Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

konsekvenser for manglende eu-ok?

Gromle

Anbefalte innlegg

Ja er det noen konsekvenser for å kjøre rundt i en bil som ikke eu-godkjent etter at fristen er gått ut? Annet enn at de tar skiltene ved en eventuell kontroll.

Har en bil som ikke er eu-godkjent, og det blir litt for dyrt i forhold til alderen på bilen å få den godkjent. Så kommer til å suse rundt i den til jeg finner meg en ny bil, noe som er uvisst når skjer.

Så risikerer jeg noe ved å gjøre det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når fristen går ut, får du et brev om at bilen blir begjært avregistrert neste måned (mener jeg det er), og det er det du hører fra Biltilsynet i skriftlig form.

Deretter får politiet i din kommune en liste over biler der bilen din er nevnt, hvor det står at de kan ta skiltene dine, uavhengig av hvor bilen står.

Jeg vil ikke anbefale deg å kjøre med bilen, da du faktisk ikke har lov til å kjøre med den. Det er sikkert dyrt, men det kan blir dyrere om det skjer noe. Om du krasjer med ettellerannet (f.eks en bil eller en person), så er det ikke sikkert forsikringsselskapet kommer springene med erstatning, for å si det slik.. :)

Det blir omtrent det samma som å kjøre uten skilter egentlig, for dem skulle vært innlevert/inndratt.

Så ja, du risikerer noe. Sannsynligheten for at det går greit er vel tilstede, men det er vel ikke akkurat å anbefale å gamble på det..? :) Det er eiers ansvar å sørge for at bilen er i forskriftsmessig stand (dvs i praksis og på papiret).

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Deretter får politiet i din kommune en liste over biler der bilen din er nevnt, hvor det står at de kan ta skiltene dine, uavhengig av hvor bilen står.

5563138[/snapback]

Det er ikke helt sånn det fungerer. Når fristen er ute, og avskiltingsbegjæring er utstedt, legges dette inn som en opplysning i politiets database (autosys ?). Altså det sendes IKKE en liste til politiet i din kommune (hvis så var tilfelle, kan man da slippe avskilting ved å bare kjøre i andre kommuner? Høh!). Det vil si at HVIS de sjekker bilen din på dataen blir den avskiltet. Men det er ikke alltid polititjenestemannen ved en politikontroll ber om en sjekk av registreringsnummer, hvis førerkort, vognkort og været stemmer.

Lenke til kommentar

Jeg mener at politiet får beskjed om biler det har gått ut begjæring på, nettopp fordi skiltene skal (bør vertfall) hentes.

Hvordan dette i praksis går for seg vet jeg ikke 100%, men at de får beskjed, er vertfall det jeg har fått beskjed om hos de som jobber hos Biltilsynet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...