AK47 Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Jeg har ofte sett at tråder bli stengt, fordi det finnes andre tråder med samme tema. Nå registrerer jeg at tråder blir stengt, fordi man ikke har startet nye tråder, fordi tråden er blitt for gammel. Hvor vil moderatorene egentlig? Dette er et veldig godt forum, men for enkelte har det nærmest gått sport i å stenge tråder. Dette var ille en periode, roet seg litt (synes nå jeg), men nå synes jeg det er på vei mot det gamle sporet igjen. Er det mange modeatorer her? For mange? edit: rettet opp skrivefeil i tittelen Endret 23. februar 2006 av AK47 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Litt enig med deg. Hvis jeg lurer på noe, aner jeg ikke om jeg skal "bumpe" den 3mnd.'ers tråden, eller starte en ny. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Nei, det er ikke for mange moderatorerer her inne. Tvert imot er det for få og/eller de som er det gjør/reagerer for lite. Problemet er at det tilsynelatende fortsatt ikke er noen retningslinjer på hvilken linje man skal holde. Endret 6. februar 2006 av Ernie Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Ein tråd som ikkje har vore aktiv på 3 mnd, så vil eg sei lag ny. Noko anna er når ein oppretter ein ny tråd om problem x og tre poster under står ein tråd om akkurat det same. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Ein tråd som ikkje har vore aktiv på 3 mnd, så vil eg sei lag ny. 5560192[/snapback] hvilke rolle spiller det å bumpe en 3mnd gammel tråd når problemstillinger er 100% lik? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Om problemstillinga er 100% så er det som oftast løyst, viss ikkje så speler det ingen rolle om ein bruker den gamle eller oppretter ny. Og då kan ein like godt opprette ny. Noko anna er det om den andre tråden har nettopp blitt oppretta, eller forsatt er aktiv. Stenging for at det er anna aktiv tråd som omhandler det same brukes der ein har ein aktiv tråd som ikkje er så gamal. Det essesnsielle her er når siste innlegg vart posta og ikkje første innlegg. Eit sprøsmål om ein spesifik cpu mot konkurrentene på markedet vil ofte endre seg iløpet av 3-6 mnd Sjølv om den aktuelle cpuen finnes forsatt kan det ha dukka opp nye modeller som er bedre og billigare. F.eks ei spørsmål om å gå for ein 3.0Ghz Prescott 478 mot ein P4 530 775, vil gi eit anna svar i dag enn for 3-6 mnd sidan. Satt i samanheng med dette er emnetitlene på trådene viktige, godt beskrivne emnetitler gjer søk og vurdering før ein starter ein ny tråd lettare. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Om problemstillinga er 100% så er det som oftast løyst, viss ikkje så speler det ingen rolle om ein bruker den gamle eller oppretter ny. Og då kan ein like godt opprette ny.Noko anna er det om den andre tråden har nettopp blitt oppretta, eller forsatt er aktiv. Stenging for at det er anna aktiv tråd som omhandler det same brukes der ein har ein aktiv tråd som ikkje er så gamal. Det essesnsielle her er når siste innlegg vart posta og ikkje første innlegg. Eit sprøsmål om ein spesifik cpu mot konkurrentene på markedet vil ofte endre seg iløpet av 3-6 mnd Sjølv om den aktuelle cpuen finnes forsatt kan det ha dukka opp nye modeller som er bedre og billigare. F.eks ei spørsmål om å gå for ein 3.0Ghz Prescott 478 mot ein P4 530 775, vil gi eit anna svar i dag enn for 3-6 mnd sidan. Satt i samanheng med dette er emnetitlene på trådene viktige, godt beskrivne emnetitler gjer søk og vurdering før ein starter ein ny tråd lettare. 5560306[/snapback] Når går grensen om en tråd er gammel eller ny? Lenke til kommentar
TSP Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Jeg har også følt dette som et problem innimellom, man vet liksom ikke om man skal bumpe tråden eller starte en ny. Om du bumper, blir tråden som regel stengt på grunn av bump, om du starter en ny henviser de som regel til en gammel tråd og stenger den nye... Lenke til kommentar
riktig Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Jepp, det er forvirring rundt dette. Personlig mener jeg at begge metoder er like gode. Anbefaler at dere på taket finner en løsning og er mer konsekvente på dette. Sett en tydelig "bumpegrense" om nødvendig. Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Dette er kun ett eksempel på at dette forumet har altfor mange regler. Daniel Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Dette er kun ett eksempel på at dette forumet har altfor mange regler. Daniel 5566292[/snapback] Forumet er ikke en rettighet!Husk at forumet (og Internett generelt) ikke er en rettighet, men et tilbud. Du kan bli fratatt tilbudet, og dette er du nødt til å respektere. Tenk derfor alltid godt over hva du skriver, slik at du er sikker på at det ikke bryter med retningslinjene, og ellers med god folkeskikk. Hvis det er så fælt så er det bare å la være å benytte seg av forumet Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Dette er kun ett eksempel på at dette forumet har altfor mange regler. Daniel 5566292[/snapback] Forumet er ikke en rettighet!Husk at forumet (og Internett generelt) ikke er en rettighet, men et tilbud. Du kan bli fratatt tilbudet, og dette er du nødt til å respektere. Tenk derfor alltid godt over hva du skriver, slik at du er sikker på at det ikke bryter med retningslinjene, og ellers med god folkeskikk. Hvis det er så fælt så er det bare å la være å benytte seg av forumet 5566889[/snapback] Har ikke sagt at det er _så_ fælt, men det er helt kalrt et irritasjonsmoment. Daniel Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Jeg ser ikke problemet i at en gammel tråd blir stengt pga bump og at man må opprette en ny, eller vice versa. Det er da ikke et så stort tiltak? Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 23. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2006 (endret) Her er et eksempel, på dårlig og slett moderatorarbeid: Jeg starter en tråd, den heter The battle of midle earth II - demo lanseres i dag. Moderator stenger tråden, og henviser meg, med link, til bfme2 sp demo kommer i morgen. Det er helt ok. Men i går gikk samme moderator ut og stengte også denne tråden Og henviste til Demo av Ringenes Herre: Kampen om Midgard II - som også for sikkerhets skyld var laget etter den stengte tråden. Dette er et flott forum, men det er visste irritasjonsmomenter som burde kunne vært unngått. Er det intern status for moderatorer å stenge tråder? edit:skriveleif Endret 23. februar 2006 av AK47 Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Vel, IPB gir vel mulighet til å føre statistikk på antall ganger man har grepet inn og gjort noe, eller blander jeg IPB sammen med vBulletin tro? Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Jeg synes det er visse irritasjonsmomenter på forumet, som kunne vært unngått. Det gjelder forsåvidt, de momentene som er skrevet over. Ernie: Driver selv et forum som kjører IPB, og der føres det statistikk. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Vel, IPB gir vel mulighet til å føre statistikk på antall ganger man har grepet inn og gjort noe, eller blander jeg IPB sammen med vBulletin tro? 5652073[/snapback] Det føres ja, men om disse blir offentliggjort, noe som gjøres manuelt, vil jeg neppe tro, skaper nok bare enda mere jobb for admins. Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Moderator = sensur ..eller tar jeg feil nå Vi kan le av dette nå siden forumet ikke styrer livet vårt, men mange mennesker må leve med slik sensur hele tiden. Kanskje noe til ettertanke ? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Dette er ikke helt enkelt. Men her er noen synspunkter: Det er OK å bumpe en gammel tråd: 1. Dersom spørsmålet eller kommentaren man poster sammenfaller med det opprinnelige(!) topic for tråden. Man skal ikke bumpe en tråd for å spore den av, eventuelt følge et tidligere sidespor i tråden. 2. Dersom spørsmålet eller kommentaren bringer noe nytt inn i emnet som ble diskutert. Det er unødvendig å bumpe en gammel tråd: 1. For å si "Det synes jeg også". 2. Dersom innleggene i tråden ikke lenger er relevante for dagens situasjon. 3. For å argumentere mot noen av posterne. Eksempler: Dersom det startes en diskusjon om at Intel etterforskes for monopolvirksomhet (bare for å velge et populært emne), er det greit å bumpe den 6 måneder senere for å fortelle at nå har Intel blitt dømt/frikjent for dette. Derimot er det meningsløst å bumpe den for å fortelle at man støtter/ikke støtter Intel i saken. Når det startes en tråd om at NexGenTel skal tilby ADSL2, er det greit å bumpe den etterhvert som folk får det og kan fortelle om praktiske erfaringer. Derimot er det liten vits i å bumpe den for å diskutere prisen på ADSL2, siden denne er halvert siden lanseringen. Dersom du finner en gammel tråd (for eksempel på PRS) er det unødvendig å bumpe den bare for å angripe noens ytringer. En diskusjon er et øyeblikksbilde av folks meninger, og kanskje er de ikke engang aktive på forumet lenger. Derimot er det greit i en ny diskusjon om emnet å henvide (linke) til den gamle og si "Dette sa du den gangen..." Det er heller ikke slik at den eldste tråden om emnet alltid er den riktige. Det kan fort oppstå flere tråder om et populært emne, så lenge forumet ikke opererer med forhåndsgodkjenning av nye emner. Og da kan det godt være at en nyere tråd har større aktivitet, og kan være den riktige å beholde. Jeg er uenig med AK47: Når tråden "bfme2 sp demo kommer i morgen" blir bumpet av Sawron, har den allerede sovnet fordi all diskusjon foregår i den "offisielle" artikkeltråden, som ikke var postet ennå når du fikk "din" tråd stengt. Mellom de to stengningene gikk det 2 uker. Uten den nevnte forhåndsgodkjenning vil slike situasjoner oppstå fra tid til annen, uten at det er noe stort problem. En "tidsgrense" på bumping er etter min mening ingen god ide fordi den ikke skiller relevante og unødvendige bumps. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. februar 2006 Del Skrevet 23. februar 2006 Moderator = sensur ..eller tar jeg feil nå Vi kan le av dette nå siden forumet ikke styrer livet vårt, men mange mennesker må leve med slik sensur hele tiden. Kanskje noe til ettertanke ? 5652497[/snapback] Nja, en moderator er strengt tatt en (forhåpentlig) upartisk "møteleder", som skal passe på at lover og regler overholdes, og at folk ikke flyr i strupen på hverandre. De er mere trafikkpoliti enn overvåkingspoliti, etter min mening. Personlig synes jeg at moderering (akkurat som redigerering i aviser og andre media) ikke bør brukes synonymt med sensur. Sensur er et onde først når noen nektes å muligheten til ytre sine meninger overhode. Så lenge du kan poste dine meninger på et annet forum, eller til og med starte ditt eget, er det ikke noe problem for ytringsfrihetensom prinsipp at Hardware.no ikke vil holde deg med talerstol. Forumet tilhører forumets eiere, og de har akkurat samme rett til å bestemme hva de tillater her som du og jeg har hjemme i vår egen stue. Sensur er et alvorlig problem i mange sammenhenger, vi bør ikke vanne ut begrepet så mye at det mister sin kraft. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg