Thlian Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Har en Epson RX425 og når jeg åpner dokumentet mitt i PS så ser bildet helt toppers ut. Men når jeg har skrevet ut bildet så ser det ut som om noen har justert kontrasten opp 50 hakk! Det er så mørkt blitt at en knapt kan se konturer av hva som er på bildet! Hva er det som skjer? Kan da umulig være tilfelle at en må justere bildet veldig lyst bare for å få printet ut. Må finne ut av dette, fotopapir er dyrt Endret 6. februar 2006 av Thlian Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Må finne ut av dette, fotopapir er dyrt Når du eksperimenterer så skriv ut små kopier på forskjellige deler av arket, du får fort plass til 40 testbilder på et ark. Hvis du har rett versjon av Photoshop så kan du plassere hvor bildet havner på arket på preview skjermen. Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 Må finne ut av dette, fotopapir er dyrt Når du eksperimenterer så skriv ut små kopier på forskjellige deler av arket, du får fort plass til 40 testbilder på et ark. Hvis du har rett versjon av Photoshop så kan du plassere hvor bildet havner på arket på preview skjermen. 5561642[/snapback] Eksperimentere? Kan jeg "sette opp" PS til å passe skriveren min? Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Det første du burde gjøre er å sjekke om andre mere "primitive" programmer skriver ut bildene akkurat likt. Hvis de ikke gjør det, men skriver dem ut helt fint, så har du noen innstillinger i PS som du må endre på. Hvis du får samme resultat er det sannsynligvis noe du bør forandre på i skriverinnstillingene. Det er f.eks. fort gjort å få både PS og skriver til å bruke profiler som motvirker og/eller forsterker hverandre slik at resultatet blir elendig. En tredje mulighet er at skjermen din kan være helt feil innstilt, men da burde du se dette på andre bilder som folk legger ut på nettet også.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Har du prøvd å skrive ut i Epson Photoquicker? Jeg erfarte det samme som deg da jeg prøvde å skrive ut med min R200 med fotoprint-funksjonen i Windows. Mulig du eventuelt må passe på at riktig ICC-profil er valgt i PS. Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Ser også at det er veldig store forskjeller på visning av bilder i PS og Windows forhåndsvisning. Bildene blir ganske mye mørkere i forhåndsvisning. Nå har jeg stilt utskriftsinnstillingene i PS slik at det er PS som bestemmer fargene. Men blir ikke noe bedre av den grunn. Ikke finner jeg noe i utskriftsinnstillingene heller hvor jeg kan la et annet program overstyre det skriveren er innstilt på. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Du har sikkert en hel haug med innstillinger i printer-settingsen din, hvor du bl.a. kan stille inn hvordan den skal "oversette" fargene. Hvis du stiller denne inn til å oversette noe som ehlst, og så setter PS eller andre programmer til også å "oversette" når de sender det til printeren, så vil du nødvendigvis ende opp med helt feil sluttresultat. Siden du har PS så har du sikkert også en applet i Control Panel som heter Adobe Gamma, og denne kan også være stilt helt feil. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Les mer om fargeprofiler, etc. her: http://www.photoexpert.epson.co.uk/UK/EXPE...o_icc_page1.htm http://www.ekdahl.org/kurs/ps7_color_manage/ps7_1.htm Det gikk med en del tid før jeg fikk til mitt oppsett. Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Fulgte den photoexpert linken. Ble ganske mye bedre, men kan bli enda bedre, syns fremdeles bildet er for mørkt. Finnes det ingen veiledninger for PS 9.0? Siden den det var relatert til her var PS 6.0! Ikke har Epson printeren min noen valgmuligheter hva "Color management" angår, ikke får jeg valgt .icc profiler eller at en annen software skal "overstyre" printeren.... Endret 7. februar 2006 av Thlian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå