Gå til innhold

Liste over objekter i verdensrommet?

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om en liste/database over alle kjente objekter i universet?

Vil gjerne vite:

Navn

nåværende posisjon

nåværende fart (og retning)

rotasjonshastighet

radius

masse

eventuelt objekt det går i bane rundt

avstand fra objektet det går i bane rundt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5561616[/snapback]

Hehe, den lista ville blitt svært(!) omfattende. Gidder ikke prøve å gjette hvor mange kjente objekter som finns ute der. Bare Melekeveien inneholder mellom 200 og 400 milliarder stjerner(som er oppdaget), så hele universet er vel å ta litt i syns jeg...

Lenke til kommentar

5561616[/snapback]

Hehe, den lista ville blitt svært(!) omfattende. Gidder ikke prøve å gjette hvor mange kjente objekter som finns ute der. Bare Melekeveien inneholder mellom 200 og 400 milliarder stjerner(som er oppdaget), så hele universet er vel å ta litt i syns jeg...

5562155[/snapback]

Vi har ikke oppdaget mellom 200 og 400 milliarder stjerner i Melkeveien.

Vi har anslått at det er mellom 100 og 200 milliarder stjerner...

Hva skal du egentlig med den lista?

Endret av eivind lunder
Lenke til kommentar
The Milky Way is the galaxy which is the home of our Solar System together with at least 200 billion other stars (more recent estimates have given numbers around 400 billion) and their planets, and thousands of clusters and nebulae...

Ok, jeg ordla meg feil når jeg sa oppdaget, men tallene er jeg ganske sikre på...

Lenke til kommentar

5562823[/snapback]

Plotte inn data i et Java program jeg lager, og fly litt rundt i verdensrommet :) Har slengt inn solsystemet vårt fra wikipedia hittil og fått det til å funke. Nå trenger jeg bare en digital liste å parse inn i systemet så jeg får fylt på litt... Er ikke som om jeg "må" ha den, men hadde vært gøy :)

(Er kun 2D-simulator i øyeblikket da så får se hva jeg gjør med det... 3D blir litt for avansert (og tidkrevende?) for min del...)

Edit: Hmm. ser at Celestia er nettopp en romsimulator. Men jeg vil fortsatt lage min egen :roll: .

Edit2: yay, oppdaget at Celestia er opensource. da virker det mer interessant igjen!

Endret av Pion
Lenke til kommentar

5562823[/snapback]

Plotte inn data i et Java program jeg lager, og fly litt rundt i verdensrommet :) Har slengt inn solsystemet vårt fra wikipedia hittil og fått det til å funke. Nå trenger jeg bare en digital liste å parse inn i systemet så jeg får fylt på litt... Er ikke som om jeg "må" ha den, men hadde vært gøy :)

(Er kun 2D-simulator i øyeblikket da så får se hva jeg gjør med det... 3D blir litt for avansert (og tidkrevende?) for min del...)

Edit: Hmm. ser at Celestia er nettopp en romsimulator. Men jeg vil fortsatt lage min egen :roll: .

Edit2: yay, oppdaget at Celestia er opensource. da virker det mer interessant igjen!

5567069[/snapback]

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...