fenix822 Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Har en 86 mod camry som når det er kaldt viser for lavt oljetrykk før motoren blir varm. Den tikker også voldsomt, og kakler som en gammel dieselmotor. er det oljepumpa som er gåen, eller er det oljekanalene som er for trange? Lenke til kommentar
fenix822 Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 kan vel legge til at motoren har gått 290 000 og er meget lettstartet. oljen jeg bruker nå er kjøpt på felleskjøpet, 5-40w halvsyntetisk, er statoil som lager den, skal vist være bra saker. oljefilter er byttet for noen måneder siden, og det er nok olje på bilen Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Har den vært slik lenge? Lenke til kommentar
fenix822 Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 tikkingen har mer og mindre vært der i et halvt år, men oljetrykket merket jeg først problemer med når det ble kaldt i været Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Oljekanalene kan ha blitt tette, jeg ville tatt av ventildekselet og sett om det er det oljeslam på ventilfjærene og på løfterne, det kan også være olje pickupen som sitter nede i bunnpanna som er gått tett. Ville prøvd og gjort en "engine flush" Auto-RX funker godt, men Shell sin "no name" engine flush" funker også bra, disse løser opp oljeslam som dekker til ventilfærer og tetter oljekanalene og gjør at oljen kommer til og smører de plassene som tidligere har vært dekket av oljeslam. Bruksanvisningen til disse produktene må følges til punt og prikke hvist det skal fungere. Oljepickup som er tett av oljeslam Ventilfjærer og løftere som er dekket med oljeslam Lenke til kommentar
ARXco Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Slutter med til Zandro's forklaring på dette, det vanlige/typiske slitasjesymptomet er gjerne at oljetrykket går NED når motoren blir varm da oljen blir tynnere og slipper lettere forbi slitte lagre etc. I dette tilfellet kan det tyde på at oljepassasjer har tetnet til, og slipper gjennom oljen bedre når den blir varm og tynn. Vet fra før at noen Toyota-motorer (og diverse andre produsenter også) har/har hatt problemer med uheldig konstruksjon som medfører uvanlig mye slamdannelse, spesielt om man kjører lenge på oljen, og faktisk selv om det er syntetisk olje. Bildene Zandro viser er ille, men ikke enestående, og det finnes, som han nevner, noen få renommerte produkter som er verdt å prøve før man hiver seg på en kostbar overhaling. Hvis det er enkelt å ta ned bunnpanna er det en god ide å få fjernet eventuelt slagg fra oljesilen først, men det er som regel ikke påkrevet. Så ille tilredte motorer som på bildet krever nok både 2 og 3 rens for å bli bra, og pass alltid på å ha nytt oljefilter når en rens starter. Lenke til kommentar
fenix822 Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 høres fornuftig ut dette, det var vel nesten 2 år siden oljen var byttet da jeg kjøpte bilen, fikk tak i en boks med Wurth motorrens som skal kjøres i varm motorolje i 10 min før olje, og filterskift. skal teste det ut i helga. Blir spennende å se om det funker Lenke til kommentar
TMB86 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 høres fornuftig ut dette, det var vel nesten 2 år siden oljen var byttet da jeg kjøpte bilen, fikk tak i en boks med Wurth motorrens som skal kjøres i varm motorolje i 10 min før olje, og filterskift. skal teste det ut i helga. Blir spennende å se om det funker 5570166[/snapback] Stakkars motor... Ikke rart den tikker. olja er helt utslitt. Man burde bytte olje litt oftere enn det. Jeg bytter hvert halvår jeg. (fordi jeg ikke har speedometer vaier som passer i girkassa og instrumenetene mine. (les Ford kasse-> Opel instrumenter) Antar at de hydrauliske ventilløfterne må byttes også. Da de er slitte. Evt, når du nå bytter olje, bytt til olje som er litt "tykkere". Og selg bilen før motor'n raser... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå