Wolverin Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Jeg skal lage en form (skjema) som inneholder to dato felt. Datoene som skrives inn er en fra og en til dato som benyttes for å defienre periode for hendelser i en hendelses database. Basert på disse datoene har jeg laget en SQL i Visual Basic for applications som benytter recordset og peker seg rad for rad ned i spørringen som avgrenser søket. Det jeg så gjør er å hente ut verdier fra spørringen over i variabler, slik at jeg kan behandle dem. Til slutt nå så ønsker jeg å sende en mail pr rad som behandles til e-post adressen som jeg henter ut i den ene variabelen. Jeg har alt fått dette til, men jeg er ikke fornøyd med løsningen, for når denne benyttes sammen med outlook 2000, så må jeg bekrefte at jeg vil sende mailen for hver eneste jeg skal sende. Det er ikke holdbart, og jeg har brukt "push that freaking button", et program som jeg har lastet ned fra www.download.com, som du kan "programmere" til å svare på dialog bokser i Windows for deg, basert på hvilket program som ber om tilbakemelding og hvilken dialogboks det er. Jeg limer inn send mail coden min her, også håper jeg noen kan fortelle meg en annen og bedre løsning på å få sendt en mail via Access. Private Sub Kommando15_Click() Dim rs As DAO.Recordset Dim teller As Integer Dim db As DAO.Database Dim sqlen As String Dim eposttekst As String Dim antall_epost As Integer sqlen = "select * from send_epost" Set db = CurrentDb() Set rs = db.OpenRecordset(sqlen) If rs.RecordCount < 1 Then MsgBox "Det er ingen å sende mail til" Else antall_epost = rs.RecordCount rs.MoveFirst End If Do Until rs.EOF teller = rs!hendelse eposttekst = rs!hendelse_code & " " & rs!hendelse DoCmd.SendObject acSendNoObject, , , rs!epost, , , "Generert melding", eposttekst, False rs.MoveNext Loop MsgBox "Det er sendt " & antall_epost & " epost melding(er)" rs.Close End Sub Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Dette burde vel være fullt mulig, men du må vel inn å programmere i både Access og Outlook. Uansett må du jo ha en mail komponent som sender selve mail, siden denne funksjonaliteten ikke finnes i Access. Ellers må du over på andre språk, og lage mail funksjonen derfra. Lenke til kommentar
___ Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 (endret) Du har nok blitt "offer" for en nokså opplagt begrensning som Microsoft har satt på sending av mail via kode. Av løsningsforslag jeg har sett på nettet, er nettopp den du bruker, pluss endel andre. Har laget en tinyurl for deg, som viser tråden på Google Groups: http://tinyurl.com/dkrte Werner Endret 5. februar 2006 av wernie Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 Jeg har jo fått dette til å fungere, men jeg får beskjed om at dette er et mulig virus, og må vente i 5 sekunder før jeg må klikke på Ja, for å få sendt mailen. Jeg har i dag benyttet push that freaking button til å klikke på Ja for meg med en gang denne blir ledig og mulig å klikke på, men jeg må da tro at det finnes en bedre måte å gjøre dette på. Vet at om jeg bruker outlook express, så fyker mailen direkte ut, men da bryer jeg reglene på jobb (outllok er eneste mailprogram vi får lov å bruke). Jeg testet også med Eudora, men også der må jeg bekrefte at jeg vil sende mailen. Vet det fungerte som bare det med outlook 97, for der hadde ikke microsoft denne kontrollen, men outlook 97 er det ikke installert på noen pcer her, og ikke får jeg lov å legge det inn heller. Jeg vet jeg kan gjøre dette direkte i Visual Basic, men jeg synes det blir for dumt å måtte skrive enda et program for å gjøre denne lille saken i Access. Dette burde vel være fullt mulig, men du må vel inn å programmere i både Access og Outlook. Uansett må du jo ha en mail komponent som sender selve mail, siden denne funksjonaliteten ikke finnes i Access. Ellers må du over på andre språk, og lage mail funksjonen derfra. 5558762[/snapback] Lenke til kommentar
Wolverin Skrevet 6. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2006 Ja, Microsoft gav begrensningen i outlook 200, og senere versjoner. en begrensning jeg ble irritert over selv, men jeg forsår jo at den er nødvendig når man ser hvordan virus og spyware formere seg. Å kjøre en slapstick på den er jo i prinsippet det jeg gjør med push that f., så den løsningen blir ikke så kul. Å skrive en løsning i annet språk, f.eks java, c++, visual basic, PL/SQL osv osv, det er jo en løsning helt klart, men da må jeg inn med enda et språk på serveren her, og jeg må programmere et ekstra program for å gjøre bare en bitte liten ting. Mener det skal være mulig å gjøre i Access slik at det ikke blir varsel om virus, men har ikke klart å funnet ut hvordan enda. Du har nok blitt "offer" for en nokså opplagt begrensning som Microsoft har satt på sending av mail via kode. Av løsningsforslag jeg har sett på nettet, er nettopp den du bruker, pluss endel andre. Har laget en tinyurl for deg, som viser tråden på Google Groups: http://tinyurl.com/dkrte Werner 5558820[/snapback] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå