Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre med naboen?

the_fire

Anbefalte innlegg

Fredrikrb, mener du at man skal gå klar alle tomtegrenser? Da hadde det jo vært umulig å komme seg frem her i landet... Bare for å komme frem til mitt eget hus må jeg kjøre på privat vei, noe som eieren ikke har lov til å nekte meg siden det er eneste fremkomstvei. Det eneste han kan kreve er at vi er med å betaler utgifter til vedlikehold av veien.

5563128[/snapback]

Neinei, men det ser ut som grensa går akkurat der trådstarter trasker. Om trådstarter går utenfor tomegrensene har naboen ingenting han skulle ha sagt, vil jeg tro. (se de tynne røde strekene på bildet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fredrikrb, mener du at man skal gå klar alle tomtegrenser? Da hadde det jo vært umulig å komme seg frem her i landet... Bare for å komme frem til mitt eget hus må jeg kjøre på privat vei, noe som eieren ikke har lov til å nekte meg siden det er eneste fremkomstvei. Det eneste han kan kreve er at vi er med å betaler utgifter til vedlikehold av veien.

5563128[/snapback]

Neinei, men det ser ut som grensa går akkurat der trådstarter trasker. Om trådstarter går utenfor tomegrensene har naboen ingenting han skulle ha sagt, vil jeg tro. (se de tynne røde strekene på bildet)

5563195[/snapback]

Ok, da skjønner jeg. Fant noen lover her:

§ 1. Hva som forståes med innmark og utmark.

Som innmark eller like med innmark reknes i denne lov gårdsplass, hustomt, dyrket mark, engslått, kulturbeite og skogplantefelt samt liknende område hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Udyrkede mindre grunnstykker som ligger i dyrket mark eller engslått eller er gjerdet inn sammen med slikt område, reknes også like med innmark. Det samme gjelder område for industrielt eller annet særlig øyemed hvor almenhetens ferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier, bruker eller andre.

Som utmark mener denne lov udyrket mark som etter foregående ledd ikke reknes like med innmark.

§ 3. Ferdsel i innmark

I innmark kan enhver ferdes til fots i den tid marken er frosset eller snølagt, dog ikke i tidsroimmet fra 30. april til 14. oktober. Denne ferdsesrett gjelder likevel ikke på gårdsplass eller hustomt, inngjerdet hage eller park og annet for særskilt øyemed inngjerdet område hvor almenhetens vinterferdsel vil være til utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker.

Eier eller bruker kan - uansett inngjerding forby ferdsel over hage, plantefelt, høstsådd åker og gjenlegg (attlegg) også når marken er frosset eller snølagt, såfremt ferdselen er egnet til å volde nevneverdig skade.

Enkelt og greit tror jeg det er best å følge norsk folkevett og snakke med huseier neste gang han klager på deg og spørre hva problemet med at du går der egentlig er og om du er forstyrrene eller til sjenanse.

Lenke til kommentar

kan forestille meg at fyren er lei om marka hans har blitt gått istykker i over ti år nå :p

Men med mindre han eier hele skogholtet og sånt der så ser egentlig ikke jeg hva du syter over. Men for all del, snakk med fyren, bare det at du går der må jo være greit. Men ikke gå tur med bikkja og sånt der. Er utrolig plagsomt, spesielt om han har husdyr selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...