Gå til innhold

Redusere levetiden av skjermkortet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har et 6800le som jeg kjører med 16pipe 1.6v @375/850, vil dette føre til at mitt kort kan ta kvelden tidlig hvis dette oppsettet brukes daglig?

Takk for all svar!

5558514[/snapback]

Det kan forkorte levetiden, men jeg tviler på at det kommer til å ryke med det første (Hvis tempraturen er ok).

5561750[/snapback]

Kan det hjelpe hvis jeg lar en vifte blåse direkte mot kortet?

Lenke til kommentar

Ja, en vifte hjelper betydelig på levetid og temperatur på det.

Gjør det, sett en vifte ekstra på kortet, så er du sikker på at det henger med en stund til.

Men jeg tror uansett ikke du skal være redd for at det skal gå til dundas, HW pleier å ha ganske lang levetid, folk blir lei av de før de ryker.

Men det kan jo røyne på litt mer når du har klokket/moddet det og slikt da.

Lenke til kommentar

Tempen på skjermkortet ligger på 53C på idle, men når spill startes så kjøres vifta på fullt og tempen faller på 47C. Bør jeg da sette opp hastigheten på vifta når den står på tomgang?

Endret av duqe77
Lenke til kommentar
Some interesting numbers to say the least. Having posted the info which should provide you with a base to which to compare your temps too, ie 80°C and even 90°C is still within specs. But having said that I'd like to share some words of wisdom from one named ViperJohn

--------------------------------------------------------------------------------

ATI says 95°C is okay but it may not run clean either. I had an ASUS XT-PE that ran at 80C stone stock in the 3DM01se Nature torture loop. While they say it is okay there is a catch to running hot.

For every 10°C you increase a discrete parts (memory chips, cores, Mosfets, IC's, etc) average operating temperature you cut its lifespan in 1/2 what ever that given lifespan may be. Conversely for every 10°C you lower the average operating temperature you double the parts lifespan. It doesn't take a rocket scientist to conclude that a card that runs 60C will have an average life span that is 4 times longer than if the same card runs 80°C.

The above is the reason that a properly modded card can have a longer lifespan that the same card will stock.

John

Fant dette på Techpowerup.com

Lenke til kommentar

Den regelen med at en temperaturøkning på 10 grader senker levetiden med 50% er sikkert grei som en tommelfingerregel, men jeg har aldri lest at den har noen teoretisk fundament og at den gjelder generelt, uavhengig av temperatur og komponent.

Imidlertid er det nok liten tvil om at høy temperatur medfører redusert levetid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg har satt på ram heatsinks hvor jeg kan , og en cpu heatsink på bakplata av skjermkortet, er bare 2 små thermalklister som den sitter på som gjør at den blir 80% mindre effektiv, kan egentlig bare la den ligge på, den rører seg ikke, men like ikke løse deler i kabinettet, så jeg venter på skaffet full thermaltape til å dekke hele bakplata på asus 6800le med kobberkjøler, tviler den trenger bedre kjøler.

300/700@375/800

jeg ser noen kjører ram på 850, rivatuner vill ikke gå lenger enn hva jeg har gjort? klarer deres rivatuner å presse fram mer en dette til test, får sånn !! når jeg går over disse verdier.

3dmark03

11575

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
jeg har satt på ram heatsinks hvor jeg kan , og en cpu heatsink på bakplata av skjermkortet, er bare 2 små thermalklister som den sitter på som gjør at den blir 80% mindre effektiv, kan egentlig bare la den ligge på, den rører seg ikke, men like ikke løse deler i kabinettet, så jeg venter på skaffet full thermaltape til å dekke hele bakplata på asus 6800le med kobberkjøler, tviler den trenger bedre kjøler.

300/700@375/800

jeg ser noen kjører ram på 850, rivatuner vill ikke gå lenger enn hva jeg har gjort? klarer deres rivatuner å presse fram mer en dette til test, får sånn !! når jeg går over disse verdier.

3dmark03

11575

5629480[/snapback]

I rivertuner gå inn på POWER USER -> OVERCLOCKING -> DISABLEINTERAL CLOCKTEST settes til 1, prøv da etter det å still opp ramen deretter ta en test og se hva som skjer....

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=538926

Endret av duqe77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...