Gå til innhold

Hjelp kjøpte ny harddisk maskina starter tregt :S

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg ny harddisk til Pcen min, men det er et porblem når jeg skal starte dataen. Før jeg satte i Hardisken startet maskina fort, men etter jeg satt i Hardisken så tok det lenger tid, mye lenger tid før den starta. Den stoppa på en svart skjerm så går den videre. Men vis jeg deaktiverer den så går den fort igjen. Aktiverer jeg den så går det fort at.

Litt INFO:

harddisk: Maxter DiamnondMAX plus 160GB

Buffer Size: 8mb

Rotational Speed: 7200 RPM

Det fulte med en cs som jeg har installert som det står:

MaxBLAST 4 Version 4

Jeg har installert alt, men pcen starter tregt.

Noen som vet hva som er feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er SATA-kontrolleren en del av brikkesettet eller på en egen brikke på hovedkortet?

Har du innstallert drivere til hovedkortet? (De inneholder DMA-driveren til harddisken og får den dermed til å jobbe langt raskere)

Har du dobbeltsjekket at DMA faktisk er aktivert?

Har du en mer nøyaktig beskrivelse av når i oppstarten den virker treg?

Lenke til kommentar
Få litt mer specs da..

Hvor mange disker har du fra før? Er det IDE eller S-ata?

5560755[/snapback]

Jeg har 2 disker nå hadde en disk før det vet jeg ikke hva var, men tror det var en IDE er fra Dell pc i hvertfall.

Den Maxtorn er en ATA disk står det

Det er denne disken her: http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/m...ctview=Overview

Endret av pcsuper
Lenke til kommentar
Er SATA-kontrolleren en del av brikkesettet eller på en egen brikke på hovedkortet?

Har du innstallert drivere til hovedkortet? (De inneholder DMA-driveren til harddisken og får den dermed til å jobbe langt raskere)

Har du dobbeltsjekket at DMA faktisk er aktivert?

Har du en mer nøyaktig beskrivelse av når i oppstarten den virker treg?

5560803[/snapback]

Ehhh, jeg vet ikke skjønner ikke alt, men jeg kan prøve og oppdatere hovedkorte nå. Det kommer en sånn Dell tinge der jeg kan trykke F2 elns for å komme inn på en meny og F10 for å komme inn på en anna meny. Etter det blir den svart

Vet ikke helt helt hva SATA-kontrollerren er så kan ikke svare på det.

Jeg vel eller ikke hva DMA er :S

Lenke til kommentar

Du kan laste ned en demo-versjon av Everest Ultimate Edition her:

http://www.lavalys.com/

Så trykker du på Maskinnavn -> Sammendrag og trykker print-screen-tasten på tastaturet. Så åpner du Paint, limer inn bildet og lagrer bildet som .PNG-format. Til slutt lager du et nytt innlegg og bruker vedlegg-funksjonen for å legge inn bildet.

Da får vi litt mer informasjon om PCen og hva som evt. kan gjøres.

Lenke til kommentar

Takk :)

SATA-kontrolleren (brikken som er i andre enden av kabelen som går til den nye harddisken) er en del av brikkesettet. Dermed trengs det ikke noen spesielle drivere og denne gir ikke lengre oppstart-tid før windows booter.

Det du kan gjøre nå er å dobbeltsjekke om DMA faktisk er aktivert. Det gjør du ved å gå inn på systemegenskaper ved å trykke Windows-tasten + Pause/Break-tasten på tastaturet. Bla deg frem som på bildet her og se om det står f.eks DMA mode 6, DMA modus 5 eller f.eks PIO mode 4 eller noe sånt. Hvis det står DMA mode 5 eller 6 er alt OK der, hvis det står PIO-mode ettellerannet så er det noe galt. Da er det sansynligvis driveren til hovedkortet som mangler. Dette regner jeg med finnes på en CD du fikk av Dell sammen med PCen eller at Dell har denne tilgjengelig på nettet.

post-3851-1139238563_thumb.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Har hatt det samme prob.. det som var feil var at orginal disken sto som

"single master" (skal stå som master with slave eller noe sånt), mens den

nye var satt opp riktig som "slave"..

Sjekk jumperene på diskene du..

Endret av taleg
Lenke til kommentar

En ting jeg kom på nå: Hvordan ser flatkabelen til harddisken ut? Er det ca 1mm mellom hver leder eller ca 0,5mm. Det finnes nemlig to ganske lignende kabler og de er stort sett kompatible bortsett fra hastigheten. Den med 40 ledere (ca 1mm mellom hver leder) støtter bare hastigheter opp til 33 MB/s så den bør utelukkende brukes til CD/DVD-brenner mens den andre versjonen, den med 80 ledere og ca 0,5mm mellom hver leder takler 133 MB/s. En slik kabel er absolutt å foretrekke til harddisker.

Av og til blir det kompatibilitetsproblemer av å ha to ting på samme kabel, f.eks en harddisk og en DVD-brenner. Når man oppdager problemer slik du har gjort så kan dette være en årsak. Hvis du har en tilgjengelig kabel så håper jeg at det løser problemet å sette DVD-brenner og harddisk på hver sin kabel.

Lenke til kommentar

OK ,jeg har satt den som master. Den starter like tregt. Men jeg skjønner ikke hva dere helt mener? Jeg måtte kjøpe sånn transformator som går fra S-ATA til IDE eller hva det heter pga at hovedkorte ikke tar vanelige innganger fra hardisken.SE HER for den jeg måtte kjøpe for å få koblet til hovedkorte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...