Gå til innhold

Hjelp til innkjøp av hardware RAID VS. SCSI

ArneT

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage meg en filserver. Denne skal kobles direkte sammen med en MAC, via Gigabit Nettverk.

Denne skal foreløbig utstyres med 2 120 GB HDD.

Jeg har en gammel PC hjemme.

AMD K6 300Mhz.

2*64 MB minne.

Scsi controllerkort.

Scsi cdrom.

Scsi brenner.

Holder denne mål? Hva bør skiftes?? (allt hehe...)

Vil gjerne ha synspunkter Scsi => RAID.

Maskinen skal fungere så raskt som overhode mulig til det formålet her. Så evt. flaskehalser i filoverføringen må vekk!!

Kom med synspunker..

Hardware forslag.. + software..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som masse flaskehalser her, svak cpu osv. Skal du ha så store disker av scsi type blir det så dyrt at å bytte ut all hardware blir småtterier tilsammen. Forøvrig er det gode greier med scsi-basert system, cpu-belastningen blir veldig liten i forhold til IDE, og scsi-disker har gjerne mye lavere aksesstid enn tilsvarende IDE. Ulempen er prisen, og et ide raid-oppsett vil bli mye rimeligere i innkjøp og ikke ha veldig mye svakere ytelse (avhengig øvrig hardware).

Prisen på scsi-disker har forøvrig gått mye ned, en 18.4 gb cheetah med 10k rpm har gått ned fra ca. 2500-3000 til godt under 2000 på et års tid.

Lenke til kommentar

Helt enig med muffin, det blir kjempedyrt å bruke SCSI, med mindre du driter penger da. Og SCSI disker på 120 GB har ikke jeg funnet, men fant en på 181 GB til 14,795 ,- og hvis du skal ha 2 sånne + RAID kort (ca 3000 og oppover), begynner vi å snakke om masse gryn. Men siden du allerede har Gigabit nettverk, snakker vi om bedrift eller privat her?

Ville heller gått for 2 x WD 120 GB 8 MB og et IDE RAID kort. Mye biligere :smile: Men CPU er veldig svak ja. Mer RAM ville også hjulpet en del, litt avhengig av OS da.

Av OS kan du jo bruke *nix, *BSD, og NT Server/w2k Server. Det er jo litt enklere å sette opp en winbox da, siden win kommer med innebygget støtte for MAC partisjoner, bare klikk neste et par ganger, ås er du i gang. Men Samba er jo bra det og.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er lagd av penger burde du stå over SCSI - allfall til lagring.

2 slike disker (120gb) ikke bli raskt nok til å fylle båndbredden et Gbit kort tilbyr (ei heller kan maskinen/PCI bussen din det) så dersom maskinen bare er stabil og den ikke skal brukes mot mer enn en PC (dvs skjelden mer enn 2-3 oppgaver/filer) skal stresse den på en gang burde den egentlig greie seg.

Skal du derimot gå for flere disker, eller maskinen skal brukes av flere brukere bør du nok se etter en billig brukt P3+hk eller "noe nytt".

Lenke til kommentar

Til flisespikkere:

Jeg har gått ut fra komplett.no og quad.no's priser, og rundet grovt oppover i prisantydningene nedenfor, så ikke kom og si at "alt kan fåes mye billigere her og der, for det _vet_ jeg :smile:"

TYANs 760 MPX kort med 2 x MP2200+, 2GB RAM samt 4 av disse diskene parret med denne RAID - kontrolleren burdte nok klare biffen.

Alt til den nette sum av ca 22000.

Dette er riktignok ikke en 64bits/66MHz kontroller, så max throughput vil være 130MB/s.

Skal du imidlertid ha en 64bits/66MHz kontroller, så kommer det hele an på mengden penger du driter.

For å få dette må du nok ut med minst 12000 -15000 bare for kontrollern.

Et eksempel er denne.

Paret med 10 slike disker vil det utvilsomt sparke ræv.

Prisen blir nok noe stiv, rund 40000 med det samme opsettet, bare med andre disker +++

Hva med å se på etpar dedikerte 2U servere når du allikevel skal bygge stort?

Uansett blitr nok boksen noe å feste auga på med tid & stunder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...