dsf2805 Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 hvilket fotopapir printer godt med en canon ip5200, laver et godt resultat og hvilke typer papir er dårlige til ip5200? Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Dette er jeg også interessert i å vite. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Canon Photo Paper Pro. Lenke til kommentar
mixax Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Jeg har testet både 5200 som min far har kjøpt og 8500 som jeg selv har kjøpt. Test ut den som heter SG-101. Veldig bra i forhold til pris. Ikke så mye glans som PR-101, men meget bra detaljer og farger. Dessuten mye billigere enn den litt for dyre PR-101. Ikke store forskjellen mellom PP101 og PR101. Alle orginale Canon. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 hvilket fotopapir printer godt med en canon ip5200, laver et godt resultat og hvilke typer papir er dårlige til ip5200? 5562845[/snapback] Prøv Rema 1000. Der har jeg har kjøpt "Printasia Photo glossy paper" som er laget av anerkjente ILFORD. Papiret er på 238g/m2 og koster kr 55 for 20 ark. Jeg kjente igjen ILFORD fra en gang jeg var innom avisproduksjon og tok derfor sjansen til tross for at det var på Rema 1000. Har ikke angret en dag. Det er meget bra papir. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Var det en av de siste dagene? Det virker nesten for godt til å være sant, fordi jeg regner med at Ilford lager gode papirer, siden de har spisskompetanse på fotopapir. Lenke til kommentar
melixi Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Canon skrivere skal helst ha canon papir, dette er fordi driver oppsettet til skriverne er skreddersydd papiret. Dette går både på frekvensverdien til skriverne, altså hastigheten og mengde blekk skriverhodet leverer. Dette har gjort seg mer gjeldene i den siste tiden da skriverne nå leverer hastigheter mot 36 sek på en 10'15 utskrift og dråpestr er på 1 pikoliter. Problemet til uorginalt papir er at det ikke er i stand til å suge til seg blekkmengden som kommer på så kort tid. Dess dyrere papir dess større blekkforbruk: Skriverne bruker mer blekk på det dyreste papiret, dette gjør at fargemetningen økes i utskriften og at overgangen i fargene blir mer detaljrik. Hastigheten er den samme fordi det beste papiret har et lag under glossycoatingen som suger blekket ned til basestrukturen av papiret.Dette er hovedgrunnen til at pro papiret er såpass mye dyrere enn de andre sortene. Hva angår SG papiret er jeg helt enig i at dette leverer et fremdragende resultat, (vær på utkikk etter bundler med dette papiret, har hørt at det selgs 2 for 1 visse steder) Photo paper plus glossy er et papir som ligger midt i mellom SG og pro, dette kan være et fint alternativ for de som syntes pro blir litt mye glossy og litt dyrt. Det finnes også matt papir som er veldig billig, her leveres pakken med 50 ark (a4 str) eksempelvis sort hvitt utskrifter er gnistrende på dette papiret. Til dere som skriver ut en del sort hvitt kan jeg nevne at det er vesentlig at dere definerer gråtoneutskrit i driver menyen, da vil skriveren isolere seg til bruken av de to sorte patronene i skriveren og man vil unngå det uheldige grønne stikket i bildet man vil få hvis man ikke foretar dette valget. enjoy Lenke til kommentar
dsf2805 Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 hvorfor kan man nu ikke få 10X15 papir mere end som 20 stk's pakker........eller hvor kan man evt få 100 stk's pakker eller 50?? Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg har brukt endel Canon GP-401 til 10x15 foto på min MP-800. Dette papiret er litt tynnere (190g) enn de dyrere typene, men fungerer greit til hverdagsbruk og i dette formatet. I A4 format blir GP-401 litt for "slaskete" og der foretrekker jeg PP-101 fremfor PRO. GP-401 har jeg kjøpt i pakker av 50 ark, og noen ganger som som "kjøp to betal for en" pakker med 100 ark. Lenke til kommentar
melixi Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 hvorfor kan man nu ikke få 10X15 papir mere end som 20 stk's pakker........eller hvor kan man evt få 100 stk's pakker eller 50?? 5571867[/snapback] binders har en del slike bundler Lenke til kommentar
eXa Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Hei igjen Til bla PMnormal; Ilford papiret vet jeg at min REMA 1000 butikk har fortsatt. Jeg kan ikke så mye om printere som mexili, så jeg kan si noe om dråpestørrelse og forbruk av blekk på dette papiret. vet bare at resultatet er bra. Jeg har også anbefalt dette papiret til flere, og de har faktisk kommet tilbake å takket for tipset og sagt seg enig i at det var veldig bra. Lenke til kommentar
meeko Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Ta en titt på Canons nye "billig"-papir Canon Papir Photo GP-501 GP-501 er et helt nytt medium fra Canon som supplerer Glossy produktlinjen. Produktet erstatter ikke eksisterende produkter men vil selges parallellt med andre mediumkvaliteter. GP-501 har en pris som gjør det ideelt for daglig bruk og til alle typer utskrifter. Kvalitetsmessig posisjoneres GP-501 mellom GP-401 og HR-101N. Sist jeg sjekket på elkjøp, kostet disse papirene: 249 for 100stk A4 149 for 100stk 10x15 Ikke sikkert disse prisene gjelder enda, og man finner helt sikkert papiret billigere andre plasser Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Hei igjen Til bla PMnormal; Ilford papiret vet jeg at min REMA 1000 butikk har fortsatt. Jeg kan ikke så mye om printere som mexili, så jeg kan si noe om dråpestørrelse og forbruk av blekk på dette papiret. vet bare at resultatet er bra. Jeg har også anbefalt dette papiret til flere, og de har faktisk kommet tilbake å takket for tipset og sagt seg enig i at det var veldig bra. 5594386[/snapback] Takk. Skal sjekke med en velassortert Rema-butikk i mitt distrikt. Lenke til kommentar
dsf2805 Skrevet 13. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2006 synes rigtig godt om canon's PR101 men ja et godt alternativ til det, vægten på papiret er jeg næsten ligeglad med bare billedet er godt/skarpt og blankt! og det skal næsten også været canon's eget, GP501 lyder interassant...... Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 18. februar 2006 Del Skrevet 18. februar 2006 Bruker Photo Paper Plus Glossy til min 5200R, utrolig god kvalitet på utskriftene, men papiret er dyrt . Lenke til kommentar
bjornar83 Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 har nettopp kjøpt en canon mp500 og fikk med 5 stk Photo Paper Pro ark. Disse virker som de er omtrent samme kvalitet som du får når du fremkaller bildene dine i en fotobutikk. Men det koster altså 5 kr pr stk, i tillegg til mye blekk! Er dette verdt pengene da?? En får jo tak i billigere papir, men mitt inntrykk er at det er billigere og minst like bra å fremkalle bildene i en butikk. Fordelen med å ha en printer er at man kan skrive ut bildene hjemme dersom det bare er noen få. Rett meg hvis jeg tar feil, har foreløpig bare skrevet ut et bilde, og ble veldig fornøyd med resultatet!! Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 20. februar 2006 Del Skrevet 20. februar 2006 Så lenge man skriver ut i 10x15 vil det stort sett alltid være billigere å "fremkalle" i en fotobutikk fremfor å skrive ut. I allefall så lenge det er et visst antall bilder det dreier seg om. Dette fordi det er i dette formatet fotobutikkene har de store volumene. Derfor vil hjemmeutskrift av 10x15 kun være et supplement til fotobutikk i tilfeller der man ønsker bildet umiddelbart eller der hvor man vil ha 100% på kontroll over bildebehandlingen fra A til Å. Noe som ikke er et helt uvesentlig argument. Når det gjelder A5 og A4 utskrifter er historien en helt annen, her koster det dyrt å "fremkalle" hos en fotobutikk, mens utskriften fra printeren totalt sett vil bli vesentlig rimligere. Lenke til kommentar
bjornar83 Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 OK. Har nettopp vært og kjøpt canon glossy photo paper i A4. Kvaliteten virker meget bra. Ser ikke mye forskjell mellom glossy (ikke plus) og pro. Er det noen som vet "hvordan" de skriver ut bildene i en fotobutikk? Blir det bedre? Etter kvaliteten på det bildet jeg skrev ut i 10x15 kan jeg ikke se noen forskjell. Så hvis det blir like bra på glossypapiret er det jo fullt mulig å skrive ut også store bilder som skal opp på veggen, uten at noen kommer og spør deg om du har skrevet det ut selv. Selgeren jeg snakket med hadde skrevet ut bryllupsbildene sine selv!! Enig i at det er praktisk bedre å skrive ut selv. Det koster jo mer dersom du vil ha bildene innen en time. Med MP500 får du et bilde i 10x15 med fineste instilling på 80 sek. Med andre ord kan det være helt greit å skrive ut 20-30 bilder selv, med mindre en ikke bryr seg om å vente et par dager. Noen som vet om forbruket av blekk går opp eller ned dersom en endrer på utskriftskvaliteten innenfor samme arktype (fint, standard, hurtig)? Blir en del finere på den beste. Slipper stripene som kommer særlig på sort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå