, men kanskje du ikke siktet til meg :hmm:

Edit: Når jeg gir råd, forsøker jeg å fjerne min egen person og egne preferanser fra mine konklusjoner. Best søker kan neppe kalles en personlig preferanse, fordi hvem ønsker ikke det? Det eneste jeg ikke er i stand til å mene noe om, er feel-good følelsen. Ellers bør du huske på at siden dette er ditt første dSLR, vet du lite om hvordan det er å holde et kamera skikkelig. Maaaange amatører holder kamera sitt krøkkete, men det finnes tommelfingerregler for hvordan et kamera skal holdes, for best mulig bilder under vanskelige forhold.

Sats likevel på hva som føles riktig for deg :thumbup:

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
I dag prøvde jeg 350D. Wow. Beklager, til dere hardcore Nikon og Pentax fans, men dette kameraet synes jeg var fantastisk godt å bruke, særlig for meg som da er amatør uten så mye peiling på ting.

Nettopp derfor jeg anbefaler folk å prøve kamera før de kjøper. 350D føltes best for deg av de tre du har vurdert, og da kjøper du det. Basta :thumbup:

Lenke til kommentar

5574689[/snapback]

Ingen ting å beklage! :) Alle disse kameraene er rett og slett veldig gode, teknisk sett er de "bra nok". Hvis en prøver dem ett for ett i en tilnærma brukssituasjon, kan en også få følelse med hva de (små) forskjellene dem i mellom betyr i praksis. Sida kitobjektivene varierer ganske mye i kvalitet, kan det være en fordel å teste dem med et annet objektiv i tillegg, f.eks 50/1.8 eller 85/1.8. Kan iallfall love at min D50 er et helt annet kamera med 85/1.8 enn med 18-55-kitobjektivet. Fordi daglig-objektivet er en veldig viktig del av utrustningen, bør en vurdere dyrere alternativer til de billigste kitobjektivene hvis en skal fotografere mye, og ikke veit sikkert at en vil bruke andre objektiver mest (f.eks 70-200 til sport). Ikke minst vil veldig mange kunne ha glede av objektiver (eller kamerahus...) med bildestabilisator.

Lenke til kommentar
Uansett vil jeg tro at brukervennligheten går på tilvennignsfaktor. Man venner seg vel til kameraet man har...?

5576520[/snapback]

Absolutt ja! Men samtidig er det forskjell på folk, og på arbeidsvaner. En bekjent av meg foretrekker faktisk Nikons D100 til vanlig pressejobbing, han bruker bare D2H (som er mye mer "avansert", og som jeg trolig ville brukt til det meste) til action. (Og privat bruker han Canon...:))

Og som ytterligere en faktor kommer at ulike kamerahus og objektiver kan stå mer eller mindre godt til hverandre. Dette kan gå både på bildekvalitet og ergonomiske ting som autofokusens virkemåte.

Lenke til kommentar

Ser det er endel fokus på kit optikk her. Da er jo dobbelkitten til olympus e-500 med 14-45 og 40-150 til 7000,- helt uslålig. Vet ikke hvor godt du kjenner til viktigheten av lysstyrken på objetiver, Marley, men siden oly har en cropfaktor på x2 blir teleobjektivet på 80-300mm med f 3,5 ved 80 og f 4,5 ved 300mm.

Sjekk ut i produktguiden hva et liknende objektiv vil koste fra canon og nikon! Skarpheten er også råbra iforhold til pris(testet av bladet fotografi).

Minuset med olympussystemet er svake iso-prestasjoner ved 1600 (der er uansett ikke nikon D70s særlig bra), men objekitvene er råbillige og bra sammenliknet med nikon og canon.

Skal man kjøpe de 2 objektivene i kitten løst, koster de 4000, så bedre pakke finnes ikke!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...