Heineoen Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Hei! Har en Chrysler Neon 97' med gåen topp-pakning. Det som har skjedd er at den to ganger har vært så varm at den har vert oppe mot rødfeltet. Og bilen laget en dingelyd advarsel. Dette har skjedd mens bilen står på tomgang. Første gangen trodde jeg det var mangel på frostveske, siden den lekker litt av det pga. topp-pakningen. Tror jeg, men kan skyldes at nivået ser ut til å variere etter som når jeg stopper å skjekke den, både opp og ned. 1. Hvorfor det? Det som jeg merket andre gangen motoren gikk varm var at de to viftene på radiatroen har vært mistenkelig stille den siste tiden. Men så skjedde det noe rart i går da.. Lokket igjen å låste døra etter en lengere kjøretur, og i det døra ble lokket hørte jeg bzz.... den begyne i ca 2sek før viftene slokket igjen. (Sikringen ser ut til å være ok) 2. Hvorfor det? Tok opp "lokket" på radiator slangen og da kom det en brunguffe ut.., så ut som en blanding av olje og vann. 3. Er dette skadelig? Endret 6. februar 2006 av Heineoen Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Hva med å få bilen på verksted å få fikset toppakningen? Guffen er der fordi at du får olje i kjølevannet og det kommer av gåen toppakning. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 (endret) Har bestilt time på Onsdag... 7400kr inkl regreim bytte. Noe annet jeg bør bytte i samme slengen? Kan jeg kjøre bilen i nåværende tilstand? Og de andre spørsmåla... Takk! Endret 6. februar 2006 av Heineoen Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Er vel ikke anbefalt å kjøre med gåen toppakning. Det du også må huske på, når motoren går varm så kan toppen slå seg, og de kan bli dyrt. Men om varmeproblemene kommer av gåen toppakning vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Tror jeg, men kan skyldes at nivået ser ut til å variere etter som når jeg stopper å skjekke den, både opp og ned.1. Hvorfor det? 5559569[/snapback] Har vel noe med trykket å gjøre..? Man skal vel aldri sjekke kjøleveskenivået rett etter at bilen er kjørt, nettopp fordi den ikke viser helt rett, dvs det den viser når den har stått en stund.. Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Åpner man for å sjekke kjøleveskenivået, skal man ikke skru igjen før bilen er blitt kald igjen. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Åpner man for å sjekke kjøleveskenivået, skal man ikke skru igjen før bilen er blitt kald igjen. 5561415[/snapback] hvor har du det i fra? Skal ikke komme med påstander om at jeg vet alt, men akkurat det der hørtes ut som oppspinn.. Man slipper ut trykk, og trykk vil øke når du skrur på igjen. Ingen fare ved det Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Åpner man for å sjekke kjøleveskenivået, skal man ikke skru igjen før bilen er blitt kald igjen. 5561415[/snapback] Er du sikker på at du ikke mener andre veien..? Man skal aldri åpne den når bilen har blitt kjørt med, siden det da er trykk i beholderen, og man risikerer å få mye varme greier i trynet.. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 tror nok han mener det ja. Men det går fint om man åpner den ørlite først og hører tydelig at trykket slippes helt ut. Og når man først er inne på det, ikke fyll på kaldt vann på en motor som har kokt over ! Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Trykket forsvinner ut når man åpner, men trykket forsvinner igjen når det blir kaldt. Dvs, kan det ikke bli vakum eller noe? Lenke til kommentar
TMB86 Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Ville fått planet toppen i samme slengen. Om du har kjørt disse motorene varm, så garanterer jeg at om du får ny topp pakning, og belaster motoren så ryker den enda en gang. Toppene på disse har lett for å få en banantendens når de blir kjørt ille varme... hehe 7500kr for ny topp pakning og reg reim. Prut med dem, og si at toppen MÅ planes (det skal de selvsagt ikke ta ekstra for; sist jeg plana ned en topp tok de 500kr for jobben, da fikk jeg også garanti på jobben) , pga ellers så kommer du igjen ei uke seinere med samma problemet, og da har du Norske lover til å banke dem i hue med, (les ei stor rød bok som veier mye, og er hard, og velegnet til å banke folk med) Lenke til kommentar
d4d Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Ville fått dem til å se på termostaten også. Hvis denne ikke funker så starter ikke viftene. Hvis du må kjøre den til feks. verkstedet og må etterfylle vann etterhvert så ikke bruk kaldt vann. Har en kompis som fikk revet av toppen av radiatoren p.g.a dette. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Hey igjen.. Og takk for alle svar! Har nå byttet topp-pakkning og registerreim samt planet toppen. Samt reparert et lite hull jeg hadde i en eller anne vannslange et sted.. Viftetne går forsatt ikke... De skal i dag søke mer på hva feilen skyldes.. Har hatt problemer med viftene før.. Dette har vert da at de går når de ikke skal gå.. Dette er i forbindelse med clutchen.. Hvis jeg ikke trekker clutshen helt ut før jeg går fra bilen risikerer jeg at viftene starter og at jeg har faltt batteri dagen etter. Det er veldig lite som skal til. Men hvorfor skal viftene gå når clutshen er 99% ute..? Noen tips til hvordan jeg bør kjøre bilen så jeg ikke utsetter den for varmgang til de har fått fikset viftene? Endret 15. februar 2006 av Heineoen Lenke til kommentar
otis Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) På vanlig landevei kjøring så tror jeg ikke at viftene starter. Men ved bykjøring og mye køkjøring kan det hende at viftene starter. Men i ditt tilfelle så er det bare å følge nøye med temperaturen på motoren, stopp bilen hvis temperaturen går for høyt. EDIT: Når du kjører fort så vil radiatoren bli kjølt ned nok i forhold til hva motoren lager av varme, derfor starter kjøleviftene sjeldent. Men i bykjøring/køkjøring så går det saktere og da blir radiatoren varmere da lufta står mer stille. Endret 15. februar 2006 av otis Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) Takk! Vanskelig å sitte å følge med på tempmåleren synes jeg.. men bilen lager en dingelyd før den kommer på rødfeltet.. Men er det da for sent? Har to vifter så det er vell en grunn til at de er der tenker jeg.. hehe.. Endret 15. februar 2006 av Heineoen Lenke til kommentar
otis Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Hmm, det er jo greit at det er 2 vifter, men jeg tror ikke at den motoren produserer så mye varme, at viftene må gå hele tiden. De er nok bare der for dager med mye varme og køkjøring. På vinteren så er jeg rimelig sikker på at det ikke vil bli et problem mtp. over oppvarming av motoren din. På min bil så er temperaturen dønn stabil, nesten bestandig og der starter viftene nesten aldri! (Bare ved tomgang på ca.5-10 min. Dette gjelder kun vinteren) Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 15. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2006 (endret) OK.. takk! Det stemmer at den første gangen motoren gikk varm så stod jeg på tomgang.. etter litt hardere kjøring en vanelig.. Og den andre gangen var det etter en stund med rygging... (Ja, har litt merkelig kjørestil ) Men er den for varm slik at det er skadelig vis jeg slår motoren av hvis det plinger? Edit: Fra verksted: FEILEN MED VIFTENE ER EN "VIFTEMODUL" SOM KOSTER 1062,- INK.MVA. TILLEGG PÅ ARB. IFORB. MED FEILSØK OG SKIFT: CA 600,- INK.MVA. NY TOTALPRIS BLIR 9831,- TOPPAKNING: 6569 PLANSLIPING: 800 REIM: 800 VIFTEJOBB: 1662 Er dette normalpriser? Synes det ble ganske dyrt.. Endret 15. februar 2006 av Heineoen Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 15. februar 2006 Del Skrevet 15. februar 2006 Det koster å få ein jobb gjort, timane ryker fort.... Lenke til kommentar
otis Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Jeg synes at alt som blir hjort på et verksted er dyrt, men de prisene som du oppgir her, ser ikke ut til å være noe dyrere enn det jeg vet om. Men det stemmer det som"londoy" sier, det koster å få jobben gjort. Bil er dyrt! Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Ok.. takk! Her er liste over reparasjoner: Repairs: New oil filter New starter motor New battery New rear disc brakes New spark plugs New air filter Block leveled New headgasket New registerbelt New fan module Hva er neste på listen tro? Når pleier vannpumpe å radioatorer å ta kvelden? (Driving distance: 130.000km) Endret 16. februar 2006 av Heineoen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå