Gå til innhold

Ustabil performance på laptopen.

Konamixx

Anbefalte innlegg

Har etter jeg har formatert datan hatt problem med at spill hakker, dårlig fps eller hva det nå er. Spill som Wow og Hitman Contracts kan gå helt finfint med fin fps i perioder men så plutselig dropper fps noe helt sykt å det er helt for jævli å spille, så igjen etter 10-15min med ræva framerate så kommer den seg igjen...Har prøvd å sette ned grafikken til ingen nytte. Det virker som disse periodene med dårlig framerate kommer hver gang vifta "girer ned". Har en laptop med intel centrino prossessor, så jeg lurte på om det kan være at cpu'n bare girer ned eller noe. Har før spilt spill som Half life 2 å far cry på grei grafikk settings uten noe som helst problem. Noen som vet hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har etter jeg har formatert datan hatt problem med at spill hakker, dårlig fps eller hva det nå er. Spill som Wow og Hitman Contracts kan gå helt finfint med fin fps i perioder men så plutselig dropper fps noe helt sykt å det er helt for jævli å spille, så igjen etter 10-15min med ræva framerate så kommer den seg igjen...Har prøvd å sette ned grafikken til ingen nytte. Det virker som disse periodene med dårlig framerate kommer hver gang vifta "girer ned". Har en laptop med intel centrino prossessor, så jeg lurte på om det kan være at cpu'n bare girer ned eller noe. Har før spilt spill som Half life 2 å far cry på grei grafikk settings uten noe som helst problem. Noen som vet hva som kan være feil?

5560644[/snapback]

To teorier:

1.) Dynamic Switching på CPU fungerer dårlig, slik at den etter en stund skrur ned på 700Mhz selv om last er på 100%. Har selv et sånt case. Enkel løsning: sørg for at PC'n står på "Max Performance". Hvis du ikke har noen OK programvare, så last ned Notebook Hardware Control, og endre fra "Dynamic Switching" til "Max performance".

2.) Den går varm. Laptoper skrur ned til "lobotomi-modus" over en viss temperatur. Vanligvis er dette over 75 grader (elns.), men det kan være lavere (ned mot 60-65 grader). Styres av BIOS. Hadde det slik på min forrige dell d600. Enkel løsning: skru opp og støvsug kjøleribber og vifter.

I tillegg kan du jo sørge for at Powerplay er skrudd av, hvis du har ATI gpu.

- Trond

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Åkei. Nå har jeg herja å styra på for å finne en løsning på dette problemet. Har tatt av tastaturet og støvsugd rundt vifta, selv om den ikke så ut som den var full av støv. Jeg har innstallert Notebook hardware Control og satt maskina opp til max performance. Har nåfunnet ut at problemet er tempen på CPU. når jeg spiller spill hopper tempen i taket. rett opp til 94 grader, 1 grad under shutdown grensen.

Før har jeg som sagt kunne spilt spill med grei grafikk uten problemer i det hele tatt. Har spilt Guild Wars før uten problemer, og prøvde igjen nå. Spillet hakker urovekkende mye, og tempen spretter i været. Vifta går får full pinne, men etter en stund roer den helt ned selv om tempen enda er 94 grader. Jeg begynner å irritere meg latterlig grønn pga dette nå. Er ingen spill som vil funke ordentlig lenger. Noen som har opplevd det samme? Eller har noen som helst aning på hva dette kan skyldes?

Er det mulig å skru løs vifta å støvsuge under den, eller er det en heller dårlig ide?

Har foresten en Netshop 1557 GLS 1.7 Centrino, 1024mb ram Ati Mobility 9700 128mb. 1 år gammel..

Please help me :(

Lenke til kommentar
Åkei. Nå har jeg herja å styra på for å finne en løsning på dette problemet. Har tatt av tastaturet og støvsugd rundt vifta, selv om den ikke så ut som den var full av støv. Jeg har innstallert Notebook hardware Control og satt maskina opp til max performance. Har nåfunnet ut at problemet er tempen på CPU. når jeg spiller spill hopper tempen i taket. rett opp til 94 grader, 1 grad under shutdown grensen.

Før har jeg som sagt kunne spilt spill med grei grafikk uten problemer i det hele tatt. Har spilt Guild Wars før uten problemer, og prøvde igjen nå. Spillet hakker urovekkende mye, og tempen spretter i været. Vifta går får full pinne, men etter en stund roer den helt ned selv om tempen enda er 94 grader. Jeg begynner å irritere meg latterlig grønn pga dette nå. Er ingen spill som vil funke ordentlig lenger. Noen som har opplevd det samme? Eller har noen som helst aning på hva dette kan skyldes?

Er det mulig å skru løs vifta å støvsuge under den, eller er det en heller dårlig ide?

Har foresten en Netshop 1557 GLS 1.7 Centrino, 1024mb ram Ati Mobility 9700 128mb. 1 år gammel..

Please help me  :(

5687057[/snapback]

Kan godt være at kjøleren ikke sitter skikkelig på CPUen. Og hvis du tar av kjøleren av CPUen så kan du jo ta bort den kjølepastaen som måtte være der og legge på litt Artic Silver 5 istedenfor. Burde egentlig gjøre underverker.

Men det kan jo være skjermkortet ditt som girer ned fordi det blir varmt også....

Lenke til kommentar

5687057[/snapback]

Kan godt være at kjøleren ikke sitter skikkelig på CPUen. Og hvis du tar av kjøleren av CPUen så kan du jo ta bort den kjølepastaen som måtte være der og legge på litt Artic Silver 5 istedenfor. Burde egentlig gjøre underverker.

Men det kan jo være skjermkortet ditt som girer ned fordi det blir varmt også....

5687189[/snapback]

Åkei og kjølern befinner seg hvor? :blush: Sorry men har ikke så mye peiling på "innmaten" Må jeg da skru av vifta, hvis det er den som står over CPU'n? Tenkte jeg skulle prøve med sånn Artic Silver 5. Er det noe som jeg burde få "spesialister" til å gjøre eller klarer jeg det selv? Og hvordan kan jeg finne ut om det er skjermkortet som girer ned? finnes det noen program?

Takk for svar foresten!

Lenke til kommentar
Åkei og kjølern befinner seg hvor?  :blush: Sorry men har ikke så mye peiling på "innmaten" Må jeg da skru av vifta, hvis det er den som står over CPU'n? Tenkte jeg skulle prøve med sånn Artic Silver 5. Er det noe som jeg burde få "spesialister" til å gjøre eller klarer jeg det selv? Og hvordan kan jeg finne ut om det er skjermkortet som girer ned? finnes det noen program?

Takk for svar foresten!

5687799[/snapback]

Vet ikke hvordan det er på den maskinen der, men tror du kommer til den under et av dekslene på undersiden, eller så må du sikkert ut med tastaturet.

Kan jo være garantien går føyken når du begynner å skru på maskinen da.......

Installer ATItool og kjør det mens du spiller så ser du fort om skjermkortet girer ned etter en stund.

Har du oppgradert driverene til ATI kortet forresten? Har en kamerat som gjorde det her forleden dag og da fikk han samme problem som deg. Virker som ATI har forrandret på max temperatur på kortene i noen nye drivere eller noe. Du kan kanskje prøve med omega drivere og se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Bruker Omega driverne. Men det virker som om det har blitt verre over tid.. Når maskina var ny spilte jeg Far cry, half life 2 osv greit på maskina med ok grafikk. å når jeg begynte å spille Guild Wars ble det liksom verre å verre.. I begynelsen gikk det helt flott åså hakket det bare oftere å oftere, og nå er det umulig å spille noe som helst, gamle spill så vel som nye.

Lenke til kommentar
Bruker Omega driverne. Men det virker som om det har blitt verre over tid.. Når maskina var ny spilte jeg Far cry, half life 2 osv greit på maskina med ok grafikk. å når jeg begynte å spille Guild Wars ble det liksom verre å verre.. I begynelsen gikk det helt flott åså hakket det bare oftere å oftere, og nå er det umulig å spille noe som helst, gamle spill så vel som nye.

5688421[/snapback]

Hmm høres jo rart ut. Har du lastet ned atitool?

Lenke til kommentar

Jepp har lastet ned Ati Tools nå.. Men funksjonen for å måle tempen på GPU gikk ikke ann å velge, mulig kortet ikke støtter det?

Prøvde å spille nå og gikk greit å spille i 5-6 min med fps på 60. Men plutselig faller den ned til 9 fps. Men hastigheten på GPU og memoryen til skjerkortet ligger konstant. så virker ikke som det er den som girer ned. Da må det vel i grunn være den forbaska CPU'n som er vrang? :mad:

Lenke til kommentar
Jepp har lastet ned Ati Tools nå.. Men funksjonen for å måle tempen på GPU gikk ikke ann å velge, mulig kortet ikke støtter det?

Prøvde å spille nå og gikk greit å spille i 5-6 min med fps på 60. Men plutselig faller den ned til 9 fps. Men hastigheten på GPU og memoryen  til skjerkortet ligger konstant. så virker ikke som det er den som girer ned. Da må det vel i grunn være den forbaska CPU'n som er vrang?  :mad:

5692997[/snapback]

Nei det kan være. Hva med å teste hva Everest eller Sisoft Sandra sier om temperaturene dine da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...