Gå til innhold

Rør - lyd på PC'n?


EC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult nok med rørlyd, men jeg tror ikke det blir noe særlig poeng hvis man ikke har godt nok lydanlegg fra før. En slik "billig" rør-løsning tror jeg ikke er bedre enn en transistor forsterker i samme prisnivå. Samtidig har transistorforsterkere langt bedre dynamikk, selv om den nok ikke har den myke, varme spillestilen. Så egentlig synes jeg en at en halvdårlig rørløsning på PC'en er tull. Men som sagt: "kult nok det!"

Lenke til kommentar

Ånei og nei!

Har vi rør-friekere her? Veit det er off topic men!..

Er bare det at det skjærer i meg når folk sier at det er kvalitet i rørforsterkere!.. De flese rørforsterkere er jo bare på noen titalls watt! max 40W kanskje!.. Pluss at en rørforsterker SJELDEN klarer å gjengi HELE det hørbare området (20-20.000Hz)!! Rørforsterkere fungerer ikke no særlig heller hvis man har tungdrevne høyttalerere (89dB på 1Watt inn)! De er heller ike gode til å gjengi raske transienter. Det blir også slapp og skikkelig rånete feit bass, pga rørforsterkeren ikke klarer å lever nok strøm til bass-elementene i høyttalerne!

Eneste jeg klarer å se som er bra i en røramp, er den høye utgangsspenningen, er i praksis fysisk umulig å sprenge diskanten fordi forstekeren ikke klipper!

 

Rør = ja vil ikke si hva det er en gang! fysjom!

Lenke til kommentar

Hehe! jau. Antok at noen ville komentere det ja! Ja 1 watt eller 2,82 V inn tror jeg det var! Men det er jo mere som skal til for at en forsterker skal klare å drive en høyttaler! F.eks et bass-element sier gjerne ja takk til 80W! Der ligger problemet! En rørforsterker VIL få problemer med å levere tilstrekkelig med strøm!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-17 15:17, skrev slakkis:

Ånei og nei!

Har vi rør-friekere her? Veit det er off topic men!..

Er bare det at det skjærer i meg når folk sier at det er kvalitet i rørforsterkere!.. De flese rørforsterkere er jo bare på noen titalls watt! max 40W kanskje!.. Pluss at en rørforsterker SJELDEN klarer å gjengi HELE det hørbare området (20-20.000Hz)!! Rørforsterkere fungerer ikke no særlig heller hvis man har tungdrevne høyttalerere (89dB på 1Watt inn)! De er heller ike gode til å gjengi raske transienter. Det blir også slapp og skikkelig rånete feit bass, pga rørforsterkeren ikke klarer å lever nok strøm til bass-elementene i høyttalerne!

Eneste jeg klarer å se som er bra i en røramp, er den høye utgangsspenningen, er i praksis fysisk umulig å sprenge diskanten fordi forstekeren ikke klipper!


Rør = ja vil ikke si hva det er en gang! fysjom!


 

du, jeg må si at du har virkelig ikke hørt en rørforsterker til 50000-100000kr i virkeligheten, for du vet faktisk ikke va du snakker om, max 40watt, har en her på 150watt, så vennligst ikke vær så stor i flabben. digitale forsterker er veldig bra da, bedre en transistor og mye dyrer men, transistor-amp'er er jo dagens forsterker som fungere utmerket, jeg er ikke noe rørforsterker fan, men liker ikke at folk uten peiling raker ned på noe de ikke vet mye om

 

:smile:

Lenke til kommentar
Quote:


GeCcO skrev (2002-09-17 21:12):


du, jeg må si at du har virkelig ikke hørt en rørforsterker til 50000-100000kr i virkeligheten, for du vet faktisk ikke va du snakker om, max 40watt, har en her på 150watt, så vennligst ikke vær så stor i flabben. digitale forsterker er veldig bra da, bedre en transistor og mye dyrer men, transistor-amp'er er jo dagens forsterker som fungere utmerket, jeg er ikke noe rørforsterker fan, men liker ikke at folk uten peiling raker ned på noe de ikke vet mye om



Bra at det er noen andre og som har hørt en bra rørforsterker, Men har ikke hørt en som er så sterk som 150w. Den som eg hørte på tror eg var på 50w. :grin:
Lenke til kommentar

Sitter her med Lyd & Bilde nr 11/01. Der har de testet en Manley 100/100 rørforsterker til 55 000. De skriver bl.a. at når man bruker to eller flere rør pr. kanal, er det mulig å levere 500 Watt. (se <a href="http://www.lydogbilde.no/archive.asp?archive=659&searchstring=rørforsterker&searchtype=arkiv">her</a>

"Årsakene til rørforsterkeres popularitet er mange, men hovedgrunnen ligger i et forvrengningsmønster som mange opplever som balsam for øret. En rørforsterker har en langt høyere forvrengningsprosent enn transistorforsterkeren, allikevel lyder røret mer behagelig for øret. (...) Rørforsterkerns forvrengningskarakteristikk kan sammenlignes med små bølger i vannet, en transistorforsterkers med små krusninger på overflaten. Begge endrer speilbildet ditt litt, men du kan allikevel kjenne igjen ditt eget ansikt. Forskjellen er at du ikke hører de små bølgene like godt som krusningene"

 

Hva er det dere sutrer over "virker ikke like bra" osv? Den fikk kjempegode kritikker her i hvert fall :grin:

 

 

-Rolf-

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-18 15:05, skrev slakkis:

Jeg velger å ikke tro på noe som står i hifi-blader! Du veit aldri og de er upartisk til et produkt eller ikke! Når selv Forsmann får bra kritikk hos dem, så begynner man å lure!


Nei, for når de kjører tester, har de allerede bestemt seg for hvilken som skal være best på forhånd. Bra at alle er like objektive som deg :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...