Torehs Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Hallo! Sammen har jeg og et par andre kamerater satt opp en wiki som kan brukes i skolesammenheng, Skolewiki. Skolewiki er en nettside hvor alle kan legge inn og redigere artikler. Vi legger inn skolerelaterte ting som regler, formler, tips og fakta som ligger på skolenivå. Den orginale Wikipedia.org begynner etter vært å få lange artikler på høyt nivå og vi har derfor laget en wiki som lages av og for elever. Vi benytter oss av programvaren Mediawiki som ogå Wikipedia.org kjører. Skolewiki skal på ingen måte være en konkurrent til Wikipedia, men heller en wiki med skolerelaterte fakta. Vi prøver ikke å lage et nettleksikon, men en nettside som fungerer som en slags regelbok. Adressen er: http://skolewiki.no Foreløpig har vi litt lite innhold og få artikler. Derfor håper vi at noen vil komme med tilbakemeldinger på prosjektet og at noen kanskje kan hjelpe til med å legge inn flere sider. - Tore Endret 6. februar 2006 av Torehs Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Siden jeg går på samme skole får jeg vel kaste inn en liten kommentar -Det finnes mer enn bare allmennfag på videregående, hadde vært kjekt å kunne fått de og inn i wikien på en eller annen smart måte. -Kan det være en ide med kategori/sider for mer generell info, og ikke bare om skolefag? -Hva med fag utenfor VGS nivået? Vi har jo både ungd/høyskoler Lenke til kommentar
Torehs Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 Siden jeg går på samme skole får jeg vel kaste inn en liten kommentar -Det finnes mer enn bare allmennfag på videregående, hadde vært kjekt å kunne fått de og inn i wikien på en eller annen smart måte. -Kan det være en ide med kategori/sider for mer generell info, og ikke bare om skolefag? -Hva med fag utenfor VGS nivået? Vi har jo både ungd/høyskoler 5563193[/snapback] Hei, du går altså også på Dalane VGS, stilig. - Hva mener du med "en kategori/sider for mer generell info"? Tenker du på generelle skoleting, generelle "datating" eller bare generelt andre ting. Vi har jo allerede en diverse-kategori. - Ja, mulig at vi kan legge inn flere fag. Problemet er at vi ikke vil gape over for mye, men konsentrere oss om aktuelle fag. Vi er jo tross alt bare i oppstartsmodus, men likvel så er det jo lurt å begynne med alle kategorier/fag fra begynnelsen av. Mange kategorier vil kanskje også føre til at det blir vanskeligere å finne fram? Det er også mulig at om vi fokuserer på både ungdomstrinnet, videregående skoler og universitet/høyskoler vil nivået på artiklene bli svært ujevt. Men alle videregående fag er kanskje ikke like aktuelle. Jeg har ikke veldig mye peilig på andre videregående fag/studieretninger, men kan tenke meg at f.eks markedsføring, salg og service og medier/kommunikasjon er mer akktuelt enn mekanisk- og byggfag? Lenke til kommentar
Siq123 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Synes det er et kjempebra tiltak, og at mange kommer til å bruke det. Tror imidlertid det blir litt start problemer, i og med at det ikke er så veldig mange artikler, men når tallet artikler stiger og hvis nivået på dem er bra, tror (håper) jeg at mange fler vil "gidde" å legge inn deres arbeid. :-) Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Veit dere om det stedet her? http://simple.wikipedia.org/wiki/Main_Page Lenke til kommentar
Sporhunden Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Veit dere om det stedet her? http://simple.wikipedia.org/wiki/Main_Page 5569636[/snapback] Denne siden som du henviser til gjenspeiler jo ikke "ånden" til skolewiki i det hele tatt. Det er en alternativ wikipedia som står på lettfattelig engelsk, og selv om det er kategorier som gjenspeiler mange av fagene, så vil det ikke kunne dekke opp om det norske undervisningspensumet, som jo er en av hensiktene med Skolewiki. Endret 7. februar 2006 av Sporhunden Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Hm, wikipedia = alt Skolepensum > alt? Lenke til kommentar
Torehs Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Hm, wikipedia = alt Skolepensum > alt? 5569930[/snapback] Tja... Jeg er ikke helt enig med deg. Hvis du sammenligner pensum med alle artiklene på Wikipedia.org, vil du fort finne ut at en stor andel av artiklene på Wikipedia er langt fra skolepensum. Vi lager ikke en ny konkurrent til Wikipedia, vi lager på en måte en regelbok som omhandler skolepensum (altså det vi skal lære på skolen). Vi mener ikke at skolepensum er større enn alt. Forresten så er Simple Wikipedia på engelsk og det er ikke Skolewiki. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Wikiversity har vel det meste du lurer på. Deriblandt for eksempel School of mathematics hvor man igjen eksempelvis kan finne Maths Basics. For den yngre garde kan sikkert Wikijunior benyttes. Om wikiversity/wikijunior ikke finnes på norsk er det isåfall et dårlig argument, siden nettopp poenget er at man skal basere dette på frivillig innsats. Frivillig innsats på en nyoppstarted nettside, eller frivillig innsats på en allerede etablert nettside hvor man har et stort støtteapparat i ryggen (wiki commons, wikimedia ) : Hva velger man ? På det allerede eksisterende wiki-nettverket har man også tilgang til et dyre- og plante-arts-kompendium (fant ikke noe bedre ord), flere gratis bøker, samt et enormt leksikon. Er det ikke da å foretrekke å videreutvikle dette fremfor å starte noe nytt på bar bakke? Formelsamlinger og regelbøker finnes det allerede i hopetall på nett og i bokhandelen, og enkelte er mer avanserte, dog lettfattelige enn du kan drømme om (se f.eks. på noen av sidene under http://wolfram.com ), mens andre er på norsk og for et mer grunnleggende nivå (matematikk.net f.eks. ?) Endret 8. februar 2006 av Zethyr Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg er enig med Zethyr, dere kan jo starte Wikiversity og denslags på norsk? Videre: Hvordan holder dere styr på hva som er pensum og ikke? Har dere en liste tilgjengelig på skolewikien? Lenke til kommentar
Torehs Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2006 Wikiversity har vel det meste du lurer på. Deriblandt for eksempel School of mathematics hvor man igjen eksempelvis kan finne Maths Basics. For den yngre garde kan sikkert Wikijunior benyttes. Om wikiversity/wikijunior ikke finnes på norsk er det isåfall et dårlig argument, siden nettopp poenget er at man skal basere dette på frivillig innsats. Frivillig innsats på en nyoppstarted nettside, eller frivillig innsats på en allerede etablert nettside hvor man har et stort støtteapparat i ryggen (wiki commons, wikimedia ) : Hva velger man ? På det allerede eksisterende wiki-nettverket har man også tilgang til et dyre- og plante-arts-kompendium (fant ikke noe bedre ord), flere gratis bøker, samt et enormt leksikon. Er det ikke da å foretrekke å videreutvikle dette fremfor å starte noe nytt på bar bakke? Formelsamlinger og regelbøker finnes det allerede i hopetall på nett og i bokhandelen, og enkelte er mer avanserte, dog lettfattelige enn du kan drømme om (se f.eks. på noen av sidene under http://wolfram.com ), mens andre er på norsk og for et mer grunnleggende nivå (matematikk.net f.eks. ?) 5572422[/snapback] Hovedtanken bak Skolewiki er å lage en lett forståelig nettside hvor alt er samlet på en plass. Grunnen til at Skolewiki er på norsk er at det skal være lett å lese, lett å forstå og lett å legge inn nytt stoff. Vi har vurdert å lage en norsk versjon av Wikiversity eller Wikijunior, men har funnet ut at vi ikke vil dette på grunn av at da vil vi forholde oss til bestemte regler og vi får mindre frihet. Jeg (vi) mener også at for "normale" elever, vil det være for avansert å lete gjennom Wikiversity, Wikijunior, Wolfram etc. for å finne informasjon om akkurat en ting. Ingen av oss som står bak Skolewiki hadde hørt om noen av disse lenkene. Vi mener derfor at det vil være lettere for elever (og lærere) å finne informsjon på Skolewiki hvor alt er samlet på en side som er norsk. Jeg er enig med Zethyr, dere kan jo starte Wikiversity og denslags på norsk? Videre: Hvordan holder dere styr på hva som er pensum og ikke? Har dere en liste tilgjengelig på skolewikien? 5574743[/snapback] Nei, vi har ingen pensumliste liggende på Skolewiki. Hovedsaklig skal innholdet på Skolewiki omhandle skolepensum for ungdomsskolen og den videregående skolen. En grei hovedregel er at det man lærer på skolen (og temaer som er relevant til dette), kan man legge på Skolewiki. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Først av alt vil jeg si at det er kjempeflott at noen tar initiativet til å lage noe likt på norsk Så over til kritikken: Jeg sliter litt med å forstå hvordan man skal gjøre det så mye lettere å finne frem på skolewiki enn på f.eks. wikijunior. Samtidig så sliter jeg med å skjønne forskjellen i hvilket pensum dere skal inkludere på skolewiki, og hva som passer på wikijunior (eller etter hvert på wikiversity). Jeg bare synes det virker litt tungvint å ha en ekstra side, med samme formål og nytteverdi, uten noen særlig grunn. Å reklamere for skolewiki kontra wikijunior og wikiversity er vel omtrent akkurat like lett/vanskelig, men ved å velge det siste kan man utnytte en liten del av de store summene frivillige bidrar med til wikimedia hvert år. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Dette ser bra ut gutter! Jeg skal se om jeg får tid til å sette meg ned og lage noen forslag til nye artikler i f.eks. Fysikk og Norsk, men de blir i så fall skrevet på Bokmål Da er det vel bare å PM'e de til deg da? Lenke til kommentar
Torehs Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Dette ser bra ut gutter! Jeg skal se om jeg får tid til å sette meg ned og lage noen forslag til nye artikler i f.eks. Fysikk og Norsk, men de blir i så fall skrevet på Bokmål Da er det vel bare å PM'e de til deg da? 5612790[/snapback] Du trenger i grunne ikke det. Skolewiki benytter seg av samme programvare som Wikipedia.org. Det vil si at alle kan redigere og legge inn nye artikler helt uten videre. Her er det bare å kjøre i vei. Men vi vil likevel anbefale deg å registrere deg slik at vi kan se hvem som gjør hva og har litt kontroll. Registreringen er svært enkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå