zlappfisk Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 (endret) Nå har jeg investert i et nytt sett RAM-brikker, Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 2048 MB (2x1024). Fra før har jeg dette settet, Kingston HyperX DDR400 1024 MB Ultra Low Latency (2x512). Før jeg setter inn det nye settet, lurer jeg på noe. Hva vil lønne seg, ytelsesmessig? Bør jeg la Kingston-settet stå, eller bør jeg ta det ut? Jeg har egentlig ikke bruk for pengene jeg ville fått ved å selge det, så om jeg ikke opplever noe ytelsestap med alle fire brikkene i maskinen i forhold til bare Corsair-settet, vil jeg ha alle fire i (3 GB RAM er jo ikke å forakte ). Jeg trenger ikke 3 GB, men har det ikke noe å si, velger man jo det. Jeg spiller litt nå og da, og driver innimellom med minnekrevende arbeid (hovedsaklig videoredigering). Min eksisterende maskin: Hovedkort: Gigabyte GA-K8NXP-SLI CPU: AMD Athlon 64 3500+ ''Winchester'' GPU: MSI GeForce 6800GT 256MB Pluss 2x 200GB-disker og en 250GB-disk, det var vel de komponentene som betyr noe (kanskje ikke alle disse betyr noe heller, jeg vet ikke ). Takker for hjelp . Edit: Dersom jeg blander disse brikkene, vil dual channel bli brukt da? Endret 5. februar 2006 av zlappfisk Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Jeg vil tro at 2 x 1024 + 2 x 512 er bedre enn 2 x 1024 bare.. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Hvis du setter 1024 MB + 512 MB i hver kanal vil dual-channel bli brukt. Du må høyst sannsynlig kjøre Command Rate 2T for at du skal kunne bruke 4 brikker, og dette vil medføre noe ytelsestap. Men du må gjerne teste ytelsen med de forskjellige kombinasjonene og poste her. Siden 512MB'en har timings på 2-2-2-5, mens 1024MB'ene har timings på 2-3-3-6, bør du overstyre timingsene i BIOS til 2-3-3-6 før du setter inn 1024MB'ene. Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Man merker vel ingen praktisk forskjell på 1T og 2T til vanlig bruk.. 4 brikker er vel ikke smart ved overklokking med sies det jo ingenting om.. Lenke til kommentar
zlappfisk Skrevet 7. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) OK, nå står alle fire brikker i. Corsair-brikkene i spor A og B, Kingston-brikkene i C og D (jeg leste et sted at man burde sette de største brikkene først). I BIOS har jeg satt timings til 2-3-3-6, og Use 2T Command Rate (e.l., var 2T i alle fall) til Enabled (den sto på Auto før). Men i Windows får jeg fortsatt bare 1024 MB RAM. Dxdiag oppdager bare 1024 MB, mens CPU-Z oppdager alle brikkene (og alt ser ut til å være korrekt). Noen teorier om hva jeg har gjort galt? (Og mens jeg skriver, nei, jeg skal ikke overklokke ) Edit: Siden CPU-Z forteller meg at Corsair-brikkene opererer på 3-3-3-8, prøvde jeg det også, sammen med 2T Timming på Auto. Samme resultat... En annen ting jeg legger merke til er at når jeg slår på maskinen, og minnekontrollen gjennomføres på BIOS-skjermen, tester den bare 1024 MB minne. Den skal vel teste alt? Prøver å ta ut Kingston-brikkene jeg, og ser hva som skjer da. Edit2: Nå er Kingston-brikkene ute, og alt ser ut til å gå som det skal. Timings er nå på 2-3-3-6, 2T er Enabled, og alle programmer (og BIOS-skjermen) forteller meg at jeg har 2 GB RAM, som jo nå er riktig. Nå prøver jeg å sette inn Kingston-brikkene igjen, og ser om noe forandrer seg. Endret 7. februar 2006 av zlappfisk Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 For at det skal bli dual-channel tor jeg du skal sette 1024 + 512 MB i de to lilla sporene, og 1024 + 512 MB i de to oransje sporene, med samme rekkefølge i begge fargesettene. Prøv det og se om du får et annet resultat. Lenke til kommentar
zlappfisk Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 For at det skal bli dual-channel tor jeg du skal sette 1024 + 512 MB i de to lilla sporene, og 1024 + 512 MB i de to oransje sporene, med samme rekkefølge i begge fargesettene.Prøv det og se om du får et annet resultat. 5567541[/snapback] Det høres ulogisk ut...I manualen til HK står det at for å bruke dual-channel må jeg sette like brikker i spor med like farger...Kan jo prøve når jeg komemr hjem . Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 De like brikkene skal i sporene med samme farge, omvendt av det Endre skrev. Lenke til kommentar
zlappfisk Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 (endret) Det var det jeg også trodde, derfor gidder jeg egentlig ikke å prøve (siden det ikke gir mening i det hele tatt, egentlig). Jeg oppdaget også noe annet pussig i går kveld, som jeg glemte å nevne her. Når jeg satte Kingston-brikkene i spor 1 og 2 (blålilla), og Corsair-brikkene i spor 3 og 4 (oransje) fikk jeg 2 GB RAM totalt. Det gjør meg bare enda mer forvirret... Fikk et tips om å skru ned FSB fra 400 MHz til 333 MHz, men FSB-instillinger fant jeg ikke. Det eneste jeg klarte å gjøre som høres lignende ut var å justere Memclock fra 200 til 166 MHz. Og siden DDR gir dobbel hastighet, ville vel det si at jeg skrudde ned Memclock fra 400 MHz til 333 MHz egentlig, på en måte . Men det hjalp jo ikke... Hva tror dere, folkens? Vil det være mulig å få til å bruke 3 GB RAM i det hele tatt? Edit: Må være noe alvorlig galt med Corsair-brikkene. Først ville jeg spille Star Wars Battlefront 2. Spillet bare avsluttet seg selv helt tilfeldig. Jeg kjørte Memtest, og bare etter ca. 15% coverage (måtte kjøre to Memtest-prosesser, fordi en kunne ikke teste alt alene, jeg kom til 15% på hver av dem, og det blir jo også 15% totalt) hadde jeg over 300 feil. Jeg satte inn Kingston-brikkene igjen, kjørte Memtest til coverage over 200%, null feil. Star Wars BF2 fungerte også helt normalt. Spørs om de skal returneres... Endret 8. februar 2006 av zlappfisk Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 8. februar 2006 Del Skrevet 8. februar 2006 Når jeg satte Kingston-brikkene i spor 1 og 2 (blålilla), og Corsair-brikkene i spor 3 og 4 (oransje) Det er dette som er riktig, ihvertfall (?) ifølge min manual Lenke til kommentar
zlappfisk Skrevet 8. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2006 Når jeg satte Kingston-brikkene i spor 1 og 2 (blålilla), og Corsair-brikkene i spor 3 og 4 (oransje) Det er dette som er riktig, ihvertfall (?) ifølge min manual 5573785[/snapback] Om det er mer riktig å ha de minste brikkene først (1 og 2), tviler jeg da på...Men det du mente var kanskje at like brikkepar skal i spor med samme farge, det er riktig . Jeg har egentlig ikke funnet konkrete instrukser for hvilke brikkepar som bør settes i hvilke farger...derfor har det kanskje ikke så mye å si. Uansett, er det realistisk at RAM kan ha over 300 feil på bare 15%? Bare lurer, har egentlig ingen erfaring med Memtest, noen ekspert på minne er jeg heller ikke. Kan det bare ha vært gale innstillinger noe sted, som kan ha ført til det (leste på Memtest sin side at instillinger kan påvirke resultatet)? Litt dumt å sende de på retur hvis det bare var noe jeg hadde satt feil . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå