Gå til innhold

Tha sims's 1280x1024 HD projektor,Update 14.01

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Update: Bakpanelet siste del, og rammer til linser og LCD skjerm

Bakpanelet

Dere husker kanskje bakpanelet jeg har drevet litt med? Nå er den ferdig. I stede for å pusse den blank, bestemte jeg meg for å spraye den med felglakk. Dette synes jeg ble bra!

Picture4009.jpg

Sprayet bakpanelet ute, siden det var fint vær i dag og blåste lite. Den fikk totalt 4 lag med felglakk på seg. Mellom hvert lag, pusset jeg med 1200 pussepapir.

Picture5005.jpg

Slik ble resultatet med alle komponentene montert.

Picture5003.jpg

Nærbilde av lakken.

Picture5009.jpg

Den fikk ett lag med felglakk på baksiden også.

Rammene til fresnelene og skjermen

Picture4002.jpg

Kjøpte en 244x122 kryssfiner-plate med en tykkelse på 10mm. Siden den var skjev og jævelig ble platen fuktet og lagt i press ved hjelp av to stoler.

Picture4008.jpg

Deretter ble platene kuttet til 40,2x35,5 med sirkelsag.

Picture5011.jpg

Platene ble pusset i kantene slik at alle ble omtrent like store. Deretter ble det kuttet hull i midten med sirkelsag. Bildene ovenfor har nettopp blitt kuttet med stikksag, og hullet er litt småskjevt. Heldigvis har finnes det pussemaskin :D

Picture5015.jpg

Her er alle 7 rammene. Det er tre ting som skal bli rammet inn: LCD skjermen og de to fresnelene. Har også en ekstra i reserve hvis en av rammene blir ødelagt. Meningen er å ha en plate under, og en plate over. Det kan hende dette kan støte på problemer senere, siden avstanden mellom LCD skjermen og den ene fresnelen skal være på 1,5 cm. Vi får se hvordan dette utspiller seg.

Håper dere likte updaten :)

Lenke til kommentar

Jarra.jpg

Her ser du en liten illustrasjon på hvordan prinsippet med festeordningen til fresnelene og LCD skjermen er. Mellom rammene ligger skjermen/fresnelen. Gjennom begge rammene er det hull til gjengestenger. På denne måten kan jeg justere opp og ned ved hjelp av gjengestengene og mutterene. Mutterene fungerer også som låsemekanisme til å holde fresnelen/skjemen på plass. Jeg kan også justere fresnelen og skjermen inni rammen, siden hullet er _litt_ større enn det skjermen/fresnelen egentlig er. Nå forstår du kanskje litt bedre prinsippet.

Kanskje litt dårlig forklart. Hvis du ikke forstår det, si fra! :)

Lenke til kommentar
Ser najs ut, hvilken skjerm er det?

Petter

5752114[/snapback]

Skjermen jeg har kjøpt er en 17 Hyundai L72S. Kommer med update ang. strippingen en av dagene.

Ser bra ut det der kontrolpanelet, likte den felg lakken din ;)

5752195[/snapback]

Takker :) Varmer i mitt hjerte :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei Upate snart eller? :p

Greier ikke vente lenger modus

Skal begynne på min pj i påskeferien :love:

Har endelig fått en lcd uten pixel feil etter 2 returer

på elkjøp :thumbup:

Håper bare at den kan strippes

KTC 7005L, 500:1, 12ms ,vga

Å ja det er den billigste skjermen du får tak i

hehe :!:

Hakke mye penger :dontgetit: må fa meg jobb :cool:

Lenke til kommentar
Hei Upate snart eller?  :p

Greier ikke vente lenger modus

Skal begynne på min pj i påskeferien :love:

Har endelig fått en lcd uten pixel feil etter 2 returer

på elkjøp :thumbup:

Håper bare at den kan strippes

KTC 7005L, 500:1, 12ms ,vga

Å ja det er den billigste skjermen du får tak i

hehe :!:

Hakke mye penger :dontgetit:  må fa meg jobb :cool:

5816080[/snapback]

Beklager sent svar!

Det blir update, men det blir vel helst i påskeferien. Har mange prøver og skolerelatert arbeid for tiden.

Jeg vet ikke om skjermen din kan strippes. Det må du nesten se. Forøvrig er specs helt greie :)

Lykke til med prosjektet ditt!

MVH Kjetil Berg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei fått gjort noen på projectoren?

Jeg skal starte å bygge nå i helga arbeidslogg

kommer i løpet av søndag.

Lurte bare på en ting hvor mye måtte du betale for kryssfinner

plata? Jeg måtte ut med 750kr for en furu plate på 244*122cm 12mm tykk på byggmakker :dontgetit:

Synes det var vedig dyrt koster jo like mye som lys ustyret mitt :hmm:

Elllers lykke til med pj bygging håper på update snart ;)

Men skjønner at du sikkert har mye Skole ting nå tentamen osv.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Heisann!

Mener jeg betalte 500 kr for finer plata. Kryssfiner er dyrt, men man betaler hva man får. Det er jo ren kvalitet :)

Beklager liten fremgang. Hadde lagt opp til å bygge mye i påska, men den muligheten ble knust ved at jeg dro til TG.

Kan nesten ikke love noe som helst ang oppdateringer. Nå er det mange tentamener, eksamener og prøver som ligger og venter.

Lykke til med projektoren "pc lynet"

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Status

Prosjektet har gått stille i det siste. Rammene (de som var laget av finèr) for projektoren har ødelagt MYE for progresjonen i arbeidet. Det er umulig å få de rette! Har brukt mye tid og energi på disse uten noen nytte, og de har ikke gitt meg noen arbeidslyst heller. Etter en del træl med rammene til komponentene har jeg nå betemt meg for å gjøre det på en annen måte. I stede for at platene skal bli laget at finèr, skal de nå bli laget i 0.3 cm aluminium ved hjelp av CNC maskin (datastyrt aluminiums skjærer). Tror dette vil bli profft og nøyaktig, uten å koste skjorta.

Har hatt kontakt med en som vil ta på seg jobben, og har brukt en del timer til å tegne opp skissene til projektoren. Disse er skrevet for hånd, og kan desverre ikke legges ut på nettet før de blir scannet. Skissene er nå sendt til han, der det skal bli evaluert hvor mye han skal ta på seg for jobben+materialkostnader. Hvem denne personen er kommer jeg ikke til å si, før jeg har fått tillatelse av det (har ikke spurt han om det enda)

Er snart ferdig med den værste delen av skolerelatert arbeid. Så nå blir det litt mer fokus rundt prosjektet.

Stripping av skjerm, videre jobbing av projektorboksen og diverse andre momenter er arbeid jeg skal sette fokus på nå fremover. Stay tuned :)

MVH Tha sims

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Update: ny projektorboks

Beklager at jeg ikke har kommet med noen oppdatering før nå. Har vært utrolig mye å gjøre på skolen for tiden. Kanskje det kom uventet, men jeg har altså lagd en helt ny boks. Grunnen er enkel: kryssfineren bøyde seg, og det gjorde den umulig å bruke. Siden jeg hadde god tid til å vente på de CNC maskinerte rammene, hadde jeg mer enn god nok tid.

Kassen er laget av 20 mm MDF plater. Betalte 250 kr for platen (244x122 cm).

Siden kameraet ikke var tilgjengelig under kappingen og monteringen av boksen, har jeg bare tatt bilder etter dette. Dette er å beklage. 5f2831e6.jpg

Boksen er 98 cm høy, 44 cm bred og 37,5 dyp. Dette er utvendige mål

779633f2.jpg

Brukte overfres til å lage en fin kant.

14b009e9.jpg

Her ser dere døra til kassen.

9c8caf0b.jpg

Var litt uheldig med overfresen i dette området. Grunnen er at hjulet på overfresen datt av :p Dette skal sparkles.

a9d16bda.jpg

Inni kassa

60bc77fc.jpg

Sparkling og pussing.

ebcb8ef0.jpg

Pussing og pussing :p

0bc7162d.jpg

Baksiden, ikke ferdig

0adc9bfa.jpg

Siden. Legg merke til hva som blir brukt som arbeidsbord :p Den gamle projektorkassen :O

d9e9adfd.jpg

Ble litt rød/brun ved å være ute i solen og jobbe.

c7b5f813.jpg

Hengslene som skal brukes i døra :)

58d80751.jpg

Nedsenking, slik at henglsene passet bedre. Brukte overfresen også her.

9b77bc25.jpg

Også her.

47d788ff.jpg

Da er hengslene skrudd på. Virker perfekt :)

38467410.jpg

Enda ett bilde.

91ddf3ac.jpg

Måtte ha noe som stoppet døra.

7cc548a8.jpg

Hull, slik at "splinten" går inni, slik at døra stopper blir låst i lukket stilling.

97366ac5.jpg

Jeg anser all pussing som ferdig :) Det ser ut som det ikke vil bli pent pga av all sparkelen, men jeg tror det kommer til å bli bra. Kassa skal bli malt sort, og utfresingene skal bli malt gull.

Har fått drivkraften i prosjektet tilbake. Etterhvert blir det nok fler oppdateringer, fortløpende. Er ikke mye jeg kan få gjort før rammene kommer, og de kommer om ikke lenge.

Tilbakemeldinger mottas med stor takk :)

Mvh Kjetil

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

Ser mye bedre ut dette her enn det forige.

Synd det at finérplatene vi fikk var skikkelig bøyd.

Men jeg tror at jeg fortsatt går for den gamle kassa, blir for mye styr å lage helt ny kasse for min del, også er jeg blakk for tida, etter alt med båten.

Men ser veldig bra ut dette! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...