bluemusic Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 (endret) Hei. Siden jeg sitter med min nykjøpte Netshop 259ien foran meg og jeg er meget fornøyd tenkte jeg kanskje vi kunne ha en tråd for oss som er så pass heldige. Jeg har ikke fått prøvd alle funksjonene enda men skriver en rapport til de som lurer på hvordan den er etter mitt første inntrykk. Tidligere erfaringer: Dell Inspirion, Compac Armada, Compac presition. Min maskin: 2Ghz Sonoma, 1 GB kingston DDR2 ram, 60 GB 7200RPM disk, Trådløst nettverk AGB. Resten er standard. Pakken: Pakken inneholdt InstantON, Nero 6.0,Intel wireless driver, Drivercd 1.1 og PowerDVD. Det lå en telefonkabel for modem og Lion Sjokolade i den også! Ingen manualer. Utseende: Var faktisk positivt overasket over utseende. Den er my tynnere en min dell inspirion og har et bra gråsvart preg. Merket ikke noe til at dekselet skulle være dårlig slik andre har beskrevet. Prøvde å trykke bakpå mens windows kjørte og så ingen tegn til forandringer i bildet. Skjermen hadde ingen pixelfeil. Puhh! Høytalerene er meget pent integrert i skjermen under. Tastaturet var veldig mykt å bra i forhold til de laptoppene jeg har prøvd. Synes ikke knappen som skifter mellom de forskjellige skjermkortene var flimsete som enkelte har sagt. Jeg synes derimot at cd rommen var meget flimsete. Trykker man i en cd bør man holde litt igjen under. Portplasseringen er som kjent dårlig og det er irriterende, men jeg viste det fra før. Mus padden er litt vel overfølsom og uvant. Av og til mister jeg litt kontrollen over musen, men ved litt tweaking i mus menyen ble alt mye bedre. Jeg satt faktisk opp hastigheten litt og litt mindre trykkfølsomhet. Batteriet stikker litt ut bakpå, men det bryr jeg meg ikke så mye om siden det tross alt skal vere lengre enn de fleste laptopper. Alt i alt synes jeg designet var bra. Ikke så fancy som en Asus eller en Mac, men den er mye finere å se på enn feks en dell maskin som ser direkte klompete ut. Får definitivt ikke en plastikkfølelse. Installasjon: Installerte med en WinXP modifisert cd som holder service pack 2 også. Installasjoen gikk meget smertefritt og det gikk enormt fort. Ca 16-17 minutter før windows var ferdig installert. Har aldri opplevd en så kjap installasjon før. Jeg la inn driverene som fulgte med og alt fungerte med en gang. Jeg ble øyeblikkelig litt skuffet over skjermen. Den virket ganske blass i fargene i forhold til den vannvittige skjemen som er på dell maskinen. Jeg er vant til superklart bilde og i sterke farger. Ved å gå inn på Intel sin justeringsmeny i kontrollpanelet fant jeg ut at ved små justeringer ble skjermen minst like bra som dell maskinen. Muligens også ende klarere og bedre i fargene. Jeg valgte disse innstillingenen: Gamma: 1 Lysstyrke: -37 Kontrast: 52 Jeg anbefaler alle å gjøre det samme og dere vil se at skjermen virkelig gløder. Fantastisk! Siden jeg hadde innstallert med Intel skjermkortet måtte jeg så restarte og installere go 6600 kortet etterpå. Også her brukte jeg medfølgende cd. Jeg kommer til å oppgradere etterhvert. Her var det ikke nødvendig å forandre noe på innstillingene. Støy: Støy er ikke merkbart på denne maskinen under intel sitt skjermkort. Under Go6600 er det under normalt selv ved heftig spilling. Spilling: Jeg har ike fått så mye tid til å teste dette enda men jeg la inn et av favoritt spillene mine som jeg ofte spiller i nettverk her hjemme.; Ghost recon. Jeg satte alt på max og med en oppløsning på 1680x1050x32 merket jeg ikke et eneste tegn til hakking. Det er riktignok et litt eldre spill, men søren klype dette er mer en forventet. Jeg bestemte meg for å prøve et mye heftigere spill: Call of duty 2 Jeg satte allt på full guffe og samme oppløsning som isted. Spillet fløt bra, men merket litt lag. Dette var meget imponerende. Satte texture filer til bilinear istedet for anisotropic. Det var det eneste jeg trengte å gjøre. All gled smurt og fin. For å si det slik. Dette spillet klarer ikke min stasjonærer amd 64 3000+ med radeon 9800 128 mb å kjøre skikkelig. Bare for morroskyld testet jeg Ghost recon på Intel skjermkortet og det girkk smurt med alt på fullt på 1280x1024x32. Ganske imonerende. Trodde dette var et dårlig skjermkort på 3d Lyden: Lyden er bedre enn jeg har vært borti på noen laptopper før. Det er ikke akkurat masse bass, men synes lyden fungerer utmerket og jeg jobber som lydmann. Ikke forvent dere all verden, det er en laptopp ikke et stereoanlegg. Jeg har ikke fått testet lykortet opp mot et skikkelig stereoanlegg, men regner med det kommert til å låte fint. Batteritiden: Jeg har ikke prøvd maskinen på batteri enda, men skal skrive om dette når jeg har fått testet det. tester: Jeg har heller ikke fått testen den med 3dmark, men det er det jo så mange andre som har testet. Den ligger på over 6000 der. Vekt: Den veier omtrent det samme som min Dell inspirion med 14,1 " skjerm. Jeg synes den er litt tung, men jeg viste hvor mye den veide før jeg kjøpte den og 3 kg for denne laptoppen er ikke mye. Det er helt normalt på en 15,4 tommer. Håper dette var til hjelp. Hvis det er andre med erfaringer eller tips hadde det vært kjekt hvis dere brukte denne tråden. Endret 6. februar 2006 av bluemusic Lenke til kommentar
Cocytor Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Har 259IEN selv. Det er alltid fint med en brukertest. Og det kan også være gøy å se at tråden man starter lever lenge. Men personlig er jeg ikke noen tilhenger av disse "den store xxxxx-tråden" Hvorfor? De blir ofte fryktelig lange. Hvis man har et problem må man lese igjennom 20 sider for å finne relevant informasjon og hvem gidder det. Da er det bedre å starte en ny tråd og få et konkret svar på ting. Hvis man ikke har maskinen er det heller ikke gøy å måtte lese igjennom 20 sider om småinnstillinger og "tuning" av en maskin man ikke har. Da er det bedre med brukererfaringer. Men det var nå bare min mening. Lenke til kommentar
bluemusic Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 Hei. Da er jeg ikke helt enig. Leste selv igjennom veldig mange lange post her på forumet inkludert tråder for å finne ut hvilke maskin jeg skulle kjøpe. Veldig mange lurer på hvilke spill som fungerer, batteritid, utseende osv. Jeg har tenkt til å sjekke ut batteritiden i dag. Laptoppen er for stor for å komme inn i de veskene som selges på claes olson. Dvs, det går hvis man presser den litt ned i og jobber litt, men sikkert ikke så fornuftig i lengden. Lenke til kommentar
Jarle;) Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Takker for ein fin brukertest av denne maskina! Ble ett skritt nærmere valget etter å ha lest Dersom du bruker søkemetoden blir det lettere med ein tråd for hvær sak. Men eg synes det er kjekt med slike tråder for å finne ut mest før ein kjøper pc. Lenke til kommentar
bluemusic Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 Helt enig. Fint at det kunne hjelpe. Jeg blir mer og mer fornøyd for hver dag som går. Lenke til kommentar
Intercom Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Helt enig. Fint at det kunne hjelpe. Jeg blir mer og mer fornøyd for hver dag som går. 5564608[/snapback] Veldig interessant lesning for meg ihvertfall iom at jeg virkelig vurderer denne pcen. Har du noen bilder av den? Jeg skal bruke pcen til en del fotoredigering, så vil du si skjermen er bra nok til dette formålet? Synes det hørtes litt avskrekkende ut at den ikke fikk plass i Clas Olsons laptopvesker, men.. Fint om du kommer med en oppdatering på batteritestingen Lenke til kommentar
bluemusic Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Mulig at dette er en annen laptop veske enn de selger nå. Jeg har en litt gammel liten som jeg brukte på dell maskinen. Har ende ikke fått prøve batteritiden. Sjekker det nok i kveld. Denne maskinen mener jeg bestemt vil fungere meget bra til fotoredigering. Skjermen er helt strålende. Noe av det beste jeg har sett på en laptop. JEg jobber selv med endel grafiske ting og er meget godt fornøyd. Endret 7. februar 2006 av bluemusic Lenke til kommentar
Intercom Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Mulig at dette er en annen laptop veske enn de selger nå. Jeg har en litt gammel liten som jeg brukte på dell maskinen. Har ende ikke fått prøve batteritiden. Sjekker det nok i kveld.Denne maskinen mener jeg bestemt vil fungere meget bra til fotoredigering. Skjermen er helt strålende. Noe av det beste jeg har sett på en laptop. JEg jobber selv med endel grafiske ting og er meget godt fornøyd. 5565791[/snapback] Høres bra ut! Jeg venter spennt på batteri-rapporten:) For meg så er det et spørsmål mellom å gå for lille og lette Asus S5A eller gå for den nesten 3 * så tunge Netshop 259IEN maskinen med den gode ytelsen. Valgets kvaler! Lenke til kommentar
bluemusic Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Hvis du skal gjøre en del bildebehandling så ville jeg valgt en litt større skjerm. Husk at uansett hvor kjapp eller fjong maskin du velger så er det skjermen du skal se på i den tiden du har den. Endret 7. februar 2006 av bluemusic Lenke til kommentar
Intercom Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Hvis du skal gjøre en del bildebehandling så ville jeg valgt en litt større skjerm. Husk at uansett hvor kjapp eller fjong maskin du velger så er det skjermen du skal se på i den tiden du har den. 5566756[/snapback] Joa, bare synes det er så stusselig at den ikke har True Life belegget? Duger den godt uten dete altså? Lenke til kommentar
bluemusic Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Hvis du tenker på det glossye belegget som er så poulært fortiden så var en av grunnene til at jeg kjøpte den akkurat det at den ikke hadde det. Det er 2 personer som har det på jobben min og det er skikkelig dritt. Man har store vanskeligheter med å se på skjermen i fint vær eller kraftig belysning. Man ser bare seg selv, siden skjermen virker som et speil. Batteritiden: Jeg har nå testen detn med Intel skjermkortet. Jeg lot endel programmer kjøre i bakgrunnen mens maskinen kjørte konstantlåter fra mp3 spilleren. Dvs ca 30 prosent cpu kapasitet hele tiden. Jeg spilte også Ghost recon i 20 minutter. Da stod CPU på 100 prosent. Batteriet holdt da i nøyatig 4 timer og 25 minutter. Hadde jeg skrevet i word og det var det, hadde den nok holdt godt over 5 timer. Tiden raste mye fortere nedover da jeg spilte. Endret 7. februar 2006 av bluemusic Lenke til kommentar
Intercom Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Hvis du tenker på det glossye belegget som er så poulært fortiden så var en av grunnene til at jeg kjøpte den akkurat det at den ikke hadde det. Det er 2 personer som har det på jobben min og det er skikkelig dritt. Man har store vanskeligheter med å se på skjermen i fint vær eller kraftig belysning. Man ser bare seg selv, siden skjermen virker som et speil. Batteritiden: Jeg har nå testen detn med Intel skjermkortet. Jeg lot endel programmer kjøre i bakgrunnen mens maskinen kjørte konstantlåter fra mp3 spilleren. Dvs ca 30 prosent cpu kapasitet hele tiden. Jeg spilte også Ghost recon i 20 minutter. Da stod CPU på 100 prosent. Batteriet holdt da i nøyatig 4 timer og 25 minutter. Hadde jeg skrevet i word og det var det, hadde den nok holdt godt over 5 timer. Tiden raste mye fortere nedover da jeg spilte. 5569949[/snapback] Stemmer. Jeg så nemlig Inspiron 9400 17"'eren i dag, og jeg synes den skjermen var HELT utrolig fin å se på. Du har vel ikke vært borti 9400 og kan dra en sammenligning til denne? Batterilevetiden du representerte her virker jo helt ypperlig, hadde jeg fått en garanti på at jeg hadde fått like bra batteri som det på kjøpet hadde jeg slått til på flekken - har nemlig sett veldig varierende resultater på batteritester. Lenke til kommentar
bluemusic Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Det er den de har og jeg synes denne er mye finere. Men liker du glossy belegget så er selvfølgelig dell maskinen flott den også. Bakdelen med dell maskinen er at den er utrolig klompete og veier 4 kg. Jeg har lest om 1 person på dette forumet som ikke har hatt bra batteritid, men han mente han hadde feil på batteriet. Lenke til kommentar
Jarle;) Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Bra jobba bluemusic! Batteritiden er atså godkjent med intel kortet:thumbup: Med 6600 kortet blir det vel noe kortere...(viss ikke mye kortere) Men er oppladningstida på 7 timer ? Vurderer sterkt denne pcen nå. Eneste er utseende, med tanke på utstikkende batteri, og portplasseringene. Men det venner man seg kansje til etterhvert... Lenke til kommentar
Dan-Inge Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Hei, Jeg vurderer som sikkert mange andre denne pcen. Ja oppladnings tiden er lang ,men det kan jeg leve med=). Men det jeg er litt usikker på er om 7200rpm vs 5400rpm har noe å si? Hvordan er det med f.eks: ytelse i spill? ytelse i windows? batteri? støy? Regner med det blir denne pcen, da ingen kan gi like mye portable og grafikk i samme pc. Med tanke på støy, batteri tid og ytelse i spill. Eller noen som vet av noe? Dual core har jo uansett ikke mye mer ytelse å gi, og i følge testene skal den bruke litt mer strøm. Lenke til kommentar
bluemusic Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Jeg synes den er fin. Utsiden er litt kjedelig men under dekselet ser den cool ut. Har ikke fått testet oppladningstiden. Første gang jeg ladet den opp, brukte jeg 16 timer for sikkerhetskyld. Laderen viste ferdig etter 5 timer mener jeg. 7200 rmp har veldig mye å si på det yrke jeg driver med, der veldig mye skal streames til disk samtidig. Jeg ville aldri valgt en maskin uten 7200 rpm. Det er det som er vanlig på alle stasjonære hardisker. Jeg hadde 5400 rpm på den forrige laptoppen og forskjellen er stor. Jeg vil nok tro at det har litt å si på spill også i 3 rekke etter 3d kort, ram\cpu. Lenke til kommentar
Intercom Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Det er den de har og jeg synes denne er mye finere. Men liker du glossy belegget så er selvfølgelig dell maskinen flott den også. Bakdelen med dell maskinen er at den er utrolig klompete og veier 4 kg. 5570357[/snapback] Er ikke dette velgget bare et tynt glassbelegg? Lurer på om det går an å ettermontere det? Endret 8. februar 2006 av Intercom Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Jeg får vell henge meg på denne tråden jeg også. Må først takk for de nydelige tipsene om skjermen! Skjermen ble jo kjempedeilig! Min maskin er som følger: Intel M750, 1gb kingston DDR2 ram, 100gb 7200rpm harddisk, resten standard. Endret 8. februar 2006 av Zevs. Lenke til kommentar
bluemusic Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Supert! Det sparer også litt på batteritiden siden lysstyrken taes såpass mye ned. Angående glassbelegget, så tror jeg ikke det kan klistres på i etterkant. På dell maskinene virker det som det er endel av skjermen. Det finnes noe på claes olson som skal etterligne dette, men det ville jeg ikke risikert på en såpass dyr og flott skjerm. Jeg synes uansette at det er ubehagelig å sitte å se på en skerm hvor man nesten bare ser seg selv i speilet. Selv om jeg er dødskjekk Lenke til kommentar
Intercom Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Supert! Det sparer også litt på batteritiden siden lysstyrken taes såpass mye ned. Angående glassbelegget, så tror jeg ikke det kan klistres på i etterkant. På dell maskinene virker det som det er endel av skjermen. Det finnes noe på claes olson som skal etterligne dette, men det ville jeg ikke risikert på en såpass dyr og flott skjerm. Jeg synes uansette at det er ubehagelig å sitte å se på en skerm hvor man nesten bare ser seg selv i speilet. Selv om jeg er dødskjekk 5574615[/snapback] Hahaha Men jeg ser at den har jo WSXGA+ TFT LCD - er ikke dette den beste LCD skjerm typen? XGA+? Og så et siste spm: Virker den robust og kvalitetsmessig god? Jeg får angst av laptoper som knirker og spraker når de løftes på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg