Gå til innhold

Stor etterspørsel etter LCD-TV

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velger og vente jeg også. Ingen vits med HDTV før det finnes TV kanaler som sender i HDTV, eller at en får tak i HDTV filmer (Blu-Ray, HD-DVD) eller spillkonsoller med spill i HDTV oppløsninger (det finnes, i form av Xbox360, men personlig venter jeg på PS3).

Regner derfor med at det blir HDTV på rundt 40" på meg når PS3 kommer :)

Lenke til kommentar

TVen min røyk for bare litt over en uke siden så jeg var pent nødt til å kjøpe en TV nå. Jeg vurderte å kjøpe brukt CRT-TV men synes prisene var for høye så jeg gikk for LCD-TV til slutt. Siden behovet kom ganske akutt så har jeg ikke fått tid til å spare penger og dermed falt valget på en av de billigste LCD-TVene. Det ble en Saba 27" til 4995 kr. TVen er ikke høy kvalitet men det duger sikkert et år eller kanskje mer til utvalget av TVer med 37-42" og 1920x1080 blir bra og prisen kommer ned i pris til under 10.000.

Lenke til kommentar

Hadde en runde på de lokale sjappene som selger TV nylig. For å si det slik; jeg håper inderlig at min tv holder en stund til. For det blir ikke aktuelt å kjøpe LCD på det nåværende tidspunkt under noen omstendighet. Denne teknologien har fremdeles lang vei å gå før den erstatter CRT`en på bildekvalitet.

Tror faktisk at jeg ville kjøpt en high-end crt om jeg var nødt å kjøpe i dag.

Lenke til kommentar
Hvordan er bildekvaliteten hvis en har en skjerm på 1920x1080 og ser på vanlig nrk? har ikke vanlige tv sendinger oppløsning på ca 480x 3xx ?

5559672[/snapback]

Det stemmer. TV-sendingene man får inn via antenne eller kabelTV har bare en oppløsning på rundt 512x400 eller noe sånt. Så selv om man har en TV som er i stand til å vise 1920x1080 så blir ikke bildet noe bedre enn det dårligste leddet. Forskjellene ser man først når man kobler til PCen, DVD-spilleren eller en avspiller for HD-materiale. Da blir bildet sylskarpt og langt bedre enn gamle TVer. Så hvis man bare skal se TV og ikke bryr seg med hvor stor plass TVen tar i stua så er nok high end CRT fortsatt et godt valg.

Angående bra oppløsning vs. bra kontrast (LCD vs. Plasma) så var jeg aldri i tvil om hva jeg foretrekker. Jeg vil koble TVen til PCen og da er det LCD et klart førstevalg. Jeg synes det er mer tilgivelig med dårlig kontrast (600:1) enn en oppløsning på bare 852x480.

Lenke til kommentar
Hvordan er bildekvaliteten hvis en har en skjerm på 1920x1080 og ser på vanlig nrk? har ikke vanlige tv sendinger oppløsning på ca 480x 3xx ?

5559672[/snapback]

Det stemmer. TV-sendingene man får inn via antenne eller kabelTV har bare en oppløsning på rundt 512x400 eller noe sånt. Så selv om man har en TV som er i stand til å vise 1920x1080 så blir ikke bildet noe bedre enn det dårligste leddet. Forskjellene ser man først når man kobler til PCen, DVD-spilleren eller en avspiller for HD-materiale. Da blir bildet sylskarpt og langt bedre enn gamle TVer. Så hvis man bare skal se TV og ikke bryr seg med hvor stor plass TVen tar i stua så er nok high end CRT fortsatt et godt valg.

Angående bra oppløsning vs. bra kontrast (LCD vs. Plasma) så var jeg aldri i tvil om hva jeg foretrekker. Jeg vil koble TVen til PCen og da er det LCD et klart førstevalg. Jeg synes det er mer tilgivelig med dårlig kontrast (600:1) enn en oppløsning på bare 852x480.

5559709[/snapback]

PAL systemet har 625 linjer (576 aktive) og antall "pixel" per linje settes normalt til opp mot 720pixels. Derfor har også europeiske DVD-er 720x576 pixel oppløsning. Det vil variere litt fra tv til tv hvor høy oppløsning de faktisk viser.

NTSC (USA) har tilsvarende 480 linjer.

-k

Lenke til kommentar

Jeg er litt forundret over motstanden mot LCD-TVer her!

Dette er et hardwareforum, og de fleste av oss har byttet ut CRT skjermene på PCene våre for lenge siden. Hvorfor er dere motstandrere av LCD-teknologien til stuebruk?

La gå at ikke sortnivået er like godt som på en CRT skjerm, men mange av de samme argumentene som fikk oss til å bytte ut CRT skjermene til PCene våre, gjelder for TVen også. FLimmerfritt bilde, høy pixel-skarphet, mindre plasskrevende, digital overføring osv osv

Geir

Lenke til kommentar
Her blir det ikke flatskjerm før kontrast og sortnivå kommer på nivå med en god crt skjerm, og prisene for en slik ligger på 10000 for en 40".

5559606[/snapback]

Hmm..hvorfor vil du ikke betale mere enn 10.000 for en såpass stor og gild TV? Husker da jeg kjøpte TVen jeg har nå..en 28" Philips Blackline, kjøpt i 1993 for kr.8888. Den holder fremdeles utmerket og designet ser overraskende bra ut selv etter såpass lang tid. Men til hsøten må den sannsynligvis vike for denne:

Philips 42PF9831D

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subacti...rt_from=&ucat=&

Lenke til kommentar

Fremdeles er det ikke noe som slår en tradisjonell crt widescreen tv på kvalitet. Tar nok enda noen år før de kan sammenliknes. Flat LCD tv tar seg godt ut så lenge den er slått av.

Har en 2 år gammel Bang Olufsen TV og folk som kommer inn og ser den får hakeslepp av både design OG bildekvalitet. Har en 12 år gammel 4:3 B&O tv på soverommet som er like fin som den dagen jeg kjøpte den. Begge disse vil nok gjøre nytten i mange år til og takk for det.

Lenke til kommentar
Hadde en runde på de lokale sjappene som selger TV nylig. For å si det slik; jeg håper inderlig at min tv holder en stund til. For det blir ikke aktuelt å kjøpe LCD på det nåværende tidspunkt under noen omstendighet. Denne teknologien har fremdeles lang vei å gå før den erstatter CRT`en på bildekvalitet.

Tror faktisk at jeg ville kjøpt en high-end crt om jeg var nødt å kjøpe i dag.

5559659[/snapback]

Jeg er ikke enig i at kvaliteten på flat-TV er så dårlig. I November kjøpte jeg en Panasonic TX 32PX30F (betalte 7990 kr for den). Dette er en av de beste biledrørs-tv'ene Panasonic har laget (Quintrix SR biledrør).

Det var et utrolig bra bilde på den,men det ble feil på den etter 1 mnd.

Jeg kjøpte derfor en Panasonic TH-42PA50E i stedet. Den har jeg hatt i 2 mnd nå og er utrolig fornøyd med bildet.

Jeg ville absolutt ikke hatt den crt'en tilbake.

Nå er det jo hovedsaklig LCD som diskuteres i denne tråden,men Plasma er jo flat-tv det også.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Her blir det ikke flatskjerm før kontrast og sortnivå kommer på nivå med en god crt skjerm, og prisene for en slik ligger på 10000 for en 40".

5559606[/snapback]

Hmm..hvorfor vil du ikke betale mere enn 10.000 for en såpass stor og gild TV? Husker da jeg kjøpte TVen jeg har nå..en 28" Philips Blackline, kjøpt i 1993 for kr.8888. Den holder fremdeles utmerket og designet ser overraskende bra ut selv etter såpass lang tid. Men til hsøten må den sannsynligvis vike for denne:

Philips 42PF9831D

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subacti...rt_from=&ucat=&

5559861[/snapback]

Aaaah ingenting som slår 28" Matchline som vi har.... innebygd 8" sub... 2 avtagbare høytalere med høykvalitet og mulighet for 4 ekstra høytalare for surround. det er den beste lyden på en tv i historien.... ikke noe "boks" lyd

Lenke til kommentar
Fremdeles er det ikke noe som slår en tradisjonell crt widescreen tv på kvalitet. Tar nok enda noen år før de kan sammenliknes. Flat LCD tv tar seg godt ut så lenge den er slått av.

Har en 2 år gammel Bang Olufsen TV og folk som kommer inn og ser den får hakeslepp av både design OG bildekvalitet. Har en 12 år gammel 4:3 B&O tv på soverommet som er like fin som den dagen jeg kjøpte den. Begge disse vil nok gjøre nytten i mange år til og takk for det.

5559872[/snapback]

Hvorfor man skal la seg slå ut av en design linje BO har holdt en evighet, forøvrig en boks bygget rundt et katoderør er for meg ubegripelig. Forøvrig hadde jeg og brodern en fornøyelig diskusjon med en BO representant på en messe der vi disset kontrasten på rørene hans. Han ble personlig fornærmet og startet å krangle med oss når vi påpekte det åpenbare: At sonys trintiron flate skjerm hadde uforskammet mye bedre bilde enn en kulrund BO skjerm.

Har eiere av dette overprisede utstyret like stort ego på vegene av teknisk middelmdig utstyr som forhandlere?

Lenke til kommentar
Fremdeles er det ikke noe som slår en tradisjonell crt widescreen tv på kvalitet.

5559872[/snapback]

Vel, plasma slår vel CRT på både oppløsning, kontrast, tykkelse, bildestørrelse, vekt, skarphet, flimmer og sikkert flere faktorer. I tillegg har vi LED-LCD som slår plasma igjen på både oppløsning kontrast, tykkelse, vekt, effektforbruk, skarphet, flimmer og sikkert flere faktorer. LED-LCD er riktignok ikke særtlig tilgjengelig ennå, men her har du i hvertfall et par flatskjerm-teknologier som slår det du sier er hittil uslåelig.

Jeg også. Det eneste gode argumentet mener jeg er pris og sortnivå, men nå er det så mange ting som taler til fordel for LCD at jeg mener LCD likevel er den foretrukne teknologien når man ser bort i fra pris. Dog, LED-LCD vil nok fjerne ulempen med sortnivået når det kommer for fullt om et år eller to så det kan være taktisk å vente ennå litt før man kjøper flat TV.

Lenke til kommentar

Dette er et hardwareforum, og de fleste av oss har byttet ut CRT skjermene på PCene våre for lenge siden. Hvorfor er dere motstandrere av LCD-teknologien til stuebruk?

La gå at ikke sortnivået er like godt som på en CRT skjerm, men mange av de samme argumentene som fikk oss til å bytte ut CRT skjermene til PCene våre, gjelder for TVen også. FLimmerfritt bilde, høy pixel-skarphet, mindre plasskrevende, digital overføring osv osv

Geir

5559816[/snapback]

Forundrer ikke meg. LCD har langt å gå før den når opp mot en CRT-tv. Hvis du skal se vanlig tv på en LCD blir (EDIT:bildet) mye dårligere. Hadde TV'n min røket nå ville jeg antakeligvis kjøpt meg en billig 32" CRT. De er skikkelig billige nå. Ventet til prisen på HD-klar 42" synker ned mot 10000, og heller satt opp crt'n på soverommet.

Når det gjelder PC, kommer jeg ikke til å bytte ut 17" CRT'n min for noe større LCD.. Trives godt med størrelsen på bildet og kan kjøre spill i 1024x768 uten at bildet er kornete.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Geir

5559816[/snapback]

Forundrer ikke meg. LCD har langt å gå før den når opp mot en CRT-tv. Hvis du skal se vanlig tv på en LCD blir (EDIT:bildet) mye dårligere. Hadde TV'n min røket nå ville jeg antakeligvis kjøpt meg en billig 32" CRT. De er skikkelig billige nå. Ventet til prisen på HD-klar 42" synker ned mot 10000, og heller satt opp crt'n på soverommet.

Når det gjelder PC, kommer jeg ikke til å bytte ut 17" CRT'n min for noe større LCD.. Trives godt med størrelsen på bildet og kan kjøre spill i 1024x768 uten at bildet er kornete.

5560088[/snapback]

Køpte selv billig 32" CRT nå nettopp. Måtte ha en ok tv til til en leieleilighet og da fikk den min gammle og billige 29" mens jeg tok i bruk en 3000kroners 32" nå i helgen. Helt grei oppgradering uten de helt store jubelropene.

Betalt ned i form av ekstra leie på 15 mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...