Gå til innhold

Harddiskkjøler noen vits?

sjekkih

Anbefalte innlegg

Er det no vits med harddisk kjøler? Det blir kjøling generelt i kabinettet og det er bedre for harddisken altså den holder lenger.

Men er det noen andre formål? klokke harddiskens rpm?

jeg vet noen harddiskkjølere er støydempene, men bort i fra det?

Endret av sjekkih
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke si at HD-kjøling er noe særlig poengfult. Jeg ville heller satt en vifte til å blåse over harddiskene for å få vekk den varme luften. Men harddisker tåler generelt mye varme, og skal ikke være for kalle (Spess ikke under oppstart)

Kloake harddiskens rpm, jeg går ut i fra at du mener klokke da. Og _nei_ det vil ikke gå an. (Så fremt jeg har fått meg med iallefall) Alle komponenter i harddisken er laga for det rpm'et som den er orginalt, så den vil bare bli ødelagt vis du prøver å gjøre det raskere.

Det eneste jeg kan se om smart når det gjelder HD kjøling, er noe som fører varmen fra HD rett ut av kabinettet. Men dette er for at de ikke skal være med på å varme opp resten av kabinettet, ikke for selve HD'en.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke si at HD-kjøling er noe særlig poengfult. Jeg ville heller satt en vifte til å blåse over harddiskene for å få vekk den varme luften. Men harddisker tåler generelt mye varme, og skal ikke være for kalle (Spess ikke under oppstart)

jeg har nå hørt at diskene er ganske følsomme for varme og at de helst bør holdes så kjølig som mulig (helst under 40c), og rundt 10c ikke er noe problem, heller ett pluss. stemmer ikke dette?

jeg prøver i allefall å holde mine ganske kjølig, og nå på vinteren ligger de på ca 5-25c (avhengi av været og hvem disk det er ettersom noen har bedre kjøling). men på sommeren derimot sliter jeg med å få de under 50-55c (men skal oppgradere kjølingen før sommeren).

Lenke til kommentar

Nja. Jeg tviler på at produsentene hadde laga disker vis dem ikke tåler 40 grader. I og med at i "vanlige" kabinett, så ligger HD rundt denne tempen. ("vanlig" går ut på kabinett med en eller ingen vifter, dvs ferdig maskiner)

Og jeg vil ikke si at de jobber bedre i lave temperaturer, nesten tvert i mot. Da i den forstand at harddiskene burde ikke være under 0 grader når dem skrus på. (Leste dette i en post iallefall) Men jeg tipper at leve tiden sikker er noe bedre hvis HD holdes kjølig. + Kabinettet vil generelt holde seg kaldere. En HD som avgir 40 grader, "hjelper" litt på temp inni et kabinett.

Lenke til kommentar
haha eg har 2 stk Maxtor Diamondplus disker og begger ligg mellom 10-15 åre rundt

5574024[/snapback]

har det godt og varmt på data rommet du :p

jeg liker og ha det godt og varmt så om diskene holder 5 år istedet for 4. gjør ingen ting

i tidligere diskusjoner er det kommet frem at harddisker som regel er garantert opp til 60 grader noe som antagelig betyr at de tåler litt mere. du har nok helt klart mest og hente ved og lage en løsning der en vifte blåser over på en eller annen måte, kommer ann på hvor mange og plasering osv. dette pleier og ha meget bra effekt da en HDD produserer lite varme.

hvis du har ei vifte liggende bruker du bare den. den kjøleren du linket til så veldig bråkete ut

Lenke til kommentar
haha eg har 2 stk Maxtor Diamondplus disker og begger ligg mellom 10-15 åre rundt

5574024[/snapback]

jeg liker og ha det godt og varmt så om diskene holder 5 år istedet for 4. gjør ingen ting

5576488[/snapback]

bra at dei e 2 år gamle nå

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

5574024[/snapback]

5576488[/snapback]

bra at dei e 2 år gamle nå

5577462[/snapback]

hvis det er maxtor så bør du ha 10-15 grader

wd kan du ha i stekeovnen i 100 år, så kan du snu dem.

hørt mange klager over maxtor, varer 1 år og slik.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Hvis du har en kabinettvifte forand i kabinettet som blåser rett over harddiskene og så videre rundt i kabinettet burde vel harddiskene varme opp lufta før den går videre og på denne måten fungere som en liten ovn (som ikke blir veldig varm). Er det ikke da best å forandre viftene slik at det siste de treffer er harddiskene før lufta fortsetter ut gjennom front-vifta?

Dette var bare noen tanker jeg gjorde meg da jeg så denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...