Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

adsl fra 2 leverandører inn på samme switch.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, ikke uten videre som jeg kan tenke meg. Dersom gateway endres manuelt etter behov med f.eks et lite program som sitter paa taskbaren kan dette gaa. Ulempen er at alt trafikk saa gaa via den gatewayen, og andre ligger ubrukt (for den maskinen du sitter ved).

Det gaar an aa legge til info i routingtabellen slik at trafikk til visse steder gaar via den ene, mens alt annet gaar via den andre. Dette blir i saa fall en fast loesning som ruter trafikk basert paa mottakeradresse.

Det hoeres veldig saann ut at du kanskje er koblet opp traaloest via nabo som ikke vet om dette. Hvis det er saken boer du helst ta kontakt med vedkommende. Ikke mange som satser paa internett to ganger hjemme hos seg. ;)

Merk: Dette er noe jeg ikke har gjort selv, saa loesningen behoever ikke noedvendigvis vaere saa enkelt som det kanskje hoeres ut. ;)

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Takk for svar. Har nok 2 internett abb. Ett kabelmodem og et adsl modem. Men har du namnet på et program som kan bytte mellom 2 gateway-er da ?

5560657[/snapback]

følgende kommando i ledetekst eller en bat fil vil hvertfall sette din lokale gateway til 10.0.0.1, men husk at mens den skifter så bryter du jo forbindelsen

netsh interface ip set address name = "Lokal tilkobling" gateway = 10.0.0.1 gwmetric = 1

Lenke til kommentar

Ja, det burde holde lenge. Bare lag to eksempler paa desktopen.

Det er mulig at data fortsetter faktisk aa komme inn fra den ene gateway til deg, men at du saa vil svare fra den du byttet til. Det blir ikke noedvendigvis bryting av koblinger overalt siden selve IP-adressen er uendret.

Si fra hvordan det fungerer med aa bytte gateway mens du holder paa med noe (ftp, bittorrent, osv).

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Klart det er teknisk mulig, men jeg tviler sterkt på at det finnes software som vil kunne dynamisk fordele trafikklasten over de to linjene. Det ender nok opp med at du må manuellt switche mellom gatewayene og bare få brukt èn om gangen.

Det beste du vil få til regner jeg med er at du kan få en dedikert linje inn til to maskiner.

-Stigma

Lenke til kommentar

Har laget to .bat filer. Gateway skifter, men er på samme linja i ca 1 min før nettet ikke fungerer lengre. Gateway skifter, men har ip-adressa som hører til foregående gateway.

Endret av Ulven
Lenke til kommentar
Har laget to .bat filer. Gateway skifter, men er på samme linja i ca 1 min før nettet ikke fungerer lengre. Gateway skifter, men har ip-adressa som hører til foregående gateway.

5561313[/snapback]

Ahh, trodde du hadde nettet slik at de hoerte til samme logisk subnett. Det er best om du stiller routerne slik i alle fall. Du kan f.eks sette routerene til aa ha 10.0.0.1 og 10.0.0.2. Bare bruk en som DHCP server, ellers kan det fort bli rot. Saa skal loesningen slik det staar fungere.

Lenke til kommentar
Klart det er teknisk mulig, men jeg tviler sterkt på at det finnes software som vil kunne dynamisk fordele trafikklasten over de to linjene. Det ender nok opp med at du må manuellt switche mellom gatewayene og bare få brukt èn om gangen.

Det beste du vil få til regner jeg med er at du kan få en dedikert linje inn til to maskiner.

-Stigma

5561180[/snapback]

En liten linux box som router trafikken i mellom de to kunne vaert interessant. Tenkte noe som Linksys eller tilsvarende som koblet til hver av routerne. Det skal visst kunne gaa. Men noe enkelt som sitten paa dekstop har ikke jeg klart aa finne.

Lenke til kommentar

Hei har to linjer selv og vurderte for en tid siden å teste ut RainConnect, og skaffet meg en trail lisens, men jeg har ikke giddet å teste den enda.

http://www.rainfinity.com/products/rainconnect.html

kopiert fra Rainfinity.com : intelligently load balancing Internet and VPN traffic between multiple broadband links to gain additional bandwidth

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar
Hva vil hende om jeg har 2 nett.kort. Et til hver av modemene og lager bro mellom tilkoplingene ?

5561683[/snapback]

Absolutt ingenting vil skje. Hvert kort vil jo faa sin IP og gateway, men en av gateway'ene vil prioriteres i routingtabellen og all trafikk vil gaa via den.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...