Gå til innhold

chieftec led...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

M`kululu skrev (2002-09-16 15:42):

noen som har byttet ledsa i chieftecen sin og kan fortelle meg hvor de kjøpte disse? (helst uten å modde noe ,bare stappe den i kabbisen og feste ledninger...)

Tror Clas Olhson er et tips... kjøp en led og test, hvis den ikke lyser har den feil specs.

Hvis du vil vite om specs på dioden som sitter der idag så tar du et multimeter og måler spenningen over led'en. Er denne saklig liten (rundt 1,5-2V) så trenger du bare finne en annen led med ca samme specs, hvis spenningen er høyere, opp mot 5 volt, må du ha en diode og motstand i serie, eller så vil du brenne opp dioden.

Er ganske enkelt å regne på hvor stor motstanden skal være. En diode skal ha ca 30mA for å lyse maks, så da tar du:

((Spenning ut fra hovedkort) - (spenning over diode))/30mA = så stor motstand du trenger.

Det pleier å holde lenge med en motstand som tåler 0,25W.

Lenke til kommentar

Jeg har bytta leds på mitt chieftec.. det er ikke noe klipp og lodde eller noe slikt på chieftec.. diodene sitter nemmelig i kontakter. Er bare til å klippe til beina på ledsen litt.

Jeg kjøpte leds på elfa.se og det er desidert det beste. Microplex har ikke 3mm leds og clas olhson har så lite utvalg.

Strøm fra hovedkort til led er 3.5 volt så dere vet det.

[ Denne Melding var redigert av: fUsiOn på 2002-09-16 17:27 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...