Gå til innhold

120mm sakteroterende (1500 RPM) vifte

2die4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okay. I produktguiden finner jeg "SilenX 120mm Ixtrema Quiet 14dbA", men den er ikke å finne på nettsiden til vendur. Finner bare de "Pro" viftene som det står opplyst at "støyer litt meir". Noen som kan hjelpe?

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Det støyer mer fordi det har skjedd en liten produksjonsfeil, og de har en høyere rotasjonshastighet enn angitt, derfor lager de litt mer lyd. Om du har viftestyring er nok de 14dB viftene perfekt. Jeg pleier å la dem spinne rundt lydløst i windows, og setter dem til full guffe under spilling. Funker veldig bra.

Lenke til kommentar

"SilenX 120mm Ixtrema Quiet 14dbA"

Ixtrema er den gamle serien. Iallefall som jeg har forstått. Pro er den nye.

Men på samme turtall vil Pro støye mindre og flytte mer luft enn Ixtrema gjør.

Her har du den 120mm viften som støyer minst. 11dB er ingenting. Du kutter av deg øret før du kan klage på det støynivået.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Følger det med kjøler når man kjøper en prosessor, eller må man kjøpe det i tillegg?

5842501[/snapback]

De fleste prosessorer følger det med vifte på. Om det står bundle/retail/boxed så er det med vifte. Står det bulk er det kun CPU.

Endret av odd2k
Lenke til kommentar
De fleste prosessorer følger det med vifte på. Om det står bundle/retail/boxed så er det med vifte. Står det bulk er det kun CPU.

5842874[/snapback]

Men vifte er vel ikke det samme som kjøler?

Lenke til kommentar

5842874[/snapback]

Men vifte er vel ikke det samme som kjøler?

5844726[/snapback]

Følger det med vifte så følger det med heatsink også vil jeg tro, noe annet ville vært ganske meningsløst.

Om du mener kjølepasta så varierer dette, men det beste vil være å kjøpe noe som Arctic Silver 5 om det ikke er denne som følger med.

Endret av odd2k
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

I brukererfaringer på Sempron 2800+ i produktguiden er det en som har montert en 120mm vifte på standardribba. Hva betyr det? At den er montert der uten en fan-duct? Men hvordan i all verden har han fått plass til en 120mm der? Den medfølgende viften på prosessoren er mye mindre.

Lenke til kommentar
1500 RPM er forøvrig ikke hva jeg vil definere som sakteroterende for en 120mm vifte. Jeg har bla to 1600 RPM Papst vifter som er umulige å leve med på 12V (altså full hastighet). ADDA viftene på 900 RPM derimot har et behagelig støynivå.

Når det gjelder SilenX vifter anbefales det å lese denne:

http://www.hardware.no/tester/kjoling/aatt...mm-vifter/22935

5842914[/snapback]

Derfor hastigheten er ikke eneste momentet å tenke på når det gjelder støy!

Materiale, hvor mange blader og hvordan disse er vridd spiller også inn på støyen.

Papst er vel de som ligger nermest SilenX når det gjelder støy/luftstørm forholdet. Men det spørs jo og hvilken vifte du kjøper, Papst har flere varianter, fra 18dB til 30?

Lenke til kommentar

Leste du testen jeg linket til?

http://www.hardware.no/tester/kjoling/aatt...-vifter/22935/6

Konklusjonen er nettopp at hastigheten har veldig mye med støynivået å gjøre og jeg vil tro at alt annet har lite å si. Så jeg vil si at SilenX er oppskrytt og overpriset som ikke magisk kan ha lavere støynivå enn andre vifter på en gitt RPM og vil heller anbefale billigere vifter.

Jeg har to slike jeg er godt fornøyd med som gir mye for pengene.

Lenke til kommentar

Jeg sjekka nå med målbånd og vifta og heatsinken på AMD'ene er 70mm. Hvordan i all verden skal man da få en 80mm stor fanadapter til å passe, noe som en person skrev i denne tråden? Siden det ikke finnes 70mm fanadaptere så må det være umulig å få en 120mm vifte på prosessoren.

Lenke til kommentar
Jeg sjekka nå med målbånd og vifta og heatsinken på AMD'ene er 70mm. Hvordan i all verden skal man da få en 80mm stor fanadapter til å passe, noe som en person skrev i denne tråden? Siden det ikke finnes 70mm fanadaptere så må det være umulig å få en 120mm vifte på prosessoren.

5941742[/snapback]

Første lov i casemod, INGENTING er umulig;)

Med en dremmel, lighter og litt plast/metal kommer du langt;)

Lenke til kommentar
Første lov i casemod, INGENTING er umulig;)

Med en dremmel, lighter og litt plast/metal kommer du langt;)

5943045[/snapback]

Tviler på at jeg klarer noe slikt. Får bare leve med den medfølgende bråkete amd 70mm vifta.

Hvorfor finnes det ikke 70-->120mm fanadaptere egentlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...