Gå til innhold

Look papa, no tooth!

PMnormal

Anbefalte innlegg

For å ta en pause fra min sakrale serie bidrar jeg i dag med et bilde av guttungen igjen. Regn med at jeg vender tilbake til kirkene mine igjen, men dere trenge vel en pause fra misjoneringen min :tease:

Dette er tatt for en uke siden. Guttungen har mistet sin første tann, og er ikke rent lite stolt over det. Downsizet bildet for å sende en mail til moren, men jeg kan jo like godt vise det til dere også. 20D med 50mm. Iso 800, 1/100s og f/2,8. Slo av lyset på badet og brukte kun det naturlige lyset som kom inn vinduet over til venstre.

Denne gang har jeg fjernet en del støy i konverteringen. Jeg lurer på om det er litt vel glatt etter den behandlingen (synes selv jeg var litt tung på labben).

post-76334-1139252463_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, stoltheten over å ha mistet sin første tann er ikke liten hos de fleste barn, undertegnede inkludert.

Det var et stilig portrett. Fin belysning var det også. Støyfjerningen kan jeg ikke si så mye om, har ikke sett originalbildet, men syns ikke det var veldig glatt.

Lenke til kommentar

Jeg likte også veldig godt bildet, fint uttrykk på gutten.

Om jeg skulle sette fingeren på noe, så syns jeg linjen mellom badekaret og flisene som krysser rett i overkant av ørene på gutten kan virke forstyrrende. Jeg ville også forskjøvet litt høyre eller venstre, men ikke nødvendigvis mye.

Men som jeg har skjønt er ikke du noen fan av det gyldne snitt, og jeg er ingen fan av "skolefoto".

Men pent bilde, forstørr, inn i ramme, til slektninger og venner og opp på veggen med det.

Lenke til kommentar
...

Men som jeg har skjønt er ikke du noen fan av det gyldne snitt, og jeg er ingen fan av "skolefoto".

Men pent bilde, forstørr, inn i ramme, til slektninger og venner og opp på veggen med det.

5569439[/snapback]

Du har forstått meg. Den slags dilletanteri er jeg ferdig med for mange år siden, og det finnes andre tommelfingerregler for komposisjon. For eksempel hadde fiskebildet i en annen tråd en flott L-komposisjon. Likevel begynte flere å mase om det gyldne snitt. Der hadde fotografen valgt en annen komposisjonsløsning, som er like klassisk som det gyldne snitt, så ser ikke folk det. Til alle dere som maser om det gyldne snitt: Les lenger enn til side tre i kunstteoriboken deres. Da vil dere finne ut at det finnes flere regler for komposisjon. Dessuten skal ikke det sentrale midtpunktet i et bilde utgjøre det gyldne snitt, men hele bildet til sammen.

Ellers har vel nesten alle skjønt at midtstilling av objektet, og god kontakt mellom meg og den jeg tar bilde av, en av de reglene som utgjør et typisk PMnormal-portrett. Jeg er ikke den eneste portrettfotograf som jobber slik. Det er forskjellen på et bilde med en bildefilosofi bak og en teknisk øvelse.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...