Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

lavt oljetrykk og tikking camry 2,0 gli 86 mod


fenix822

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kan vel legge til at motoren har gått 290 000 og er meget lettstartet. oljen jeg bruker nå er kjøpt på felleskjøpet, 5-40w halvsyntetisk, er statoil som lager den, skal vist være bra saker. oljefilter er byttet for noen måneder siden, og det er nok olje på bilen

Lenke til kommentar

Oljekanalene kan ha blitt tette, jeg ville tatt av ventildekselet og

sett om det er det oljeslam på ventilfjærene og på løfterne, det

kan også være olje pickupen som sitter nede i bunnpanna som er gått tett.

Ville prøvd og gjort en "engine flush" Auto-RX funker godt, men Shell

sin "no name" engine flush" funker også bra, disse løser opp oljeslam

som dekker til ventilfærer og tetter oljekanalene og gjør at oljen kommer

til og smører de plassene som tidligere har vært dekket av oljeslam.

Bruksanvisningen til disse produktene må følges til punt og prikke hvist

det skal fungere.

 

Oljepickup som er tett av oljeslam

pick-up-screen.jpg

 

Ventilfjærer og løftere som er dekket med oljeslam

sludgedengine3.gif

Lenke til kommentar

Slutter med til Zandro's forklaring på dette, det vanlige/typiske slitasjesymptomet er gjerne at oljetrykket går NED når motoren blir varm da oljen blir tynnere og slipper lettere forbi slitte lagre etc.

 

I dette tilfellet kan det tyde på at oljepassasjer har tetnet til, og slipper gjennom oljen bedre når den blir varm og tynn. Vet fra før at noen Toyota-motorer (og diverse andre produsenter også) har/har hatt problemer med uheldig konstruksjon som medfører uvanlig mye slamdannelse, spesielt om man kjører lenge på oljen, og faktisk selv om det er syntetisk olje.

 

Bildene Zandro viser er ille, men ikke enestående, og det finnes, som han nevner, noen få renommerte produkter som er verdt å prøve før man hiver seg på en kostbar overhaling. Hvis det er enkelt å ta ned bunnpanna er det en god ide å få fjernet eventuelt slagg fra oljesilen først, men det er som regel ikke påkrevet.

Så ille tilredte motorer som på bildet krever nok både 2 og 3 rens for å bli bra, og pass alltid på å ha nytt oljefilter når en rens starter.

Lenke til kommentar

høres fornuftig ut dette, det var vel nesten 2 år siden oljen var byttet da jeg kjøpte bilen, fikk tak i en boks med Wurth motorrens som skal kjøres i varm motorolje i 10 min før olje, og filterskift. skal teste det ut i helga. Blir spennende å se om det funker

Lenke til kommentar
høres fornuftig ut dette, det var vel nesten 2 år siden oljen var byttet da jeg kjøpte bilen, fikk tak i en boks med Wurth motorrens som skal kjøres  i varm motorolje i 10 min før olje, og filterskift. skal teste det ut i helga. Blir spennende å se om det funker

5570166[/snapback]

 

Stakkars motor... :wallbash:

Ikke rart den tikker. olja er helt utslitt. Man burde bytte olje litt oftere enn det. Jeg bytter hvert halvår jeg. (fordi jeg ikke har speedometer vaier som passer i girkassa og instrumenetene mine. (les Ford kasse-> Opel instrumenter)

 

Antar at de hydrauliske ventilløfterne må byttes også. Da de er slitte.

Evt, når du nå bytter olje, bytt til olje som er litt "tykkere". Og selg bilen før motor'n raser...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...