Gå til innhold

Bare litt info om Sata "2" disker

Anbefalte innlegg

Hadde oppe en post som ble stengt der jeg spurte om jeg kunne bruke såkalte Sata2 disker på en SATA kontroller. De flste sa det gikk fint, men nei. Det gjør ikke det. Maskinen/hovedkortet nektet å ta disken

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=529634&hl=

Så enten så kan man ikke bruke SATA2 harddisker på SATA kontroller, ellers så klarer ikke hovedkortet så store disker. Hovedkortet er jo et Abit KV8 (s754).

Muligheten at harddisken er ødelagt ifra komplett.no sin side får jeg sjekket iløpet av uka, men sjansen for det er minimal.

Men tilbake til Hovedkortet, noen som vet om det er noen sperrer på det Abot kortet? For ho som eier kortet vil ha en 300GB harddisk, og jeg vurderer nå bare å kjøpe en IDE harddisk til ho, den vil nok maskinen klarer å ta

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje ikke det du vil høre, men det fungerer fint i min PC :)

5561557[/snapback]

Kanskje det virker, har vært i kontakt med komplett.no (der jeg kjøpte disken) Dem sa at jeg skulle sende inn disken pga dem trodde den var ødelagt. Så kanskje en Sata2 disk virker sammen med sata kontroller. Det vet jeg ikke enda :blush:

Lenke til kommentar

At en sata-disk med 3Gb/s ikke er kompatibel med kontroller som bare støtter 1,5Gb/s er tull og tøys. Kjører en herlig miks av forskjellige merker (4 disker, 3 merker hvorav 2 har støtte for 3Gb/s og ikke minst 2 forskjellige kontrollere) og har ingen problemer uannsett hvordan jeg kombinerer disk og kontroller. Derimot er det noen disker/merker hvor man må tvinge 1.5Gb/s-tilkobling ved å flytte på en jumper på disken for at det skal fungere. Utover dette skal 1.5Gb/s og 3Gb/s enheter være kompatible med hverandre.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...