Autofil Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Heisan. Jeg lurer litt på om jeg skal chippe en Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD aut. Nå har den 150 hk / 360 Nm men kan chippes til 180 hk / 420 Nm for ikke alt for mange tusen-lapper. Spørsmålet er om det må gjøres (evnt. KAN gjøres) noe med automatkassen? Har blitt fortalt at kassen ikke tåler det, men ved normal kjøring bør vel det ikke være noe problem? Ønsker å chippe for å oppnå bedre dieseløkonomi da jeg kjører over 100000 km i året, og med bedre dreiemoment skulle vel det ordne seg ? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Chipping av turbomotorer gir liten eller ingen forbedring i drivstofføkonomi. I bunn og grunn går det mest ut på å øke ladetrykket og på dieselmotorer kanskje holde ladetrykket lengre opp på turtall. Generellt sett er det heller lite lurt å chippe en turbomotor med automatkasse. Uansett hvordan du vrir og vender på det vil du ende opp med mer moment og det er veldig vanskelig å la vær å bruke det. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 Men med mere moment, og fortsatt "normal" kjøring, vil man jo kunne holde et høyere gear lenger, og dermed spare drivstoff, vel ?? Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Er ikke alltid det lønner seg å sitte med gassen i bunn og lavt turtall. Uansett er mer moment oppskrifta på å knekke ei tomatkasse. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Kan sitere et svar jeg fikk fra TS Racing ang. chipping av diesel bil med automatkasse (Tiptronic). Snakk om en Audi 2.5 TDi med 180 hk / 370 Nm originalt her, som skal chippes opp til 220 hk / 430 Nm. Hei! det er lite feil med tiptronic generellt at noen girkasser ryker ,skylles dårlig service eller at bilen er trimmet uten å programere om girkassen feks. ved bruk av "tdibox" mange tunere vet heller ikke at tiptronic må programeres ! har selv kjørt 180hk tdi med tiptronic 150.000km med tilhengerhenger 1\2 tiden aldrig noe problemer ! det blir 400-430nm moment etter tuning ,avhengig av hvor mye girkassen tolererer den merker ikke forskjell på 420 kontra 430 !! girkassen klarer uansett ikke å gire på over 300nm ! det er dette som er oppgaven til software i girkassen å passe på den legger ned moment 1\2sek. før den girer ,men det merker ikke du... men det er derfor det er så viktig å omprogramere tip. også !! håper svar var til hjelp mvh tommy Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 Takk for svar. Det er derfor jeg i første inlegg spørte om det er noe jeg må gjøre med automatkassen. Jeg vet ikke om det engang er noen mulighet for programmering på min type. Noen som vet ? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 jeg har hørt en del tilfeller der automat kassa har blitt ødelagd ved chipping, f.eks en a8 automat med helt ny automatkasse ble chippet, og den røk etter en liten stund.. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 jeg har hørt en del tilfeller der automat kassa har blitt ødelagd ved chipping, f.eks en a8 automat med helt ny automatkasse ble chippet, og den røk etter en liten stund.. 5574463[/snapback] Det sies det ja. Vil nok tro at man øker sjansen for at kassen kan gå ved chipping, men vil tro det er minimalt... Kasser som ryker på grunn av chipping skyldes som regel at man IKKE har chippet automatkassen i tillegg til motoren, at man bruker dårlige chipper fra ukjente leverandører osv. Alt bør utføres av fagfolk, skader ikke at de er anerkjente heller... For Audi sin del var det stort sett Tiptronic før slutten av år 2000 som røyk. Var mye feil på disse kassene har jeg hørt. Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 26. februar 2006 Del Skrevet 26. februar 2006 Veldig interessant dette med chipping av dieselmotorer og automatkasse. Det var helt nytt for meg at du også måtte omprogrammere automatkassen samtidlig som du chipper motoren. Er det flere som har greie på dette så har det vært flott om dere kunne lagt inn flere innlegg her..... Takk for en flott tråd. Lenke til kommentar
RaZoR_ Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Chipping av turbomotorer gir liten eller ingen forbedring i drivstofføkonomi. I bunn og grunn går det mest ut på å øke ladetrykket og på dieselmotorer kanskje holde ladetrykket lengre opp på turtall. Generellt sett er det heller lite lurt å chippe en turbomotor med automatkasse. Uansett hvordan du vrir og vender på det vil du ende opp med mer moment og det er veldig vanskelig å la vær å bruke det. 5562611[/snapback] Å chippe turbomotor gir forbedret drivstofføkonomi jo. Har prøvd det på så mange forskjellige biler oppigjennom at det går jeg god for. 10-20% lavere forbruk stort sett, så tar noen kilometer kjøring før chippingen er spart inn. - Forutsatt at du opprettholder ett vanlig kjøremønster, fremfor å begynne med svinekjøring (slik mange gjør når de chipper. Men moment er skummelt, for alt! Så her handler det mye om å få en seriøs tuner til å lage ett program som "begrenser" seg såpass at det ikke tar girkassa. Magnus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå